در میان اخبار داغ والیبال مانند اسپانسر 23 میلیاردی و تمجید فدراسیون جهانی از سعید معروف، کاپیتان تیم ملی، نوشتن از لیگ برتر والیبال که تیم‌های صعودکننده دو گروه تا حدودی مشخص شده‌اند، سخت شده آن هم در شرایطی که بازی‌های رفت و برگشت تیم‌ها دو هفته دیگر به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۷۶۶۸۲۳
جذابیت؛ دغدغه لیگ برتر والیبال

در کنار بازی‌های آرام و بی‌سر و صدای والیبال، همه سر و صداها در حواشی این ورزش شنیده می‌شود؛ جایی که با استناد به حرف‌های نصرالله سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان فدراسیون والیبال در چهار سال اخیر توانست به سطح قابل قبول مالی دست یابد و هم‌اینک بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان داشته باشد.

این فدراسیون در سال‌های نخست این روند 500 میلیون تومان حامی مالی جذب کرد تا این‌که امسال در ادامه پیشرفت چشمگیری که در سطح آسیا و جهان داشت، اسپانسرهای این فدراسیون بیش از 23 میلیارد تومان اعتبار در اختیار آنان قرار دادند.‌ حتی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال چند روز قبل از صحبت‌های سجادی گفته بود فدراسیون والیبال بودجه دولتی خود را در اختیار هیات‌های استانی قرار می‌دهد تا در بخش همگانی کردن و استعدادیابی این ورزش گام‌های اساسی بردارند.

اتفاق مهم دیگری که هفته‌های پرملال والیبال باشگاهی را تحت‌الشعاع قرار داد و تنور والیبال ایران را به گونه‌ای دیگر گرم نگه داشت، همراهی مهدی مهدوی با داورزنی در مراسم تجلیل رئیس‌جمهور از ورزشکاران و قهرمانان بازی‌های آسیایی بود. والیبالیست‌ها غرورآفرینان جدید ورزش در این مراسم بودند، اما همزمان با این اتفاق فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) از سعید معروف پاسور اول تیم ملی نیز تقدیر کرد. معروف به عنوان بهترین پاسور لیگ جهانی 2014، در نخستین بازی خود برای کازان روسیه به پیروزی این تیم مقابل فریدریشافن در جریان رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا کمک کرد و در پایان هم به عنوان بهترین بازیکن مسابقه معرفی شد.

فدراسیون بین‌المللی والیبال در گزارشی به این هنرنمایی تازه کاپیتان تیم ملی می‌پردازد و از معروف به عنوان کسی که نقش بسزایی در موفقیت‌های اخیر والیبال ایران داشت و با این تیم در جمع چهار تیم برتر رقابت‌های لیگ جهانی 2014 قرار گرفت و همچنین عنوان ششمی مسابقات قهرمانی جهان لهستان را به دست آورد، نام می‌برد.

اکنون با ظرفیت‌های موجود در والیبال ایران و موفقیت‌های داخلی و خارجی این ورزش، لیگ برتر همچنان به حرکت آهسته و پیوسته خود ادامه می‌دهد تا زمان بازی‌های حذفی بین مدعیان اصلی جام قهرمان فرابرسد. این روزها تیم‌ها در شرایطی به هفته سیزدهم نزدیک می‌شوند که هفته دوازدهم با پنج دیدار 3 بر صفر به پایان رسید و فقط یک مسابقه در پنج ست تیم پیروز میدان را معرفی کرد تا لیگ برتر والیبال عقب‌تر از رویدادهای دیگر این ورزش قرار بگیرد.

شهرداری و پیکان به گرمای والیبال کمک می‌کنند

در هفته‌های پایانی مرحله گروهی بازی‌های لیگ برتر والیبال امروز (چهارشنبه) تیم‌های شهرداری تبریز و پیکان حساس ترین بازی گروه یک را در تبریز و دو تیم نوین کشاورز و متین ورامین در تهران بازی حساس گروه دو را برگزار می‌کنند. تاکنون صعود این تیم‌ها به همراه شهرداری ارومیه و میزان خراسان قطعی شده است، اما تیم‌های جواهری گنبد، سایپا و آلومینیوم المهدی هرمزگان همچنان برای رسیدن به قافله تیم‌های صعودکننده در تلاشند. در بازی‌های این هفته غیر از دو بازی حساس دو گروه، تیم‌های ارتعاشات صنعتی و تعاون گنبد همچنین جواهری گنبد با شهرداری زاهدان از گروه یک به میدان می‌روند.

در گروه دوم نیز وزارت دفاع میزبان آلومینیوم المهدی هرمزگان است و سایپا آخرین تلاش‌های خود را برابر پارس مهر فارس برای بردهای سه امتیازی در کرج انجام می‌دهد.

شهرداری در تبریز میزبان پیکان پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران است. شهرداری و پیکان در دور رفت بازی پرحادثه‌ای داشتند، اما در پایان مهمان تبریزی نخستین شکست فصل را تا به اینجای پیکارها به پیکان تحمیل کرد. عادل بناکار از والیبالیست‌های پیشین و سرمربی کنونی تیم شهرداری تبریز می‌گوید: اتفاقات دور رفت را فراموش کنید. هرچه بود، گذشت. ما در تدارک دیدار تازه با پیکان هستیم.

وقتی در پایان بازی رفت پیمان اکبری، سرمربی تیم پیکان به داوری معترض شده بود، باخت خود را به گردن داوران انداخت، اما چند روز بعد اکبری اعلام کرد نمی‌خواهد شکستش را توجیه کند، اما سوت‌های اشتباه داوران بیشتر به ضرر پیکان تمام شد.

بناکار با تائید اتفاقات بعد از بازی دور رفت می‌گوید: خود پیمان با قاسم تاجری تلفنی صحبت کرد. تاجری از پیشکسوتان والیبال ایران است و اکبری به او گفت از حرف‌هایش منظوری نداشته است و بعد عذرخواهی کرد.

سرمربی پیکان با یادآوری اتفاقات آن روز می‌گوید: ما به اشتباهات خودمان باختیم. باید در بازی تبریز این باخت را جبران کنیم.‌ بازی شهرداری و پیکان چاشنی دیگری هم دارد که تماشاگران مشتاق تبریزی هستند. آنها در فصل اخیر لیگ برتر والیبال از بازی‌های تیمشان استقبال کرده‌اند و برای پیروزی هورا می‌کشند. بناکار درباره رفتار تماشاگران بعد از اتفاقات بازی در تهران می‌گوید: تماشاگران ما فقط برد می‌خواهند. آنها در بازی‌های این فصل در نهایت احترام به تیم مقابل تیم خودشان را تشویق کردند. جو تالار صمد اقدمی تبریز بهتر از خیلی جاهاست که ما مهمان هستیم و دستمان به هیچ جا بند نیست.‌ سرمربی تیم تبریزی ادامه می‌دهد: در هدفگذاری‌هایی که انجام داده بودیم، صعود به جمع چهار تیم برای برگزاری بازی‌های حذفی نخستین هدفمان بود و اینک به دنبال اهداف دیگرمان هستیم. برای تیم ما بعد از این مهم است بداند در مراحل پایانی با چه حریفانی بازی می‌کند.

در آن سوی میدان پیمان اکبری، سرمربی پیکان می‌گوید برای تلافی شکست تهران، لحظه‌شماری می‌کند. اکبری ادامه می‌دهد: ما در تهران غافلگیر شدیم، البته این به آن معنا نیست که شهرداری شایسته بردن ما نبود. آنها تیم خوبی دارند. کادر فنی شهرداری از بازیکنان سابق والیبال ایران هستند و این ورزش را بخوبی می‌شناسند.‌ اکبری درباره نفرات تیم تبریزی می‌گوید: درست است آنها بازیکن تیم ملی ندارند، اما تعدادی از بازیکنان تیم تبریزی در اردوهای ملی بودند و دارای انگیزه‌های قوی هستند. آنها زمان زیادی برای تمرین داشتند، از این‌رو هماهنگی زیادی با هم دارند.

جواهری گنبد در انتظار صعود

هفته ششم دور برگشت لیگ برتر والیبال جام زنده‌یاد حسین معدنی در شرایطی از راه می‌رسد که در گروه دوم تیم نوین کشاورز صعودش به مرحله بعدی قطعی شد و سه تیم وزارت دفاع، سایپا و المهدی هرمزگان برای یک سهمیه دیگر با هم رقابت می‌کنند.

در این گروه شهرداری ارومیه با 27 امتیاز همچنان در صدر باقی ماند و آلومینیوم المهدی با ده امتیاز در جایگاه ششم منتظر اتفاقات پایانی تیم‌های گروه است.

صدرنشینان گروه یک با خیال راحت بازی‌های باقیمانده را مدیریت می‌کنند. میزان خراسان صدرنشین بازی‌هاست، اما پیکان و شهرداری تبریز در راه پیشتازی این گروه هستند. از طرفی جواهری گنبد همچنان برای راهیابی به بازی‌های حذفی امیدوار است. میزبانی در هفته ششم از شهرداری زاهدان معادلات صعود این گروه را تا حدود زیادی تعیین می‌کند، بویژه بازی در گنبد با فشار روانی تماشاگران مشتاق این شهر سخت است، مگر این‌که شهرداری زاهدان متفاوت با تمامی روزهای خود در لیگ برتر والیبال باشد.

محمد رضاپور‌/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها