سرپرست تیم ملی از شرایط کواچ، تیم ملی والیبال و پیشنهادهای خارجی ملی‌پوشان می‌گوید

کواچ مدرس والیبال می‌شود

تیم‌های لیگ برتر والیبال در کوران بازی‌ها قرار دارند و ملی‌پوشان هر هفته در معرض دید فدراسیون‌نشین‌ها هستند تا از این طریق والیبال همچنان در بورس باشد و جذابیت خبری خود را بعد از رویدادهای جهانی و آسیایی از دست ندهد. این لیگ قرار است خودش را بچسباند به اردوهای آماده‌سازی بعدی ملی‌پوشان و همین طور خروجی آن باید به لیگ جهانی برسد. بنابراین نمی‌توان گفت لیگ 14 تیمی والیبال در دو گروه هفت تیمی فقط مسابقه‌هایی است برای پر کردن اوقات فراغت بخشی از سرمایه‌های این ورزش، بلکه این لیگ برای توانمندسازی تیم ملی در راه بازی‌های آینده است. در جریان برگزاری لیگ برتر والیبال تیم ملی بظاهر کاری ندارد، اما بنا به گفته امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی والیبال، این فقط ظاهر امر است، زیرا در اصل کار برای تیم ملی و با تیم ملی تمام شدنی نیست. خوش‌خبر که با نام‌نویسی در مجمع انتخابات ریاست فدراسیون بسکتبال یک بار دیگر بسکتی بودن و علاقه‌ به ورزش دیرینه‌اش را نشان داد با اوضاع حاکم در فضای انتخابات این ورزش حاضر نمی‌شود درباره بسکتبال و انگیزه‌های ورودش به‌عنوان نامزد انتخاباتی صحبت کند، اما در گفت‌وگو با جام‌جم به پرسش‌های ما درباره تیم ملی والیبال و برنامه‌های آینده این تیم پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۷۵۸۰۷۴

عادت کرده‌ایم هر وقت تیم ملی برنامه دارد سراغ شما بیاییم. اکنون که برنامه لیگ برتر در جریان است برای ما از تیم ملی بگویید.

فکر نمی‌کنم آدرس را اشتباه آمده باشید، زیرا تیم ملی تعطیل نیست، فقط مسابقه ندارد. نیروهای تیم ملی این روزها در لیگ بازی می‌کنند و بخشی از کارمان در زمانی غیر از بازی‌های ملی این است که بازیکنان ملی‌پوش را رصد کنیم و بازیکنان باانگیزه را زیر نظر بگیریم.

کواچ کجاست ؟ چرا او در ایران این کاری را که می‌گویید به عنوان سرمربی نمی‌کند؟

کواچ با ما در تماس است. ارتباط سرمربی تیم ملی با والیبال ایران قطع نیست و لیگ مان را زیر نظر گرفته است.

چطور، با ارسال فیلم؟

بله، ما فیلم تمام بازی‌ها را برای او ارسال می‌کنیم و او برای فهرستی که می‌خواهد در اختیار فدراسیون قرار دهد، از این فیلم‌ها استفاده می‌کند.

خودش چه زمانی می‌آید؟

به ما گفته برای بازی‌های مرحله پایانی یا همان پلی‌آف به ایران می‌آید، یعنی اسفندماه. تا آن موقع نیز هماهنگی مناسبی بین ما و کواچ برقرار است.

اکنون در آستانه هفته سوم دور برگشت لیگ برتر قرار داریم. بفرمایید تا امروز کواچ برای تیم ملی چه کاری کرده است؟

تماس‌های زیادی داشت که در آن برنامه‌های تیم ملی اعم از اردوها و مسابقه‌های تدارکاتی را هماهنگ کرد. برای ماه‌ها و روزهای سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و زمان را از دست نداده‌ایم. کواچ فهرستی از بازیکنان را در پایان نیم‌فصل اول در اختیارمان قرار داده و می‌خواهد برای نیم‌فصل دوم باز هم نوع بازی برخی بازیکنان را رصد کند. از ما هم کمک خواسته تا بیشتر از قبل بازیکنان مدنظر او را در بازی‌ها ببینیم و نظر بدهیم. ما نگران برنامه‌ریزی نیستیم، چون کارها با هماهنگی پیش می‌رود. تیم با آمادگی خوبی وارد رقابت‌های لیگ جهانی می‌شود.

چرا کواچ برای مدت طولانی‌تری در ایران لیگ را زیر نظر نمی‌گیرد؟

کواچ باید به کلاسی در ایتالیا برود. ما از او خواسته بودیم زودتر بیاید، اما زمان این کلاس به کواچ اجازه حضور زودهنگام در ایران نمی‌دهد. ما از این کلاس هم بهره‌بر‌داری می‌کنیم، چون به سرمربی تیم ملی گفتیم بعد از پایان دوره ایتالیا و همزمان با حضورش در ایران باید به‌عنوان مدرس، آموزه‌های کلاس ایتالیا را برای مربیان ما پیاده کند.

آیا کواچ از لیگ ایران راضی است؟ فکر می‌کند این لیگ بتواند به تیم ملی کمک کند؟

کواچ درباره جزئیات لیگ به ما حرفی نزده است، اما نیم‌فصل را خوب دیده است و فهرستی که به ما داد گواه این مدعاست. او به خاطر بازی در لیگ ما، والیبال ایران را در سطح باشگاهی بخوبی می‌شناسد و در نهایت از لیگ تصمیم‌های درستی برای تیم ملی می‌گیرد.

آیا فدراسیون فقط به نتایج و مشاهده کواچ برای تهیه فهرست اردونشینان اکتفا می‌کند؟

ما اکنون دو مربی داریم که در بدنه لیگ برتر فعال هستند، چرا که هموطن کواچ است و رحمان محمدی‌راد، دیگر مربی تیم ملی که بازیکنان را در بازی‌های مختلف رصد می‌کند. حتی در پایان لیگ طی یک نظرسنجی از مربیان لیگی خواهیم خواست فهرست بازیکنان مورد نظر خود را به فدراسیون بدهند تا دست تیم ملی برای دعوت از نفرات بازتر باشد.

برگردیم به داستان سعید معروف و زنیت روسیه. آیا با این انتقال، سعید را بموقع برای اردوی تیم ملی در اختیار خواهید داشت؟

مشکلی از این بابت نداریم. تا رسیدن زمان لیگ جهانی لیگ‌های کشورهای دنیا به پایان می‌رسد و ما نهایتا سعید را در چند اردو نداشته باشیم، اما او طبق برنامه‌ریزی کواچ در بازی‌های دوستانه قبل از لیگ جهانی به ما ملحق می‌شود. تا آن موقع هم نگرانی نداریم، چون معروف بازیکن باتجربه‌ای است و بالطبع تمرینات یک تیم خوب اروپایی و حضور در مسابقه‌های سنگین، او را آماده به ترکیب تیم ملی می‌فرستد.

علاوه بر معروف دو نفر دیگر از ملی‌پوشان با پیشنهادهای جدیدی روبه‌رو هستند. درباره برنامه‌های این ملی‌پوشان صحبت کنید.

کاپیتان و پاسور تیم ملی والیبال که از سوی باشگاه زنیت کازان روسیه جذب شده است، یکشنبه (امروز) ویزای شینگن خود را دریافت می‌کند و راهی روسیه می‌شود. از باشگاه پروجای ایتالیا هم با من تماس گرفتند و پیشنهاد خود را درباره قائمی و میرزاجانپور مطرح کردند، اما من به آنها گفتم که باید نامه‌نگاری رسمی کنند و درخواست‌شان باید به صورت مکتوب برای ما ارسال شود. قرار شد در نامه درخواستی خود تمام شرایط را قید کنند تا بازیکنان ایران و باشگاه‌ها بتوانند شرایط را بررسی کنند. تا جایی که من اطلاع دارم باشگاه پروجا این دو بازیکن را برای بعد از پلی‌آف لیگ ایران می‌خواهد، اما بازهم تاکید می‌کنم که این پیشنهادها در حد حرف است و چیزی مکتوب نشده است.

درباره رشد موشکی که تعبیر فدراسیون جهانی از تیم ملی ایران است چه نظری دارید؟

ما در دسته یک لیگ جهانی با تیم‌های برتر تاریخ بیست و پنج ساله‌ لیگ جهانی یعنی برزیل، تیم اول جهان با 9بار رکورد قهرمانی در لیگ جهانی و ایتالیا، صربستان و استرالیا روبه‌رو هستیم. استرالیا قهرمان گروه 2 لیگ جهانی 2014 جایگزین بلغارستان در گروه یک لیگ 2015 شده است. در گروه B، روسیه قهرمان لیگ 2013، لهستان قهرمان لیگ 2012 و آمریکا صاحب مدال نقره لیگ 2012 به همراه ایرانی که اکنون روزهای زیادی از پدیده شدنش در لیگ جهانی گذشته است بلکه برای اثبات در این لیگ به میدان می‌رود. این مراحل بخوبی اما کاملا سخت برای والیبال ایران سپری شد و فدراسیون جهانی می‌تواند از آن به‌‌عنوان رشد موشکی نام ببرد. والیبال ایران با رشد موشکی و سرعت غیرقابل انکاری در حال پیشرفت است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها