با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره شرایط ثبت طلاق در محضر ، ناشزه و هزینه دادرسی، عارف رضایی، وکیل پایه یک دادگستری به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۷۵۹۶۷۵

ارث از پدر

پدرم وقتی فوت کرد یک خانه داشت و حقوق بازنشستگی می‌گرفت. برادر کوچک‌ترم که با مادرم زندگی می‌کند، حقوق پدرم را هر ماه می‌گیرد و سهمی به ما نمی‌دهد. می‌خواستم بدانم این حقوق نباید به پسر بزرگ داده شود تا تقسیم کند و آیا می‌توانیم خانه پدری را بفروشیم؟

مستمری ماهانه پس از فوت مرد به همسر او تعلق می‌گیرد و در صورتی که متوفی فرزند صغیر یا دختری که از علقه زوجیت خارج است، داشته باشد، می‌تواند از این مستمری بهره‌مند شود. فرزندان ذکور بالغ از این مستمری حقی ندارند. این‌که یکی از این فرزندان از این مستمری استفاده می‌کند مجوزی برای استفاده دیگران نیست. اما در رابطه با ارثیه، بعد از فوت مرد، ماترک او به وراثش می‌رسد. از آنجا که خانه قابل تقسیم نیست، آنها می‌توانند دستور فروش را از دادگاه گرفته و دادگاه حکم فروش ملک را صادر کند. بعد از فروش ملک، ابتدا مهریه همسر متوفی به تاریخ روز فوت زوج به نرخ روز محاسبه و بقیه به صاحبان فرض و صاحبان قرابت به نسبت اعلامی در قانون تقسیم می شود.

فرار از سربازی

سال 88 از خدمت سربازی فرار کردم و پس از یک سال خودم را معرفی کردم و به دو ماه حبس محکوم شدم، بعد از آزادی به خدمتم ادامه دادم و کارت پایان خدمت را گرفتم. می‌خواستم بپرسم آیا با این حبس سابقه‌دار می‌شوم؟ اگر پاسخ مثبت است چطور می‌توانم سابقه‌ام را پاک کنم؟

فرار از خدمت جزو سوابق موثر محسوب نمی‌شود. سوابق موثر، سوابق کیفری هستند که برخی محرومیت‌های اجتماعی را در بردارد. اما اگر فردی یک بار از خدمت فرار کند و در طول خدمتش باز هم پس از مراجعت این کار را تکرار کند، در دادسرای نظامی سابقه محسوب می‌شود.

دریافت مهریه

در سال 69 ازدواج کردم و 24 سال همراه با شوهرم قالی بافی کرده و از دستمزدمان خانه‌ای خریدیم که به نام همسرم است. همسرم مدتی قبل معتاد شد و شش ماه قبل به کمپ ترک اعتیاد رفت و مواد را ترک کرد، اما بعد از مدتی دوباره به سمت اعتیاد رفت. من از این ازدواج دو فرزند دارم، این درحالی است که شوهرم به خاطر مواد خانه را ترک کرده و خرج و مخارج زندگی را نمی‌دهد. سوالی که داشتم این است پدر و برادر شوهرم ضامن مهریه من هستند، پدرشوهرم فوت کرده، من برای گرفتن مهریه چکار می‌توانم انجام دهم؟

مهریه از اموال زوج برداشت می‌شود ، چه او باشد و چه ناپدید شده باشد مهریه سند رسمی است و وقتی به اجرا گذاشته شود، اموال زوج توقیف شده و مهریه از آن برداشت می‌شود. به شرط این‌که جزو مستثنئات دین نباشد، به عنوان مثال اگر این زوج تنها یک خانه 50 متری دارد و این خانه جزء مستثنئات دین است، نمی‌توان آن را گرفت. اما ضامن مهریه مانند ضامن بدهی است، همان مواردی که برای زوج در نظر گرفته شده برای ضامن نیز در نظر گرفته می‌شود و اموال او توقیف شده و مهریه برداشت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها