گلادیاتوری از‌ مریخ

ریدلی اسکات هفتاد و شش ساله که بتازگی در سیزدهمین جشن سالانه انجمن جلوه های بصری ،‌جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد ، یکی از فیلمسازان پرکار و فعال دنیای سینماست و کارگردانی فیلم‌های سینمایی را یک تفریح و کار سرگرم‌کننده می‌داند.
کد خبر: ۷۴۴۶۹۸
گلادیاتوری از‌ مریخ

منتقدان سینمایی از وی به عنوان فیلمسازی صاحب سبک با روحیه‌ای جوان اسم می‌برند و عقیده دارند شور و فعالیت وی بیشتر از فیلمسازان جوان صنعت سینماست. به گفته رسانه‌های گروهی، در حالی که بسیاری از فیلمسازان هر چند سال یکبار پشت دوربین رفته و فیلمی را کارگردانی می‌کنند؛ ریدلی اسکات بی‌وقفه و پشت سر هم مشغول ساخت فیلم‌های تازه است. منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما به این نکته جالب اشاره می‌کنند که با وجود این نوع کار کردن پی در پی، تماشاگران از فیلم‌های اسکات استقبال خوبی می‌کنند. خود منتقدان سینمایی هم اکثر کارهای این فیلمساز انگلیسی‌تبار را پسندیده و نقدهای خوب و مثبتی روی آنها می‌نویسند. رسانه‌های گروهی از پرکاری مثبت اسکات ابراز تعجب کرده و خبر از تولید چند پروژه مهم توسط او می‌دهند. هر یک از این پروژه‌ها یکی از کارهای قابل ذکر و مثال‌زدنی دنیای سینماست و ساخت آنها توسط یک فیلمساز، زمینه‌ساز شگفتی فراوان اهل فن و تحلیلگران سینمایی شده است.

در حالی که در دو سال اخیر صحبت‌‌های زیادی پیرامون تولید قسمت‌های جدید دو فیلم مطرح ریدلی اسکات در رسانه‌های گروهی ‌شده بود، حالا خبر می‌رسد وی یک فیلمنامه تازه را برای کارگردانی در دست گرفته که نسخه تازه یا دنباله یکی از کارهای موفق قبلی‌اش نیست. این فیلم تازه «مریخی» نام دارد و در ژانر مورد علاقه فیلمساز یعنی علمی ـ تخیلی ساخته می‌شود. فیلم حال و هوایی دلهره‌آور و پررمز و راز دارد، ولی از فضایی شبیه پرومتئوس یا بیگانه (که آنها هم علمی ـ تخیلی‌هایی پررمز و راز و دلهره‌آور بودند) برخوردار نیست. فیلمنامه ‌توسط خود اسکات نوشته شده و فیلمبرداری آن بزودی کلید زده می‌شود. صحرای معروف وادی روم کشور اردن و چند نقطه قدیمی شهر بوداپست مجارستان، لوکیشن‌های اصلی اکشن مریخی هستند.

اسکات که با لوکیشن‌های خشک و گرم قاره آفریقا ناآشنا نیست، عقیده دارد صحرای وادی روم بخوبی نمایش‌دهنده فضای فیلم خواهد بود و حس حضور در یک سیاره دوردست را در ذهن تماشاچی تداعی خواهد کرد. مت دیمون در نقش اصلی فیلم، فضانوردی کنجکاو است که در جریان سفر فضایی خود با ماجراجویی‌های پیش‌بینی نشده و دلهره‌آوری روبه‌رو می‌شود. رویارویی با این ماجراجویی‌ها، وی را در وضعی خطرناک قرار می‌دهد و وی برای نجات جان خویش مجبور به تحرک ویژه و تازه‌ای می‌شود. توضیحات بیشتری در رابطه با این درام علمی ـ تخیلی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است، اما برای منتقدان سینمایی، ارائه توضیحات بیشتر درباره مریخی موضوع اصلی نیست. آنها می‌دانند اسکات این فیلم را کارگردانی کرده و برای نمایش عمومی در سال 2015 آماده خواهد کرد. نگاه آنها به دوران پس از ساخت این فیلم است و می‌خواهند بدانند او کدام پروژه را در دست خواهد گرفت. در حقیقت و به طور مشخص، آنها این پرسش را مطرح می‌کنند که اسکات در رابطه با قسمت دوم فیلم‌های «پرومتئوس» و «بلید رانر» چه تصمیمی گرفته و چه زمانی آنها را جلوی دوربین خواهد بود. هر دو فیلم جزو کارهای پر سر و صدای فیلمساز است و او قبل از این اعلام کرده بود که قصد ساخت آنها را دارد، اما هر بار و به دلیلی تولید این فیلم‌ها به تعویق افتاده و اسکات کار ساخت فیلم دیگری را در دستور کار خود قرار داده است. در این بین، درام علمی ـ تخیلی و‌ آینده‌نگرانه بلید رانر از وضع متفاوتی برخوردار است. نسخه اصلی فیلم سال 1982 اکران عمومی شد و سال‌هاست که اسکات می‌خواهد قسمت دوم آن را بسازد. در طول تمام این سال‌ها، وی در مصاحبه‌های مختلف خود به تولید این فیلم اشاره کرده و وعده داده که بزودی ساخت آن را شروع خواهد کرد.

تازه‌‌ترین صحبت‌های فیلمساز، این امید را زنده کرده که کلید فیلمبرداری «بلید رانر 2» خیلی زود زده خواهد شد.

او در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه اینترتینمنت چنین می‌گوید: «فیلمنامه فیلم نوشته و کامل شده است. فیلمنامه خیلی خوبی بوده و قرار نیست تغییراتی در آن صورت گیرد. مطمئن باشید هریسون فورد هم با این پروژه همکاری دارد. بدون او نمی‌توان قسمت دوم را ساخت. با وجود تصادفی که کرده است، نقش اصلی را خواهد داشت. اگر تا زمان شروع فیلمبرداری بلید رانر 2 پایش خوب نشود، ما قهرمانی با پای شکسته خواهیم داشت!‌ به شما اطمینان می‌دهم این فیلم خیلی زود وارد مرحله تولید خواهد شد و تمام تلاش من و همکارانم این است که این اتفاق بیفتد.» این صحبت‌ها باعث شده اهل فن بگویند اسکات بلافاصله پس از اتمام اکشن علمی ـ تخیلی مریخی به سراغ کارگردانی بلید رانر 2 خواهد رفت.

هریسون فورد در نسخه اصلی فیلم در نقش ماموری ظاهر شد که درگیر مقابله با برخی ربات‌های هوشمند دست‌ساز بشر در یک آینده نزدیک می‌شود. او هم در گفت‌وگوهای مختلف خود با رسانه‌های گروهی از علاقه‌اش به ساخت دومین قسمت حرف زده و ابراز امیدواری کرده بود که اسکات این فیلم را بسازد. وی در جریان فیلمبرداری قسمت جدید مجموعه فیلم علمی ـ تخیلی «سفرهای ستاره‌ای» دچار سانحه شد و پایش شکست، اما گفته می‌شود تا زمان شروع فیلمبرداری بلید رانر 2 پای او خوب خواهد شد و مشکلی در راه رفتن و دویدن نخواهد داشت.

ولی بحث مربوط به قسمت دوم پرومتئوس کمی متفاوت است و فعلا تولید احتمالی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ‌ اسکات گفته است : «در رابطه با این فیلم هنوز کار زیادی صورت نگرفته است. احساس می‌کنم اشتیاق منتقدان و رسانه‌های گروهی برای تولید قسمت دوم آن بیشتر از اشتیاق و علاقه ‌ماست!‌ آنها هر روز خبری در این باره می‌دهند یا پرسش تازه‌ای‌ مطرح می‌کنند. وضع به گونه‌‌ای است که در هر بار رویارویی با رسانه‌ها، منتظرم سوالی در این رابطه پرسیده شود!‌ تنها چیزی که در حال حاضر می‌توانم درباره «پرومتئوس 2» بگویم این است که کار نگارش فیلمنامه‌اش در مرحله ابتدایی قرار دارد و خیلی جلو نرفته‌ایم. تا به حال حدود 15 خلاصه داستان را مرور کرده‌‌ایم و هر بار این داستان‌ها دستخوش تغییر و تحول شده‌ است. تمام تلاشم این است ‌فیلمنامه‌ای جذاب را آماده فیلمبرداری کنیم، فیلمنامه‌ای که پاسخگوی علاقه و شوق تماشاگران باشد و حق مطلب را نسبت به قصه فیلمنامه نسخه اصلی ادا کند. دو کاراکتر نومی راپاسه و مایکل فاسبندر ماجراسازان اصلی قسمت دوم خواهند بود و داستان آن از جایی شروع خواهد شد که ماجراجویی‌های این دو در پایان قسمت اول به یک نتیجه پیش‌بینی نشده رسید، اما ماجراجویی‌های این دو در قسمت تازه، بزرگ‌تر و تماشایی‌تر خواهد بود.»

نسخه اصلی فیلم دو سال قبل به نمایش عمومی درآمد و به فروشی 127 میلیون دلاری در آمریکای شمالی دست یافت، اما تماشاگران سینما در دیگر کشورهای جهان، روی هم حدود دو برابر این مبلغ را برای تماشای آن پرداختند. این اتفاق در حالی رخ داد که هزینه‌های تولید این درام دلهره‌آور علمی ـ تخیلی حدود 125 میلیون دلار بود. خط اصلی قصه فیلم درباره یک سفینه فضایی است که روی سطح سیاره‌ای فرود می‌آید که شباهت زیادی به کره زمین دارد. فضانوردان در این محل با یک موجود بیگانه فضایی روبه‌رو شده و نبرد سنگینی را با او آغاز می‌کنند. بسیاری از فضانوردان در طول ماجرا کشته می‌شوند و در پایان کار فقط دو نفر از آنها زنده می‌مانند. این دو هم امید زیادی به زنده ماندن ندارند و در سیاره گیر افتاده‌اند. منتقدان به شباهت‌های فیلم با «بیگانه» ریدلی اسکات (محصول سال 1979) اشاره کردند و آن را ادای دین این فیلمساز به این اثر کلاسیک و پرسروصدای سینما دانستند. بیگانه که بعدها صاحب سه قسمت دیگر شد (و تمام این قسمت‌ها توسط فیلمسازانی غیر از اسکات کارگردانی شد) قصه گروهی از فضانوردان را تعریف می‌کند که با یک موجود عجیب و غریب و خطرناک فضایی روبه‌رو و درگیر می‌شوند. با این فیلم بود که سر و کله موجودات فضایی (که به ایلین معروف شدند) در فیلم‌های ژانر علمی ـ تخیلی پیدا شد و به صورت یکی از شخصیت‌های شرور این ژانر در آمد‌.

اسکات در ارتباط با احتمال کارگردانی قسمت تازه‌‌‌ای از بیگانه چنین می‌گوید: «این هیولا کارش را انجام داده و به پایان رسانده است. سال‌ها قبل بود که فیلم‌ آن را کارگردانی کردم و حالا برایم بسیار سخت است بتوانم دوباره دست به تکرار آن زده و قسمت دیگری را کارگردانی کنم. فراموش نکنید کارگردانی قسمت‌های بعدی فیلم را افراد دیگری به عهده گرفتند. زمانی بود که دلم می‌‌خواست قسمت دیگری از آن را جلوی دوربین ببرم و برایم یک کار فانتزی بود. ولی در حال حاضر، دلیلی برای ساخت قسمت تازه‌ای از آن نمی‌بینم. تصورم این است اگر بخواهیم به سراغ قسمت دیگری از این مجموعه فیلم برویم، باید حتما چیز جالب‌تر و جذاب‌تری در اختیار داشته باشیم. تنها در این صورت است که تماشاگران از آن استقبال خواهند کرد. این صحبت‌ها در حالی از سوی اسکات عنوان می‌شود که خود او در پرومتئوس نوع تازه‌ای از موجودات بیگانه فضایی را ارائه ‌ و داستان جدیدی را در ارتباط با آن تعریف و در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار داده است .تماشاگران سینما اوایل دسامبر امسال با فیلم تازه اسکات «اکسودس: خدایان و پادشاهان» دیدار خواهند کرد. این درام تاریخی و حماسی قصه زندگی حضرت موسی(ع) را تعریف می‌کند و بازگشت دوباره فیلمساز به یکی دیگر از ژانرهای مورد علاقه‌اش را به نمایش می‌گذارد. منتقدان می‌گویند دو ژانر تاریخی و علمی ـ تخیلی ژانرهای محبوب فیلمساز است.

کریستین بیل، مرد خفاشی سه‌گانه بتمنی کریستوفر نولان، نقش اصلی درام تازه تاریخی اسکات را بازی کرده است. بخش اعظم صحنه‌های فیلم در استودیوی قدیمی انگلیسی پاین‌وود فیلمبرداری شده و رقم دقیق هزینه‌های تولید آن اعلام نشده است. با این حال، نزدیکان به کمپانی فوکس قرن بیستم می‌گویند بیش از 150 میلیون دلار صرف ساخت آن شده است.

هفته‌نامه اینترتینمنت / مترجم ‌: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها