شهرک سینمایی‌ای که پناهگاه آوارگان جنگی شد

حرکت از «چینه‌چیتا» تا «پاین‌وود»

هر چند تلویزیون سال‌ها پس از حضور فیلم‌های سینمایی متولد شد و به گونه‌ای بازتولید کوچک‌تر و محدودتر آن به حساب می‌آید، اما ارتباط نزدیکی با دنیای سینما دارد. گرچه تلویزیون در ابتدا به‌عنوان رقیب سینما مطرح شد، ولی به مرور و با گذشت زمان، تهیه‌کنندگان سینمایی جذب کارهای تلویزیونی شدند، به همین دلیل بود که واحدهای تلویزیونی استودیوها و کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی فعالیت خود را آغاز کردند.
کد خبر: ۷۳۶۲۰۸
حرکت از «چینه‌چیتا» تا «پاین‌وود»
به این ترتیب، لوکیشن‌های تلویزیونی هم به صورت بخشی از فعالیت‌های استودیویی درآمدند و محصولات تلویزیونی بهره‌برداری از مکان‌ها و محل‌هایی را آغاز کردند که اختصاص به صنعت سینما دارد. در سطح بین‌المللی چند استودیوی بزرگ مشغول کار است که در طول سال به‌عنوان لوکیشن مورد استفاده مجموعه‌سازان تلویزیونی قرار می‌گیرد. استودیوی «چینه‌چیتا» در شهر رم از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین استودیوهایی است که میزبان انبوه تولیدات تلویزیونی و سینمایی ایتالیا، آمریکا و دیگر کشورهای جهان بوده است. سکانس معروف ارابه‌رانی درام تاریخی «بن‌هور» در این استودیو فیلمبرداری شده و معرف حضور تماشاگران در سراسر جهان و از جمله ایران است، اما مجموعه‌ها و فیلم‌های زیاد دیگری هم در این محل تولید شده و چینه‌چیتا لوکیشن اصلی بسیاری از آنها بوده است.

چینه‌چیتا به زبان ایتالیایی به معنی «شهر سینما» است و به این ترتیب، می‌توان براساس آن نام تازه دیگری هم به واژه لوکیشن داد. زمانی که این استودیوی بسیار بزرگ در شهر رم بازگشایی شد، قرار بود فقط به‌عنوان لوکیشن محصولات ایتالیایی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. از نکات تلخ تاریخی، یکی هم این است که چینه‌چیتا در سال 1937 به دست بنیتو موسولینی، دیکتاتور وقت ایتالیا تاسیس و راه‌اندازی شد و پسر او ویتوریو به‌عنوان مدیر آن انتخاب شد، اما باوجود تاسیس و فعالیت این استودیو در دوران سلطه فاشیسم بر ایتالیا، چینه‌چیتا توانست کارنامه خوبی از خود ارائه دهد. با آن‌که یک‌سری فیلم‌های تبلیغاتی و پروپاگاندا در چینه‌چیتا تهیه شد موسولینی که با شعار «سینما پرقدرت‌ترین اسلحه است» به دنبال آرزوهای فاشیستی خویش بود، اما باعث رشد و شکوفایی صنعت بحران‌زده سینما هم شد. چینه‌چیتا بیش از 15 هزار آدم را در دل خود جا داده بود که در رشته‌های مختلف مشغول به کار بودند. از مسائل جالب درباره این استودیوی هنری، یکی هم این است که در فاصله سال‌های 1945 تا 1947 به‌عنوان پناهگاه شمار زیادی از مهاجرین و زندانیان جنگی درآمد. از دهه 50 میلادی به بعد،‌ این استودیو دوباره به فعالیت‌های هنری بازگشت و پذیرای هنرمندان مطرحی مثل فدریکو فلینی شد. با ورود تلویزیون، چینه‌چینا میزبان تعدادی از مجموعه‌های در حال تولید تلویزیونی شد، اما باوجود تولید همزمان مجموعه‌ها و فیلم‌ها در چینه‌چیتا، این استودیو در دهه 80 با مشکل ورشکستگی روبه‌رو شد و به سختی توانست دوباره روی پای خود بایستد. در سال 2007، یک آتش‌سوزی باعث نابودی بخش مهمی از فضای استودیو شد و گوشه‌ای از تاریخ سینما و تلویزیون جهان بر اثر آن نابود شد. منتقدان تلویزیونی می‌گویند تولید مجموعه‌های موفق تلویزیونی در ژانرهای مختلف در این استودیو، یکی از دلایل مهم ماندگاری و پایداری آن است. نه‌فقط چند مجموعه درام و پلیسی موفق ایتالیا در این محل فیلمبرداری شده‌اند، بلکه برنامه‌سازان فرانسوی و اسپانیایی هم مهمان لوکیشن‌های چینه‌چیتا بوده‌اند. مجموعه «رم» محصول مشترک دو شبکه بی‌بی‌سی و اچ‌پی‌او (2007 ـ 2004)‌، یکی از محصولات پرسر و صدایی است که در استودیوی چینه‌چیتا فیلمبرداری شده‌اند. مسئولان استودیو در جولای 2014 پارک تفریحی بین‌المللی چینه‌چیتا را افتتاح کردند و بازدیدکنندگان آن می‌توانند از نزدیک به تماشای لوکیشن‌های مجموعه‌ها و فیلم‌های مهمی بپردازند که طی چند دهه گذشته در این محل فیلمبرداری و تولید شده‌اند. مارتین اسکورسیزی که «دار و دسته‌های نیویورکی» خود را در چینه‌چیتا فیلمبرداری کرد، گفته است برای تولید مجموعه تلویزیونی خود که براساس این فیلم ساخته می‌شود، دوباره به چینه‌چیتا برمی‌گردد. وی از دوران کار خود در لوکیشن‌های این محل، به‌عنوان یکی از بهترین دوره‌های کاری‌اش اسم می‌برد. قرار است نسخه جدید تلویزیونی «رومئو و ژولیت» هم در چینه‌چیتا جلوی دوربین برود. فرانکو زفیره‌لی در سال 1968 رومئو و ژولیت خود را در لوکیشن‌های چینه‌چیتا فیلمبرداری کرد و لوکیشن‌های همین فیلم، مکان‌های اصلی فیلمبرداری نسخه تلویزیونی خواهد بود. تماشاگران تلویزیونی در ایتالیا چینه‌چیتا را همچنین به خاطر برنامه پربیننده «گرانده فراتلو» می‌شناسند. این برنامه که پاسخ ایتالیایی به برنامه انگلیسی‌زبان معروف «برادر بزرگ» است، در چینه‌چیتا فیلمبرداری شده است. مجموعه علمی ـ تخیلی «دکتر هو» تولید بی‌بی‌سی هم مهمان لوکیشن‌های این مکان بوده است.

از استودیوی شپرتون لندن به‌عنوان یکی از رقبای اصلی چینه‌چیتا در قاره اروپا اسم می‌برند. این استودیو در منطقه شپرتون قرار دارد و به‌ نام همین محل هم معروف شده است. تاریخ افتتاح استودیو به سال 1931 برمی‌گردد و اکنون، بخشی از استودیوی پاین وود (دیگر استودیوی بزرگ و معتبر فیلمسازی انگلستان)‌ است. استودیوی شپرتون در محلی تاسیس شد که سال‌ها پارکی به نام لیتلتون در آنجا قرار داشت. این پارک در قرن هفدهم تاسیس شد و نورمن لاندن، تاجر لندنی برای مرکز فیلمسازی‌اش، آنجا را انتخاب کرد. از زمان افتتاح استودیو، فیلم‌های کوتاه و بلند زیادی در آن ساخته شد و نام استودیو را در سطح وسیعی مطرح کرد. جنگ جهانی دوم فعالیت‌های آن را مختل کرد و پس از بازگشایی دوباره در سال 1945 و از راه رسیدن تلویزیون، فعالیت‌های تلویزیونی را هم به فعالیت‌های سینمایی‌اش اضافه کرد. فیلم‌های کلاسیکی مثل «اولیور» و «مرد سوم» در این محل فیلمبرداری شد. با رکود فیلمسازی در دهه 70 میلادی (و کاهش شمار فیلم‌ها از 27 به هفت فیلم)‌ تولید محصولات تلویزیونی رونق گرفت.

استودیوی شپرتون 15 واحد مختلف دارد و مجموعه‌های کلاسیکی مثل «جستجو» و «کاوشگران» در آن تولید شده‌اند.

دومین استودیوی بزرگ انگلستان، پاین وود در سال 2001 فعالیت‌های هنری‌اش را آغاز کرد و از همان ابتدای کار، اعلام کرد به صورت همزمان و مساوی در هر دو مدیوم تلویزیون و سینما فعالیت خواهد کرد. این استودیو دفاتر و شعباتی هم در کشورها و شهرهای بزرگ دنیا (و از جمله برلین، مالزی، اندونزی و تورنتو)‌ دارد و دامنه فعالیت‌هایش بسیار گسترده است. بسیاری از محصولات پرسر و صدای یک دهه اخیر دو صنعت تلویزیون و سینما در لوکیشن‌های متنوع این استودیو در لندن فیلمبرداری شده‌اند تا به حال، بیش از 1500 مجموعه و فیلم سینمایی آمریکایی و بین‌المللی در این استودیوی پر امکانات مجهز تولید شده‌اند. مجموعه فیلم «هری پاتر» از جمله محصولاتی است که در پاین‌وود جلوی دوربین رفته است. تمام اپیزودهای مجموعه تلویزیونی «شرلوک» (نسخه تازه‌ای از ماجراجویی‌های شرلوک هلمز معروف)‌ هم از لوکیشن‌های پاین وود به‌عنوان محل فیلمبرداری استفاده کرده‌اند. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها