رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران گفت: دو پزشک ارتوپد متخلف به علت دریافت پول زیرمیزی از بیماران خود، 460 میلیون تومان جریمه شدند.
کد خبر: ۷۳۶۱۶۰

به گزارش مهر، مرتضی خدایی افزود: پرونده پزشک اول که یکی از پزشکان ارتوپد شناخته شده کشور و در یک بیمارستان خصوصی فعال است، به علت شکایت 11 بیمار در تعزیرات استان تهران رسیدگی شد و بعد از اثبات تخلف، وی به برگرداندن 125 میلیون تومان به بیماران و 350 میلیون تومان در حق دولت محکوم شد و حکم قطعی است.وی عنوان کرد: این پزشک متخلف مبالغی بین 15 تا 30 میلیون تومان علاوه بر تعرفه پزشکی خود از بیماران دریافت کرده است.

رئیس شعبه 51 تعزیرات استان تهران ادامه داد: در پرونده دوم هم یک ارتوپد شناخته شده کشور در یک بیمارستان خصوصی دیگر مبلغ 55 میلیون تومان زیرمیزی دریافت کرده است که در دادگاه بدوی این پزشک به پرداخت 110 میلیون تومان در حق دولت و بازگرداندن 55 میلیون تومان به بیمار محکوم شده و هم‌اکنون پرونده در دادگاه تجدیدنظر در حال رسیدگی است. وی اظهار کرد: قانون، پرداخت زیرمیزی به پزشکان را جرم نمی‌داند، اما دریافت زیرمیزی را جرم می‌داند و بیماران می‌توانند با مراجعه به تعزیرات حکومتی یا معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی این موارد را پیگیری کنند.

افتتاح مرکز رسیدگی به شکایات

در راستای اقدامات اخیر وزارت بهداشت برای رفع مشکل دریافت‌های خارج از تعرفه در نظام سلامت روز گذشته، مرکز رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای با حضور وزرای بهداشت و رفاه، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و جمعی از پیشکسوتان جامعه پزشکی و مدیران عامل بیمه سلامت و تامین اجتماعی در محل وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، با راه‌اندازی این مرکز، مردم می‌توانند شکایات و پیشنهادهای خود را از طریق سامانه تلفنی 1690 و سامانه الکترونیکی www.1690.ir گزارش کرده و به‌اطلاع مسئولان برسانند.

در این مراسم وزیر بهداشت با تاکید بر این که نباید نظارت بر اجرای کتاب تعرفه سلامت به صورت نمایشی اجرا شود، بر ضرورت جدیت در نظارت‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: با تمام وجود سازمان نظام پزشکی را باور داریم و هم اکنون مجموعه سازمان نظام پزشکی، روسای بیمارستان‌ها، بخش خصوصی و مسئولان فنی در معرض امتحانی مهم و بزرگ قرار دارند.

حسن هاشمی با تاکید بر این‌که سازمان نظام پزشکی با قوت و در عین حال با متانت نظارت بر اجرایی شدن تعرفه‌ها را انجام دهد، به خبرگزاری مهر یادآور شد: نباید شاهد این باشیم که معدودی راه پیشرفت و ترقی پزشکی کشور و اعتلای حرفه شریف و مقدس پزشکی و اعتماد مردم را سلب کنند.

وزیر بهداشت از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت درمان این وزارتخانه خواست ضمن جدیت در اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت، اخلاق را رعایت کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: هیچ کس حق ندارد به بهانه‌های مختلف مطب‌ها و بیمارستان‌های مختلف را بازرسی کند، بلکه کار نظارت از طریق سازمان نظام پزشکی صورت می‌گیرد و مسئولان فنی در این زمینه پاسخگو هستند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید به مردم نشان دهیم که در جهت صیانت از جامعه پزشکی و حقوق مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا مردم از مسئولان حوزه سلامت انتظار عمل دارند نه حرف و نمایش.

هاشمی با بیان این که آرزوی قلبی من این است که حتی یک پرونده تخلف هم نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر موردی از تخلف گزارش شد، طبق قانون برخورد شود، به گونه‌ای که مردم احساس نکنند که ادعا و عمل دولت و سازمان نظام پزشکی یکی نیست.

همچنین معاون درمان وزیر بهداشت نیز در همین‌باره عنوان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت مردم باید در مراجعه به بیمارستان‌ها هزینه‌ها را در قالب رسید رسمی و صورتحساب بیمارستان پرداخت کنند و مواردی را که دچار مشکل است، به سامانه‌های ارتباطی مربوط یعنی سامانه تلفنی 1690 و همچنین سامانه الکترونیکی www.1690.ir اطلاع دهند.

محمد آقاجانی به ایسنا یادآور شد: پزشکان باید این حرکت دولت و وزارت بهداشت را بخوبی پاسخ دهند و تعرفه‌ها را به صورت کامل اجرا کنند و بپذیرند. بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود نیز تعرفه‌ها را به صورت جامع و از طریق سیستم اتوماسیون اجرایی کنند.

وی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری مردم، سازمان نظام پزشکی، بیمارستان‌ها و بیمه‌ها، این مرحله از طرح تحول نظام سلامت نیز بخوبی پیش رود.

نظام پزشکی: از حقوق بیماران صیانت می‌کنیم

رئیس سازمان نظام پزشکی نیز تضمین اجرای کتاب جدید تعرفه‌های پزشکی را بسیار مهم خواند و گفت: صیانت از این کتاب باید از سوی گروه‌های پزشکی مورد پاسداشت قرار گیرد. علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با کمک روسای انجمن‌های علمی تخصصی و مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی باید به سمتی حرکت کنیم که جامعه پزشکی پرچمدار قانونمداری باشد.

در مجموع تخلفات احتمالی نیز در مسیری مبتنی بر قانون مورد بررسی قرار می‌گیرند. وی تصریح کرد: ما همه بر اجرای فضای جدید مبتنی بر قانونمداری مصمم هستیم و این سامانه رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای نیز برای جامعه پزشکی، فرصت است نه تهدید.

به گفته این مقام مسئول، اصل مهم آن است که هرگونه پرداخت وجه به عنوان خدمات بستری در مطب‌ها ممنوع است. همچنین تمام هزینه‌های پرداختی باید در مدار حسابداری بیمارستان صورت گیرد.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم تاکید کرد که با افزایش تعرفه‌ها و دستمزدهای پزشکان، قدر مطلق پرداختی از جیب بیماران هیچ تغییری نخواهد کرد. علی ربیعی توضیح داد: با منطقی شدن تعرفه‌ها، بی‌نظمی‌های تعرفه‌ای نیز بسیار نادر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها