سرعت قطار‌های تهران ـ اصفهان و تهران ـ مشهد افزایش می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن ایران از اجرای برنامه افزایش سرعت قطارهای مسافربری تهران ـ مشهد به 200 کیلومتر و تهران ـ اصفهان به 300 کیلومتر در ساعت خبر داد.
کد خبر: ۷۳۲۷۴۶
سرعت قطار‌های تهران ـ اصفهان و تهران ـ مشهد افزایش می‌یابد

محسن پورسید آقایی در گفت‌وگویی افزود: قرارداد احداث پروژه قطار سریع‌السیر تهران ـ اصفهان با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت مشکلاتی داشت که در حال رفع مشکل فاینانس چینی آن هستیم و قول می‌دهیم تا پایان فعالیت دولت یازدهم، قطار سریع‌السیر تهران ـ اصفهان با سرعت 300 کیلومتر را راه‌اندازی کرده و تحویل مردم دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش سرعت برخی از قطارها به 160 کیلومتر در ساعت در مسیر تهران ـ مشهد، گفت: برقی کردن محور تهران ـ مشهد با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت روی خطوط موجود انجام می‌شود و درصدد هستیم تا پایان دولت یازدهم، خط آهن تهران ـ مشهد نیز برقی شود.

وی همچنین از دو خطه شدن مسیر تهران ـ تبریز خبر داد و تصریح کرد: بزودی حدفاصل میانه ـ تبریز و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری مسیر تهران ـ قزوین و سال 94 نیز قزوین ـ زنجان دو خطه خواهد شد.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، دولت رقمی را به شرکت‌های مسافربری ریلی بپردازد.

پورسید آقایی در خصوص قیمت بلیت قطارهای مسافربری اظهار کرد: تعیین نرخ بلیت قطار برعهده راه‌آهن نیست و طبق قانون، نرخ بلیت توسط شرکت‌های ریلی تعیین و پس از تائید راه‌آهن به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

وی یادآور شد: طبق ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و ماده 128 قانون توسعه، تعیین قیمت بلیت با بخش خصوصی است و بخش خصوصی برحسب تورم سالانه و افزایش دستمزد‌ها، سالانه یک بار افزایش قیمت بلیت دارد که این افزایش را به راه‌آهن پیشنهاد می‌دهد و ما پس از بررسی‌ها یا می‌پذیریم یا آن را رد می‌کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان این‌که در سال 92 بابت تورم سالانه روز 21 آذرماه، افزایش قیمت بلیت قطار اعمال شد، افزود: آن زمان به طور متوسط 30 درصد افزایش نرخ بلیت داشتیم.

پورسید آقایی اظهار کرد: امسال نیز شرکت‌ها به دلیل تورم سالانه و افزایش دستمزد، خواهان افزایش قیمت‌های بلیت قطار بودند، اما راه‌آهن برای آن‌که مردم در ایام نوروز و تابستان بتوانند با آرامش سفر کنند، نرخ‌ها را ثابت نگه داشت و از یازدهم مهرماه به طور متوسط 20 درصد افزایش قیمت در نرخ‌های بلیت قطار مسافربری اعمال شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: امسال دیگر افزایش قیمت بلیت نخواهیم داشت، اما قانون اجازه می‌دهد بابت هزینه بهره‌برداری از ایستگاه‌ها رقمی از مسافر دریافت شود، در این زمینه جدولی مصوب کردیم که از هر مسافر رقمی دریافت شود و در تجهیز نمازخانه‌ها، پله‌های برقی و هزینه‌های ایستگاهی به مصرف برسد.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان این‌که این هزینه‌ها در مسیرهای بالای 250 کیلومتر از مردادماه امسال در نرخ‌های بلیت اعمال شده است، گفت: هم‌اکنون در مسیرهای 250 تا 450 کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی هزار تومان، در مسیر‌های 450 تا 650 کیلومتری 1500 تومان، در مسیرهای 650 تا 850 کیلومتر 2500 تومان، مسیر 850 تا 1350 کیلومتری 4000 تومان و در مسیرهای 1350 کیلومتر به بالا هزینه خدمات ایستگاهی 5000 تومان است.

پورسید آقایی افزود: به عنوان مثال در مسیر تهران ـ مشهد 4000 تومان از مسافر دریافت می‌شود، زیرا در این مسیر مسافر از خدمات ایستگاهی در تهران، مسیرهای بین‌راهی و ایستگاه راه‌آهن مشهد استفاده می‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هزینه خدمات ایستگاهی حدود 6 درصد قیمت بلیت است که اگر به 20 درصد افزایش نرخ بلیت امسال اضافه شود، در سال 93 در واقع 26 درصد افزایش قیمت بلیت قطار مسافربری داشته‌ایم.

وی با بیان آن‌که راه‌آهن غیر از بودجه عمرانی و عادی خود اعتباری را در بودجه سال جاری دارد، گفت: برای توسعه راه‌آهن 1500 میلیارد تومان به راه‌آهن اختصاص یافت تا صرف رفع گلوگاه‌های خطوط ریلی و دو خطه شدن خطوط شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت اجازه ندارد در موضوع خرید واگن وارد شود اما 50 میلیارد تومان از این رقم را در یکی از بانک‌ها واریز کرده‌ایم تا بانک نیز صد میلیارد تومان به آن اضافه و 150 میلیارد تومان تسهیلات خرید واگن پرداخت کند که البته این رقم برای حدود سه قطار خواهد بود. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها