در برنامه مناظره تلویزیونی مطرح شد

افزایش قیمت بلیت قطار‌، بدون ارتقای کیفیت خدمات دهی و ایمنی

برنامه مناظره با موضوع " افزایش قیمت بلیت قطار " که با حضور صاحبنظران و کارشناسان از شبکه یک سیما پخش شد افزایش قیمت‌ بلیت و مساله ایمنی حمل و نقل ریلی ونیز کیفیت خدمات دهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۳۰۹۹۵
افزایش قیمت بلیت قطار‌، بدون ارتقای کیفیت خدمات دهی و ایمنی

حسن تقی‌زاده انصاری نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در برنامه مناظره امروز شبکه یک سیما با اشاره به این‌که یکی از عناصر موثر در گردشگری شقوق مختلف حمل‌ونقل است، گفت: در روزهای اخیر شاهد حضور قطار لهستانی در ایرن بودیم و می‌تواند الگوی خوبی برای حمل‌ونقل ریلی ما باشد. به همین دلیل حوزه تورگردانی این آمادگی را دارند به حمل‌ونقل ریلی کمک کند و مسافران هم این امکان را نیز دارند و به آن علاقه‌مند هستند.

وی با اشاره به این‌که مسئولان حوزه حمل‌ونقل این آمادگی را برای استفاده از گردشگری به نحو مطلوب فراهم نکرده‌اند، تصریح کرد:‌ اکثر آژانس‌های مسافرتی معتقدند نرخ بلیت قطار مناسب است.

مردم انتخاب‌گر نیستند

عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در ادامه گفت: حمل‌ونقل ریلی در حوزه توسعه پایدار و دسترسی ارزان مردم به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا افزایش قیمت بر اساس نیازسنجی از مردم یا بر اساس سیاستگذاری آنی بوده است. بیشتر تصمیم‌گیری‌های ما در خلاء است چراکه مردم در آن حضور ندارند.

وی تصریح کرد: باید مردم را در تمام فرآیندها تاثیرگذار بدانیم. باید با افزایش قیمت بدانیم چقدر مردم احساس رضایت دارند. با یک پیمایش در بین مردم متوجه می‌شویم که مردم از این وضعیت (افزایش قیمت) ناراضی هستند.

وی گفت: در افزایش قیمت‌ها با توجه به عمر ناوگان و سرویس‌ها مردم انتخاب‌گر نیستند.

محمدصادق خلفی عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی گفت: در داخل کشور 600 میلیون تن بار داریم که راه‌آهن 5 درصد آنرا حمل می‌کند، یعنی 95 درصد حمل بار و 85 درصد جابجایی مسافر توسط جاده انجام می‌شود. چرا این اتفاق افتاده است. در رنکنیگ قیمت بنزین دنیا نهمین کشور هستیم در قیمت گازوئیل نیز پنجمین کشور دنیا هستیم.

وی با اشاره به این‌که به لحاظ کشته‌های سوانح رانندگی در رتبه ششم دنیا قرار داریم افزود:‌ به رغم تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری اتفاقی در حوزه حمل‌ونقل ریلی روی نداده است.

در ادامه برنامه مناظره راشدی معاون مسافری راه‌آهن گفت: احداث شبکه ریلی ایران بین سال‌های 1307 تا 1317 بوده و بخشی از آن تهران-شمال و تهران-جنوب در سال 1335 بازسازی شده است و از آن زمان تا امروز هیچ بازسازی صورت نگرفته است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیشترین بهره‌برداری از راه‌آهن شده اما در بخش زیرساخت سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته است، در دولت سازندگی و اصلاحات حرکاتی انجام شده اما در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید تلاش کرد تا بخش بار را به حوزه ریلی منتقل کنیم و فکر می‌کنم جای کار در این حوزه زیاد است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در بخش اول برنامه مناظره گفت: مردم از این افزایش قیمت‌ها چه به دست آورده‌اند، نه ایمنی را به دست آورده‌اند نه کیفیت بیشتر. سال گذشته در سمنان شاهد سه حادثه ریلی بسیار ناگوار بوده‌ام. مردم امروز انتظار افزایش سرعت 200 کیلومتر را ندارند همین این‌که بتوانیم قطار را با شرایط گذشته خدمات‌دهی کنیم کار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: در ردیف‌های متفرقه بودجه 1500 میلیارد تومان افزایش بودجه برای راه‌آهن داشته‌ایم، اما آیا راه‌آهن توانست از این قوانین استفاده کند.

پس از هند ارزانترین حمل و نقل ریلی را داریم

سید حسن موسوی نژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این‌که کسی به طور مطلق از افزایش قیمت‌ها حمایت نمی‌کند، گفت: بین 300 تا 400 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. مقایسه حمل‌ونقل مسافر حاکی از آن است که ما پس از هند ارزانترین قیمت را داریم.

وی افزود: در بخش مسافری هزینه‌ای بابت استفاده از خطوط پرداخت نمی‌کنیم، اما با این حال باید بخشی از هزینه‌ها را ضرر و زیان شرکت‌ها تامین کنیم.

در بخش دوم برنامه مناظره کاتب با بیان این‌که دولت موظف به پرداخت یارانه است، گفت: وقتی دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد باید از جیب مردم این یارانه را تامین کند. چرا دولت از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط مجلس در حوزه حمل‌ونقل ریلی استفاده نمی‌کند.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌های بلیت قطار افزایش هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
۰
۰
تو این مملكت تنها چیزی كه متناسب با افزایش هزینه ها و تورم بالا نمیره حقوق كارگر و كارمند بدبخته.شركتهای هواپیمایی و ریلی و جاده ایی و... همه متناسب با افزایش هزینه ها قیمت خدماتشون بالا میبرن. البته اون چیزی كه به جایی نرسد صدای من و توست.حالا ما قشر حقوق بگیر هی گلوی خودمونو پاره هم كنیم كه حقوق ما جوابگوی حداقلهای یه زندگی ساده و معمولی هم نیست كیه كه گوش بده.

نیازمندی ها