پیام یک انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری برزیل سرانجام برگزار شد. بر اساس اعلام نتایج نهایی دیلما روسف رئیس جمهور کنونی برزیل باردیگر از سوی مردم با 9/51 درصد آرا انتخاب شد.
کد خبر: ۷۳۲۵۰۴
پیام یک انتخابات

بررسی کارنامه انتخابات برزیل نشانگر دورانی پر فراز و نشیب است چرا که از یک سو رقبای روسف تلاش کردند تا از مسئله اقتصاد و آوردن مطالبات به خیابان‌ها به کسب آراء پرداخته و به اهداف انتخاباتی خود دست یابند. اعتراضات کارگری و نیز چالشهای امنیتی ایجاد شده در برزیل نمودی از این رفتارها بوده است. از سوی دیگر تأثیر انتخابات برزیل بر عرصه منطقه‌ای و جهانی موجب شده بود تا بر اهمیت و حساسیت این انتخابات افزوده شود.

برزیل از جمله اعضای فعال جبهه ضد امپریالیسم امریکای لاتین است. جبهه‌ای که در آن نام کوبا، ونزوئلا،آرژانتین، بولیوی، نیکاراگوئه، اکوادور و ... دیده می‌شود. در همین حال برزیل روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران و چین و روسیه دارد و از اعضا اتحاد بریکس با حضور روسیه، آفریقای جنوبی و هند است که تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی می تواند داشته باشد. مجموع این فرایندها با راهبردهای آمریکا در آمریکای لاتین و عرصه جهانی مغایرت دارد.

دگرگونی در ساختار سیاسی برزیل و قطع استمرار پیروزی‌های انتخاباتی جبهه ضد امپریالیسم می تواند دستاوردی مهم برای آمریکا قلمداد شود براین اساس حذف نظام‌های کنونی این منطقه در دو قالب هدایت انتخابات و نیز استفاده از کودتا در اولویت آمریکا قرار دارد. بحران سازی‌های انتخاباتی در ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و... نمودی از این رفتارها است. کارنامه انتخابات برزیل نیز نشان می‌دهد که آمریکا تلاش بسیاری داشت تا این امر باردیگر تکرار شود چنانکه اسناد و گزارش‌های منتشره از نقش آمریکا در تقویت و تحریک رقیب انتخاباتی روسف حکایت دارد.

واشتگتن تلاش کرده تا با ایجاد جریان مخالف در قالب اعتراضات و میتینگ‌های خیابانی، در صورت توان ساختار سیاسی این کشور را تغییر داده و یا حداقل آن را درگیر چالش‌های امنیتی و سیاسی نماید. نتایج انتخابات برزیل نشان داد که گرایش مردم این کشور همچنان در چارچوب جبهه ضد امپریالیسم است و طرح های آمریکا نتوانسته تأثیرچندانی بر این نگرش داشته باشد. مسئله‌ای که چالش دیگر آمریکا در این منطقه و برگی دیگر از ناکامی در کارنامه اوباما است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها