درمانگاه مشاغل

سلامت سمپاش‌ها

درمانگاه مشاغل

مصائب سیاری

تا مدت‌ها پیش شغل آزاد داشتن به معنی درآمد خوب و پشتوانه مالی ایده‌آل بود، اما امروزه درصد بسیار کمی از آنها در این تعریف می‌گنجند و برعکس، کارمند بودن مزیت بزرگی است چون دست‌کم درآمدی ثابت با بیمه و مزایا دارد.
کد خبر: ۷۳۱۵۹۵
مصائب سیاری

جام جم سرا:کی از این مشاغل آزاد، فروشندگی سیار با چرخ یا ماشین است؛ از لبو فروش و باقالی‌فروش‌ دوره‌گرد زمستانی و آب زرشک و فالوده‌فروش‌ تابستانی گرفته تا وانتی‌ها همه در این گروه قرار می‌گیرند و به دلیل شغلشان در معرض بسیاری از آسیب‌ها هستند.

به عنوان مثال چرخی‌ها 80 درصد مدت زمان کارشان را در حالت ایستاده می‌گذرانند و همین ایستادن‌ طولانی آنها را در معرض مشکلات زیادی مثل کمردرد، پادرد، گردن درد، انواع آرتروز و البته واریس قرار می‌دهد بنابراین افرادی که به واسطه شغلشان مجبور به ایستادن‌های مداوم هستند باید با همراه داشتن یک چهارپایه سبک و نشستن هنگام کار به فکر سلامتشان باشند.

تندرستی پشت وانتی

در بسیاری مناطق کم نیستند افرادی که میوه و سبزی و صیفی‌ و حتی ماهی را از وانتی‌ها می‌خرند بنابراین راننده‌ها مجبورند صبح بسیار زود به میادین تره‌بار یا بازار خوراکی‌ها بروند و بعد از تحویل بار آنها را ساماندهی کنند و اول وقت به محله مورد نظرشان بروند و کار فروش را شروع کنند. حتی گاهی ساعت کاری بیش از 14 ساعت است و این یعنی نزدیک دو برابر ساعت کاری معمول کارمندی. بنابراین فشار کاری علاوه بر آسیب‌ جسمی، روی سلامت روانی فرد هم تاثیر می‌گذارد. کافی است برای درک میزان سختی کار، گرما و سرمای آزاردهنده هوا را نیز به این شرایط اضافه کنید.

فروش منهای تحرک

بیشتر فروشنده‌های سیار تحرک بدنی چندانی ندارند و همین موضوع موجب ایجاد عوارض جسمی مختلف در آنها می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به چاقی اشاره کرد. درباره فروشنده‌های ماشینی هم ثابت بودن راننده در حالت نشسته و آویزان ماندن پا به مدت طولانی موجب بیماری تورم رگ‌های پا یا واریس می‌شود.

از طرفی بد نشستن موجب از بین رفتن آب دیسک بین مهره‌ای در ستون فقرات خواهد شد و به محض وارد شدن یک ضربه یا فشار، بیرون‌زدگی دیسک اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی عصب سیاتیک فرد آسیب می‌بیند، به این ترتیب که درد از ناحیه کمر شروع می‌شود و پاها بشدت تیر می‌کشد و متاسفانه درمان هم زمان بر است.

باز هم مشکلات بیمه و بازنشستگی

موضوع بسیار مهمی که باید درباره فروشنده‌های سیار مورد توجه قرار بگیرد، مشکلات بیمه‌ای است. از آنجا که اشتغال در این حرفه یک شغل ثابت با حقوق ثابت به حساب نمی‌آید، شامل بیمه اجباری هم نمی‌شود، زیرا بیمه اجباری به مشاغلی تعلق می‌گیرد که دارای ساعت کار و حقوق و قرارداد مشخص بین کارگر و کارفرما باشد. از طرفی بیمه خویش فرما هم هزینه‌های خاص خود را دارد که خیلی‌ها از پس آن بر نمی‌آیند.

دکتر اسدالله حبیبی - متخصص طب کار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها