رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر:

بازار طلا و سکه از رونق می‌افتد

کاهش آرام قیمت طلا و سکه

همزمان با افت قابل توجه قیمت اونس جهانی طلا و با وجود تغییر نکردن و حتی افزایش قیمت ارز در داخل کشور، قیمت طلا و سکه از هفته گذشته تاکنون روند کاهشی آرامی را در پیش گرفته است.
کد خبر: ۷۱۹۳۰۷
کاهش آرام قیمت طلا و سکه

به گزارش خبرنگار جام‌جم، بررسی روند قیمتی انواع سکه‌های طلا از شنبه هفته گذشته (بیست‌ودوم شهریور ماه) تا دیروز شنبه (بیست‌ونهم شهریور ماه) حکایت از کاهش آرام قیمت‌ها دارد.

وضع درباره قیمت طلای 18 عیار که مورد مصرف عمومی است نیز همین‌گونه است. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که با وجود کاهش نیافتن و حتی در مقاطعی افزایش نسبی قیمت دلار، سقوط اونس جهانی طلا به گونه‌ای بوده است که تاثیر عامل قیمت ارز را خنثی کرده و باعث تداوم کاهش قیمت‌ها شده است.

نگاهی به منحنی قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) نشان می‌دهد قیمت آن از 937 هزار تومان در شنبه هفته گذشته با حدود 20 هزار تومان کاهش به حدود 917 هزار تومان رسیده است که از این میزان حدود 11 هزار تومان آن دیروز اتفاق افتاد.

منحنی قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز بیانگر چنین وضعی است. قیمت نیم سکه در طول یک هفته اخیر ده هزار تومان سقوط کرده که 7000 تومان آن در روز گذشته بوده است. با این حال این کاهش در قیمت ربع سکه چندان قابل توجه نبوده و در حد 2000 تومان محدود شده است.

این گزارش می‌افزاید: نگاهی به منحنی قیمتی هر گرم طلای 18 عیار( بدون اجرت ساخت) که گراماژ مورد استفاده اغلب مردم است، نشان می‌دهد قیمت این طلا در طول یک هفته اخیر حدود 2000 تومان کاهش یافته و از 96 هزار تومان به 94 هزار تومان رسیده است. جالب است که نیمی از این کاهش نیز دیروز اتفاق افتاده است، طوری که هر گرم طلای 18 عیار در پنجشنبه هفته گذشته حدود 95 هزار تومان بوده است.

اونس سازگار، دلار ناسازگار

در همین حال نگاهی به تحولات قیمتی سکه و طلا در یک هفته اخیر نشان می‌دهد با وجود ناسازگاری دلار در کاهش قیمت، کاهش اونس جهانی طلا به گونه‌ای بود که ناسازگاری قیمت ارز را حذف کرده است.

براین اساس، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در هفته اخیر حدود 20 دلار کاهش یافته است.

این در حالی است که قیمت هر دلار آمریکا در بازه زمانی یاد شده 10 تومان گران‌تر شده است حتی قیمت دلار در پنجشنبه هفته گذشته از مرز 3200 تومان نیز گذشت، اما عصر دیروز با مقداری کاهش در رقم 3193 تومان ثابت ماند.

در همین حال کارشناسانی که جام‌جم با آنها گفت‌و‌گو کرد، معتقد بودند معادلات در بازار سکه و طلای ایران به گونه‌ای بر عکس شده است؛ چراکه ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش شدید نوسانات آن، باعث شده قیمت‌ها بیشتر تحت تاثیر اونس جهانی طلا و تحولات آن قرار گرفته و نقش قیمت ارز برخلاف گذشته در آن کمرنگ شود.

از این رو آنها معتقدند تحولات آتی اونس جهانی طلا و عوامل جهانی موثر بر آن بویژه مذاکرات در حال جریان ایران و گروه 1+5 در روزهای آینده نقش پرنگ‌تری در بازار طلای تهران ایفا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص دلیل روند کاهشی قیمت طلا و سکه به جام‌جم گفت: این کاهش قیمتی با مسائل داخلی کشور بی ارتباط است.

محمد کشتی‌آرای افزود: قیمت طلا تابعی است از قیمت اونس جهانی طلا و قیمت ارز داخلی. این روزها شاهد کاهش قیمت اونس طلای جهانی هستیم و به تبع آن قیمت طلا روند نزولی پیدا کرده است. حال آن‌که قیمت ارز به علت کاهش شدید نوساناتش، نقش خود در این میان را از دست داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید این کاهش قیمت تا چه زمانی ادامه داشته باشد، گفت: قیمت‌های کنونی تا پایان امروز (یکشنبه) ادامه دارد.

به این دلیل که روزهای تعطیل کشورهای اروپایی است و فعالیتی در بازارشان رخ نمی‌دهد لذا ممکن است در روز دوشنبه باز هم شاهد کاهش قیمت باشیم اما اطمینانی در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه احمد وفادار کارشناس و فعال حوزه طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با جام‌جم اظهار کرد: دلیل کاهش قیمت طلا و سکه این است که نرخ بهره در بورس نیویورک بالا رفته و خریدار سهام کاهش یافته و این مساله تاثیر خود را در بازار طلا گذاشته و باعث شده از قیمت جهانی آن کاسته شود.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت نفت نیز روند نزولی داشته که این موضوع روی قیمت طلا بی‌تاثیر نیست. قیمت نفت از 105 دلار به 93 دلار رسیده و همین موضوع دلیلی شده تا بازار طلا نیز روند نزولی قیمت را طی کند.

به گفته وفادار، قیمت دلار در ایران بالاست و اگر ارزش پول ملی افزایش یابد شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا نیز خواهیم بود.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل تضعیف شدن ارزش پول ملی، تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده، لذا همه بازارها به مذاکرات 1+5 چشم دوخته‌اند.اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد می‌توانیم شاهد رشد ارزش پول ملی و افزایش تقاضا در بازار طلا وسکه باشیم البته ناگفته نماند که با کاهش قیمت طلا و سکه، تقاضای این بازار کاهش می‌یابد و با افزایش قیمت، تقاضا هم رشد پیدا می‌کند که این موضوع ناشی از تصمیمات ذهنی مردم است که در صورت کاهش منتظر پایین آمدن بیشتر قیمت و در صورت افزایش، از ترس رشد بیشتر قیمت‌ها بسرعت خرید خود را انجام می‌دهند.

وفادار تصریح کرد: ما باید واقع‌بینانه اوضاع را تحلیل کنیم. واقعیت این است که اگر قیمت دلار به 3100 تومان برسد قیمت سکه به زیر 900 هزار تومان می‌رسد. اکنون همه منتظر مذاکرات پیش رو هستند که امیدواریم به نتیجه برسند تا شاهد رشد اقتصادی و همچنین بهبود وضعیت کشور باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها