همه شهروندان این آب و خاک حق دارند از یارانه‌های بخش حمل و نقل عمومی بهره ببرند و از این خدمات استفاده کنند، اما به نظر می‌رسد بهره‌مندی عادلانه از این حقوق طبیعی برای همه شهروندان، میسر نیست و چه بسیاری از افراد به‌طور کل از این حقوق شهروندی محرومند. به‌طور مثال، معلولان را می‌شود در زمره گروه‌هایی به حساب آورد که با وجود پرداخت مالیات، از یارانه‌های حمل و نقل عمومی بی‌بهره‌اند و بسیاری از آنها نمی‌توانند از مترو یا اتوبوس استفاده کنند.
کد خبر: ۷۱۸۸۵۹

برای دانش‌آموزان هم مشابه همین حکایت وجود دارد. با وجود آن‌که بسیاری از پدر و مادرها بخشی از درآمدشان را به‌عنوان مالیات در اختیار نهادهای عمومی قرار می‌دهند، اما مجبورند که باز هم برای سرویس‌های عمومی مدرسه، هرماه بخشی از حقوقشان را کنار بگذارند تا جور دور بودن مسافت خانه از مدرسه را به دوش بکشند.

حال فرض کنید خانواده‌ای، چند دانش‌آموز دارد که در آن صورت می‌بینید هرماه، بخش زیادی از درآمد آن خانواده صرف پرداخت هزینه‌های سرویس مدرسه می‌شود. درباره امنیت این سرویس‌ها هم همیشه شک و شبهه‌هایی وجود داشته است. با وجود هشدارهایی که درباره احتمال تخلف سرویس‌های مدرسه مطرح می‌شود، اما بسیاری از خانواده‌ها چاره‌ و گزینه‌ای جز اعتماد به سرویس‌های شخصی حمل و نقل دانش‌آموزان ندارند و در این میان مسئولان نیز، بر کار سرویس‌های مدرسه نظارت جدی ندارند. حال خبرهای تازه می‌گوید که در سال تحصیلی جدید، قرار است شهرداری پایتخت به کمک دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بیاید.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران به فارس گفته است: در صحبتی که با شهردار تهران داشتم، وی قول داده از اعتبارات داخلی در بخش سرویس رفت‌وآمد استفاده و مشکلات دانش‌آموزان را برطرف کند. البته دراغلب کشورهای توسعه یافته نیز معمولا شهرداری‌ها به کمک خانواده‌ها می‌آیند تا هم خانواده‌ها با خیال راحت‌تر، بچه‌هایشان را به سرویس‌های حمل و نقل شهرداری بسپارند و هم والدین با پرداخت هزینه کمتری، مشکل سرویس مدرسه دانش‌آموزانشان را حل کنند.

با این حساب امیدواریم که امسال با روشن شدن چراغ مدارس ایران، شهرداری به قول خودش عمل کند تا دانش‌آموزان نیز سهم شایسته‌ای از یارانه‌های حمل و نقل عمومی داشته باشند.

امین جلالوند / ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها