ایران تاکنون موفق به شکست تیم‌های ایتالیا، آمریکا ، پورتوریکو، استرالیا، آرژانتین و صربستان شده است

والیبال ایران در جمع غول‌‌های جهان

حالا ما هم به جمع غول ‌های جهان رسیدیم. فاصله ما با سکوی جهانی والیبال جهان که مهم‌ترین مسابقات بعذ از المپیک است تنها به اندازه 4 مسابقه بیشتر نیست. حالا باید خودمان را باور کنیم که می‌توانیم درمیان سه تیم جای داشته باشیم با قرعه‌ای که نصیبمان شد کار ما آسان ‌تر است. یکشنبه‌شب وقتی پایان بازی ایران ـ صربستان در مرحله دوم رقابت‌های جهانی والیبال به آغاز پخش سریال دردسرهای عظیم خورد، همه نگران صعود تیم ملی بودیم، اما بخش خبری ساعت 22 خیالمان را بابت صعود به جمع برترین‌های عرصه توپ و تور دنیا راحت کرد. به قول مصطفی کارخانه، باید به احترام ملی‌پوشان قیام کرد.
کد خبر: ۷۱۷۵۳۷

کواچ برنده شد و ولاسکو باز هم تاثیر خود را در والیبال ایران نشان داد، اما ظرفیت‌های والیبال ایران ثابت کرد هنوز از خلق حماسه دست نکشیده و با عنوان چهارمی لیگ جهانی اشباع نشده است.

هر چند در لیگ جهانی، کم‌تجربگی و نشناختن فضای رقابت‌های نهایی لیگ، سبب شد تیم ملی قدرت بازی‌های مراحل پیشتر را نداشته باشد، اما امروز انگیزه ملی‌پوشان با توجه به گروهی که در ادامه جام در آن قرار گرفتند، بیشتر بوده، همین‌طور جنگندگی آنها که فدراسیون بین‌المللی والیبال آن را ستایش کرده است. سایت فدراسیون جهانی با تمجید از بازی خوب امیر غفور در بازی ایران و صربستان نوشت: غفور یک‌تنه ایران را به جمع شش تیم برتر رساند.

غفور بی‌رحم برابر صربستان 30 امتیاز به دست آورد تا عنوان امتیازآورترین بازیکن این بازی را به خود اختصاص دهد. ایران که نتوانسته بود به رتبه‌ای بهتر از نوزدهمی در ادوار پیشین قهرمانی جهان برسد، اکنون خودش را با شکست دادن تیم‌های ایتالیا، آمریکا ، پورتریکو استرالیا، آرژانتین و صربستان در جمع شش تیم برتر جهان می‌بیند و این افتخار بزرگی برای تیم ملی والیبال ایران است. ایران، فرانسه، آلمان (گروه اول) و لهستان، برزیل و روسیه (گروه دوم) شش تیم حاضر در مرحله سوم مسابقات هستند که به صورت دوره‌ای در هر گروه با هم رقابت می‌کنند. دو تیم برتر هر گروه به نیمه‌نهایی صعود کرده و تیم‌های سوم گروه‌ها با برگزاری یک دیدار پلی‌آف، تیم‌های پنجم و ششم را مشخص می‌کنند.

ایران در ادامه راه، فردا (چهارشنبه) با آلمان و پس‌فردا با فرانسه بازی می‌کند. این گروه‌بندی را برای ایران علاوه بر تلاش شیرهای سختکوش پارسی، پیروزی شگفت‌آور تیم آرژانتین برابر آمریکا به‌وجود آورد و همین‌طور سرمربی سابق تیم ملی والیبال که رسانه‌ها در شب صعود ایران برایش تیتر زدند: زنده باد ولاسکو!

اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی که بعد از بازی ایران با صربستان در رختکن منتظر امتیاز 15 تیم ولاسکو بود با پیروزی آرژانتین نتوانست خوشحالی خود را پنهان کند و به همراه بازیکنان تیم ملی، شادی کرد. او حس مبارزه‌طلبی ولاسکو را در دیداری که تاثیری برای صعود تیمش نداشت، ستود. کواچ درباره بازی با هموطنانش هم گفت: به عنوان یک مربی صرب می‌دانم که تیم ملی صربستان چه قدرتی دارد و چقدر خوب می‌تواند بازی کند، ولی ما خوش‌شانس بودیم چون آنها بدون هیچ فشاری بازی می‌کردند.

سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران که اکنون در صدر برترین بازیکنان جام قرار دارد بعد از بازی، احساسی را که از صعود ایران داشت با ریختن اشک شوق بیان کرد. او گفت: ما بعد از بازی مقابل لهستان، ساعت 4 صبح خوابیدیم. صرب‌ها با وجودی که نتیجه این بازی برایشان اهمیتی نداشت، در این بازی مشکلات زیادی برای ما ایجاد کردند.

اما بازی‌های ایران توجه بسیاری از مربیان و کارشناسان بزرگ والیبال دنیا را به خود جلب کرد. آندره آ گاردینی که دستیار سابق آناستازی در تیم ملی لهستان بود، دو بازی آخر مرحله دوم قهرمانی جهان در تمرین تیم ایران حاضر شد و بازی این تیم را با لهستان و صربستان دید. کولاکوویچ، سرمربی صرب‌ها هم در پایان بازی با ایران گفت: حالا تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است، امیدوارم ایران در مرحله بعد موفق باشد.

هدیه خدا

عادل غلامی و شهرام محمودی، بازیکنان تیم ملی والیبال بعد از پیروزی ایران مقابل صربستان و شکست آمریکا برابر آرژانتین که در پی آن صعود تیم ایران به جمع شش تیم اول رقابت‌های قهرمانی جهان را به همراه داشت، در گفت‌وگوهای خود این پیروزی را به مردم ایران تقدیم کردند. غلامی گفت: فکر می‌کردیم صعود کنیم، اما نه به این شکل؛ صعود در دقیقه ٩٠ را خدا به ما هدیه داد و خوشحالیم. برای این‌که به اینجا برسیم واقعا زحمت کشیدیم و شاکر خداوند نیز هستیم. مردم با دعای خودشان در این راه، ما را همراهی کردند، امیدوارم با این پیروزی جواب زحمات آنها را داده باشیم. شهرام محمودی پشت خط‌زن تیم ملی والیبال ایران هم گفت: نمی‌دانم چه باید بگویم، اگر حذف می‌شدیم، هیچ وقت این روز را فراموش نمی‌کردیم. مبارک مردم باشد که با دعاهایشان برای‌مان انرژی می‌فرستادند. از تیم آرژانتین ممنونم که تا آخرین لحظه جنگید و تبانی نکرد. این لحظه در تاریخ ثبت می‌شود، احساسم گفتنی نیست.

به سوی انتقام

ایران فرداشب در شرایطی بازی‌های خود را ادامه می‌دهد که سال گذشته در لیگ جهانی با آلمان رودر رو شده بود و توانست این تیم را مغلوب کند. محمد ترکاشوند، بازیکن سابق تیم ملی درباره نکات فنی تیم ایران در بازی‌های آینده گفت: سرویس، دفاع و استفاده از توپ‌های برگشتی، برگ برنده ایران در مسابقه‌های قهرمانی جهان است. دفاع منسجم و منظم ایران باعث شده تا دریافت و توپگیری داخل میدان نیز نظم خاصی داشته باشد. تیم ایران در مرحله نخست به فرانسه باخت، اما در مرحله سوم به مراتب بهتر کار می‌کند. از طرفی بازیکنان ایران به دنبال انتقام هستند و می‌توانند شکست بازی اول را جبران کنند.

سفر به کاتوویسا

ملی‌پوشان والیبال در ادامه رقابت‌های قهرمانی جهان راهی شهر کاتوویسای لهستان شدند.

ایران در تالار بازی‌ها، پیش از بازی فرداشب با آلمان سه جلسه تمرین می‌کند. کاتوویسا می‌تواند آخرین مقصد ملی‌پوشان ایران در لهستان باشد؛ زیرا در صورت صعود ایران به جمع چهار تیم برتر؛ بازی‌های نیمه نهایی، رده‌بندی و فینال در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در همین شهر برگزار می‌شود.

معروف؛ بهترین پاسور دنیا

بازی‌های جهانی برای تیم ایران انگیزه‌های دیگری هم دارد. به تیم نخست این رقابت‌ها 200 هزار دلار آمریکا، پاداش نقدی تعلق می‌گیرد. ١٢٥ هزار و ٧٥ هزار دلار جایزه نقدی نیز برای تیم‌های دوم و سوم در نظر گرفته شده است.

برگزارکنندگان بازی‌ها به باارزش‌ترین بازیکن (MVP) ٣٠ هزار دلار و برای هر یک از جوایز انفرادی دیگر ده هزار دلار کنار گذاشته‌اند.

بازیکنان ایران در کنار تلاش جمعی از گرفتن عناوین فردی غافل نشده‌اند. همان گونه که در پایان مرحله دوم، سایت رسمی رقابت‌ها جدیدترین آمار مربوط به برترین‌های این دوره را منتشر کرد که نام بازیکنان ایران در آن جا گرفته است. در بخش مدافعان، سیدمحمد موسوی عراقی با 179 بار تلاش برای دفاع و میانگین 1.36 دفاع موفق در هر ست در صدر این فهرست قرار دارد. در بخش بهترین پاسورها، نام میرسعید معروف کاپیتان تیم ملی ایران در صدر قرار گرفته است. معروف با 736 پاس در مجموع و میانگین 9.64 پاس در هر ست بهترین آمار را برجا گذاشته و با اختلاف قابل توجهی نسبت به بازیکنان دیگر در صدر ایستاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها