مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

بازگشت روزنامه جنجالی +تصاویر

مصطفی کارخانه کسی که سابقه 25 سال مربیگری در والیبال ایران دارد، ازجمله مربیانی است که در رده‌های مختلف سنی در تیم‌های ملی مربیگری کرده است و بخشی از افتخارات والیبال ایران توسط او به دست آمده است.
کد خبر: ۷۵۵۵۹۰
سواری بر اسب زین شده

کارخانه مربیگری در عرصه ملی را کار سختی می‌داند که مربی داخلی و خارجی نمی‌شناسد و می‌گوید برای هر کسی که این مسئولیت را قبول می‌کند، سخت است. او ادامه می‌دهد: مربی خوب کسی است که در زمان شکست بداند، چرا تیمش باخت و در زمان پیروزی بداند چرا تیمش برده است.

کارخانه عوامل موفقیت‌های والیبال را در برنامه‌ریزی، طرح‌های راهبردی و قانونمندی در همه ابعاد آن حتی در بکارگیری مربیان خارجی می‌داند و می‌گوید مربی خارجی یا ایرانی به تنهایی قادر به نتیجه‌گیری نیست، بلکه یکسری عوامل در کنار هم به موفقیت تیمی می‌انجامد. او عقیده دارد شرایط ورزش، فضای کار را برای مربیان خارجی بهتر می‌سازد، زیرا مربیان داخلی نسبت به هم دچار سوء‌ظن هستند. کارخانه ادامه می‌دهد: مربیان ایرانی همدیگر را قبول ندارند. آنها گاهی دچار بدبینی هستند و با پیشرفت این روند کینه و نفرت از هم اضافه می‌شود. همیشه دیگری فکر می‌کند از من بیشتر می‌داند و من بر این باورم از دیگران بیشتر بلدم. این رویه نادرست در ورزش ما رخنه کرده است تا جایی که زمان بیشتری در اختیار مربیان خارجی قرار می‌گیرد و کم‌کم نقش مربیان ایرانی به دلیل همان اشکالاتی که در جامعه ورزش عمیق است، کمرنگ می‌شود.

کارخانه راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات را در ایجاد ساختاری نو و مناسب در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی برای مربیان می‌داند.

کارشناس والیبال می‌گوید: مربیان در سطح حرفه‌ای باهوش هستند، مانند ولاسکو که برای اسب زین شده سوارکار ماهری بود. والیبال قبل از ولاسکو افتخارات زیادی به دست آورده بود، اما او به والیبال ما بزرگی داد و آن را از متکی بودن به فرد خارج کرد. اکنون والیبال ایران مثل درخت تنومندی است که هر سال بار می‌دهد.

کارخانه بنا بر دانش و تجربه مربیگری خود ابزارهای سنجشی هم برای کار مربیان در تیم‌های مختلف دارد. او می‌گوید: مربیان باید توکل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول و تکامل را در برنامه‌های خود داشته باشند تا به موفقیت برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها