تصویب خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از خرید توافقی محصول برنجکاران شمالی با هدف حمایت از این بخش خبر داد.
کد خبر: ۷۱۵۷۹۹
تصویب خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در پایان نشستی که با موضوع خرید توافقی برنج استانهای شمالی با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و مدیران مرتبط برگزار شد، گفت: در پی گزارش استانداران استانهای شمالی از جمله مازندران و گیلان در خصوص بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان همزمان با برداشت و اجبار کشاورزان به فروش محصولاتشان به قیمت نازل به واسطه ها ، هیئت دولت مأموریتی را به این معاونت برای خرید توافقی برنج از کشاورزان واگذار کرد که در جلسه فوق العاده عصر امروز خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور تصویب شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تأکید کرد خرید توافقی برنج از کشاورزان بگونه ای ساماندهی شود که برنجی که به دست مصرف کنندگان می رسد با قیمت بالا نباشد و هم کشاورزان مجبور به فروش محصولشان با قیمت پایین به واسطه ها نشوند.

نوبخت افزود: مقرر شد سازمان تعاون روستایی به خرید توافقی برنج از کشاورزان اقدام کند و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری و جلوگیری کند.

تا زمانی که برنج داخلی در بازار عرضه می شود ، برنج وارداتی توزیع نخواهد شد

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که برنج داخلی در بازار عرضه می شود ، برنج وارداتی توزیع نخواهد شد تا بازار به طور مناسب محصول داخلی را بدست مصرف کنندگان برساند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: این تصمیم محصول کشاورزان با قیمت توافقی خریداری و حاصل دسترنج آنها از طریق دولت به فروش می رسد.

نوبخت با بیان اینکه دولت با حمایت از بخش کشاورزی در کنار کشاورزان عزیز خواهد بود ، گفت : همه دستگاههای دولتی از این تاریخ و همزمان با عرضه برنج داخلی در بازار خرید برنج وارداتی را باید متوقف کنند و با دستور وزرا همه نیازهای داخلی دستگاههای دولتی باید از محصول برنج داخلی خریداری شود و همچنین برنج را بطور مستقیم بدست مصرف کنندگان برسانیم و واسطه گری در این بخش کم شود.

نوبخت با اشاره به اینکه خرید محصولات کشاورزی به دو روش خرید تضمینی و خرید توافقی امکان پذیر است ، گفت: در خرید تضمینی مبنای قیمت گذاری محصول به گونه ای است که منافع کشاورزانی که موفق به فروش محصول خود نشده اند لحاظ می شود.

وی افزود: در جلسه هیئت دولت امروز نیز دولت در مصوبه ای قیمت تضمینی محصولات باغی را 55 درصد افزایش یافت تا کشاورزان محصول خود را با قیمت مناسب عرضه کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین درباره روش خرید توافقی گفت : قیمت خرید توافقی از خرید تضمینی بیشتر و تقریباً به قیمت بازار نزدیک است.

اقای نوبخت افزود: خرید توافقی از کشاورزان زمانی انجام می شود که برای کشاورزان امکان فروش محصول وجود ندارد و به همین دلیل دولت برای حمایت از کشاورز به این موضوع ورود می کند.

قیمت خرید توافقی بیشتر از قیمت تضمینی

وی افزود: آنچه در این جلسه درباره برنج تصمیم گیری شد خرید از کشاورزان به قیمت توافقی است که بیشتر از قیمت تضمینی خواهد بود و این همان سیاست دولت برای بودن در کنار کشاورزان است.

نوبخت ادامه داد: این سیاست حمایتی دولت به محصول برنج محدود نمی شود و سال گذشته نیز در محصول گوجه فرنگی نیز دولت وارد عمل شد.

وی گفت: زمانی که کشاورزان به ناچار مجبور هستند محصول را با رنج و زحمت بسیار تولید کنند و بسیار ارزان به واسطه ها بفروشند ، دولت از آنها حمایت می کند تا محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد و هم کشاورزان با قیمت مناسب حاصل دسترنج خود را بفروشند و تلاش شده است نقش واسطه ها از تولید تا مصرف کمتر شود.

حجتی: اعلام ساز و کار خرید توافقی برنج،‌ به زودی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ساز و کار خرید توافقی برنج استانهای شمالی کشور به زودی ابلاغ می شود تا سازمان تعاون روستایی در این استانها خرید از کشاورزان را آغاز کند.

محمود حجتی پس از جلسه تصمیم گیری درباره خرید توافقی برنج که با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و وزیر صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد ، با تأکید بر نگرانی کشاورزان در باره توزیع برنج خارجی در فصل برداشت گفت : وزارت صنعت ، معدن و تجارت ساز و کار مناسبی را برای رفع این نگرانی کشاورزان پیش بینی کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت کمتر وارد خرید توافقی محصولات کشاورزی می شود گفت: آنچه برای ما الزام قانون دارد خریدهای تضمینی است که امروز نیز در باره محصولات خرید تضمینی محصولات باغی در هیئت دولت مصوبه ای داشتیم.

وی افزود: ساز و کار خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال 94 نیز در هیئت دولت در مرحله نهایی تصویب است.

در دولت یازدهم شرکت بازرگانی دولتی برنج وارد نکرده است

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: دستگاههای دولتی از جمله شرکت بازرگانی دولتی از ابتدای دولت تدبیر و امید اقدام به واردات برنج نکرده اند.

محمدرضا نعمت زاده پس از پایان جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور که برای تصمیم گیری درباره خرید توافقی برنج برگزار شد، افزود: در گذشته تعرفه واردات برنج خارجی ده درصد بود که از ابتدای سال این تعرفه به 22 درصد رسید و در فصل برداشت تعرفه واردات برنج به 40 درصد افزایش یافته است و این به این معناست که وارد کنندگان برای واردات برنج باید چهار برابر تعرفه پرداخت کنند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تأکید بر حمایت از محصولات داخلی گفت: با توجه به شرایط کشور و تصمیم اخیر ، سازمان های تعاونیِ کشاورزی و روستایی برای خرید توافقی محصول برنج داخلی اقدام خواهند کرد و امیدواریم مصرف کنندگان نیز به کمک کشاورزان بیایند و شاهد رونق در این بخش باشیم.

نعمت زاده تأکید کرد: دولت به قیمت ها نیز حساس است تا هم تولیدکننده سود کند و تشویق شود و هم مصرف کنندگان اسیر واسطه ها نشوند.

وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی از یک ماه پیش برنج وارداتی عرضه نکرده است تا فروش داخلی انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها