در حالی که فصل برداشت برنج از شالیزارها کم‌کم و تا یک هفته دیگر از راه می‌رسد و شالیکاران برای برداشت نتیجه رنج و تلاش خود وارد شالیزارها می‌شوند، ولی برنج بی‌کیفیت خارجی این روزها وارد بازار استان مازندران شده است.
کد خبر: ۶۹۴۶۱۳
برنج خارجی در بازارهای مازندران

ورود برنج خارجی همزمان با فصل برداشت برنج داخلی در حالی ضرر و زیان زیادی هرساله به شالیکاران وارد می‌کند که امسال نیز گزارش می‌رسد از هم‌اکنون پای این برنج‌ها به بازارهای شهرستان آمل باز شده و نگرانی از ورود آن به بازار دیگر شهرستان‌های استان را دامن زده است و همه اینها در حالی است که برنج سال گذشته شالیکاران هنوز در انبارها بی‌مشتری خاک می‌خورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضمن انتقاد از توزیع برنج خارجی در شهرهای این استان گفت: با بی‌تدبیری برخی مسئولان، برنج خارجی وارد برخی شهرهای مازندران و بازار این شهرها شده است.

دلاور حیدرپور با بیان این‌که برنج خارجی در حالی وارد بازار این استان شده که اکنون در آستانه فصل برداشت برنج از شالیزارها هستیم، افزود: براساس شنیده‌ها برنج وارداتی در آمل توزیع و در برخی از شهرستان‌ها حواله صادر شده، ولی هنوز توزیع نشده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که این سازمان از دو ماه پیش مسئولیت تنظیم بازار را به عهده گرفته و صدور حواله توزیع برنج بدون هماهنگی با این سازمان غیرقانونی است، تصریح کرد: با وجود نامه‌های نوشته شده مبنی بر واردنکردن برنج بدون هماهنگی، برنج وارد مازندران شده است که این امر سبب اختلال در بازار می‌شود.

به گفته وی، برنج بی‌کیفیت خارجی که قیمت بالایی نسبت به برنج داخلی دارد، تحت عنوان طرح ضیافت به برخی از شهرستان‌های استان راه یافته است که این امر اصلا به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده در مازندران نیست.

حیدرپور با اشاره به این‌که بازار برنج در داخل مازندران تقریباً راکد است، تاکید کرد: هنوز برنج پرمحصول و معطر سال گذشته همچون شیرودی در انبارهای بازار و کشاورزان وجود دارد و با قیمت 3500 تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان این‌که این موضوع را بشدت پیگیری کرده و گزارش آن را به مقامات مسئول ارائه خواهد کرد، افزود: جای بسی تاسف است که هنوز عده‌ای در مازندران نسبت به دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات بی‌تفاوت هستند و خودسرانه به صدور حواله توزیع برنج اقدام می‌کنند.

محمد محمدپور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با تاکید بر این‌که در حال پیگیری این موضوع و صدور حواله برنج در شهرستان آمل هستیم، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: به‌نظر می‌رسد هماهنگی بین مدیران شهرستانی جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بدرستی صورت نگرفته است.

انتقاد از توزیع برنج خارجی

سیدمرتضی امینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل نیز در این باره گفت : با وجود آن‌که رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نامه‌ای از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تقاضا کرده بود توزیع برنج خارجی در سبدغذایی خانوارها متوقف شود، متاسفانه در ماه مبارک رمضان جلوی این کار گرفته نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با اشاره به این‌که امسال شالیکاران این شهرستان حدود 38هزار هکتار شالیزار برنج کشت کردند، گفت: شهرستان آمل با تولید سالانه بیش از 200 هزار تن برنج سفید به تنهایی برنج مورد نیاز حدود پنج میلیون نفر را تامین می‌کند.

امینی، واردات برنج درزمان برداشت برنج داخلی را یکی از چالش‌های هر ساله و تمام نشدنی شالیکاران اعلام کرد و افزود: متاسفانه با وجود اعلام ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت برنج داخلی، ارقام خارجی برنج در سطح وسیع در مازندران که قطب تولید برنج کشور است، توزیع می‌شود.

متاسفانه موضوع ورود برنج خارجی هنگام برداشت برنج داخلی حکایت تلخی است که هرساله تکرار می‌شود و کسی جلودار آن نیست. سال گذشته نیز همزمان با فصل برداشت این محصول، برنج خارجی به وفور وارد بازار و موجب گلایه کشاورزان مازندرانی شد، به طوری که حجت‌الاسلام محمد قاسمی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مازندران از اعتراض برنجکاران مازندرانی نسبت به واردات برنج‌های خارجی همزمان با برداشت برنج‌ خبر داد و گفت: ورود بی‌رویه برنج‌های وارداتی همزمان با برداشت محصولات به داخل استان، خسارت جبران‌ناپذیری به کشاورزان برنجکار این خطه وارد می‌آورد.برداشت نخست برنج همه ساله از اواخر تیر و اوایل مرداد در مازندران آغاز و همزمان در برخی مناطق این استان کشت دوم و پرورش «رتون» نیز انجام می‌شود.

مازندران با دارا بودن حدود 220 هزار هکتار شالیزار سالانه بیش از 950 هزار تن برنج سفید تولید و بیش از 40 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها