کارشناسان بسکتبال، دومین حضور ایران در رقابت‌های جهانی را بررسی کردند

سبد جهانی از قد ما بلندتر بود

بازی‌های جام جهانی بسکتبال برای ایران به پایان رسید و تیم ملی بسکتبال بدون گرفتن بلیت بازی‌های بارسلونا یا مادرید به ایران بازگشت. ​مرحله نهایی بازی‌های جهانی پس از پایان رقابت‌های گروهی در چهار شهر اسپانیا، به دو شهر مادرید و بارسلونا منتقل شد، اما تیم ملی بسکتبال با چهار باخت و یک پیروزی​ از دور بازی‌ها کنار رفت و محل بازی‌های گروه A در گرانادا اسپانیا را ترک کرد.
کد خبر: ۷۱۴۸۸۹

تیم ملی بسکتبال در دور قبلی بازی‌های جهانی در رده نوزدهم قرار گرفت، اما پس از چهار سال با دو پله سقوط در رده بیست و یکم بین 24 تیم شرکت کننده در هفدهمین دوره رقابت‌های جهانی بسکتبال ایستاد.

ایران به اسپانیا، برزیل، صربستان و فرانسه باخت و برابر مصر به برتری رسید. ​بعد از بازی‌های تیم ملی بسکتبال بررسی‌های متفاوتی از نحوه بازی‌ها و نتایج تیم ملی صورت گرفت. با آن‌که در دوره قبلی ایران با قرار گرفتن در گروه تیم‌های آمریکا، برزیل، کرواسی، اسلوونی و تونس شرایط مشابهی با بازی‌های امسال داشت، اما بسیاری سعی دارند بازی‌های دوره جدید را سخت‌تر از حضور قبلی تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های جهانی قلمداد کنند. این در حالی است که بازی‌های جام جهانی محل نمایش دستاوردهای بسکتبال ملی تیم‌های راه یافته به رویداد بزرگ جهانی است و ملت‌ها کارهای صورت گرفته در سال‌های قبل‌تر را در تقابل با نمایندگان همه قاره‌ها به نمایش می‌گذارند.

بسکتبال ایران همان گونه که بارها در جام‌جم به آن اشاره شد برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای بازی‌های جهانی اسپانیا نداشت. صحبت‌های قبلی مسئولان فدراسیون بسکتبال مبنی بر اولویت بازی‌های آسیایی به جای رقابت‌های جهانی، این نکته را پررنگ کرده است. با وجود این وقتی برای تورنمنت بزرگ بسکتبال جهان برنامه​ریزی نمی‌شود، چرا فقط باید بازی‌ها را از دریچه تلاش فردی بازیکنان نگاه کرد و با اتفاقات پدید آمده در پنج مسابقه تیم ملی، رای به خوب یا بد بودن نتایج داد؟ چرا فقط یک​هفته آن هم در کوران بازی‌ها همه یاد رقابت‌های جهانی افتادند و به‌ دلیل شکست برابر صربستان و فرانسه آه حسرت برخاست که ‌ای وای! این تیم‌ها را می‌شد برد؟

امیر ایلیاوی از پیشکسوتان و کارشناسان بسکتبال که در طول بازی‌ها از شبکه رادیویی ورزش بازی‌های جهانی را تحلیل می‌کرد، درباره بازی‌های ایران می‌گوید: مگر ما در بسکتبال چه کار مثبتی در سطح رسیدن به تیم‌هایی مانند صربستان و فرانسه انجام داده بودیم که از بچه‌ها انتظار داشتیم این تیم‌ها را شکست بدهند؟ آیا مربی تیم ملی در حد این جام بود؟ آیا تدارکات از سال‌های قبل برای تیم ملی مهیا شد؟ چند سال است مسئولان فدراسیون بسکتبال یک بار هم در ایران مسابقه بین‌المللی برگزار نکرده‌اند، آن وقت چرا باید از بازیکنان تیم ملی انتظار بیش از حد داشته باشیم در برابر تیم‌های قدرتمند دنیا تجربه بازی‌های بین‌المللی خود را به‌کار بگیرند؟

بازیکن تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی 1974 تهران ادامه می‌دهد:بسکتبال نیاز به تغییرات اساسی دارد. بهترین نسل بسکتبال ایران طی 15 سال گذشته می‌توانست شرایط جهانی شدن را فراهم کند ، اما شاهد بودیم سرمایه‌های‌ ما برای موفقیت‌های جهانی هدر رفت.

بسکتبال باید پوست بیندازد. این نکته‌ای است که کارشناسان بسکتبال، این روزها درباره آن زیاد حرف می‌زنند. مدیریت دوازده ساله مشحون به پایان رسیده است و وزارت ورزش و جوانان باید مجمع انتخابات را برای معرفی رئیس جدید مشخص کند. نصرالله سجادی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگوهای خود اعلام کرده است مجمع انتخابات فدراسیون بسکتبال بعد از بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود، از این رو اهالی توپ و سبد تلاش می‌کنند روزهای منتهی به بازی‌های آسیایی نیز برای بسکتبال بدون حاشیه سپری شود.

حسن میرزاآقابیک، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال، بازی‌های ایران در جام جهانی را دیده است. او روی پوست​اندازی بسکتبال تاکید می‌کند و می‌گوید: زمان این کار فرا​رسیده است. تغییرات باعث پیشرفت می‌شود. همه احساس می‌کنند با تغییر در فدراسیون بسکتبال می‌توان از حالت یک​بعدی و ساکن کنونی بسکتبال خارج شد.

میرزاآقابیک با اشاره به تلاش فردی بازیکنان تیم ملی بسکتبال ادامه می‌دهد: بازیکنان فراتر از انتظار بازی کردند، بویژه در دیدار با فرانسه. اشتباهات سرمربی تیم مانع از برتری ایران بر فرانسه شد. ما تعویض‌های فکورانه‌ای نداشتیم و از بازیکنانی مانند ارسلان کاظمی بخوبی استفاده نشد.

نام ارسلان کاظمی بعد از بازی‌های ایران در رقابت‌های جهانی زیاد شنیده شد. ارسلان به‌عنوان بازیکنی که شانس زیادی برای رفتن به NBA دارد کل دقایق بازی ایران با فرانسه روی نیمکت نشست.

وحید ابوالحسنی، مربی بین‌المللی بسکتبال و از کارشناسان و گزارشگران شبکه سه سیما درباره این جوان ایرانی در بسکتبال ایالات متحده می‌گوید: ارسلان در رقابت‌های جهانی سال 2010 با 19 سال سن از بهترین‌های ایران و در مجموع بازی‌ها بود، اما در این دوره ضعف در به‌کارگیری توانایی‌های او از سوی سرمربی تیم باعث شد تا ایران یکی از بهترین‌های خود را در اختیار نداشته باشد؛ بازیکنی که میانگین امتیازاتش از 12 به 2 نزول کرده معنایش ناتوانی سرمربی است.

ابوالحسنی می‌گوید مهمت بچیروویچ ستاره‌های بسکتبال ایران را در رقابت‌های جهانی اسپانیا پایین کشید. او ادامه می‌دهد: در این دوره به لطف پخش مستقیم بازی‌ها از رسانه ملی، مردم با حقایقی که در بسکتبال می‌گذرد بیشتر آشنا شدند. تیم ما به لحاظ نفرات خوب بود، اما از جوانان ایرانی درست بازی گرفته نشد. ارسلان کاظمی بهترین دلیل ناتوانی فنی سرمربی تیم ملی است.

ملی‌پوشان بسکتبال ایران بعد از بازگشت از بازی‌های جهانی اسپانیا سرگرم آماده سازی بازی‌های آسیایی هستند. تاریخ نزدیک دو رویداد با توجه به خطرات حذف از رقابت‌های جهانی که مهم‌ترین آن از دست رفتن روحیه بازیکنان است، می‌تواند پیامد نامناسبی برای اعضای این تیم داشته باشد، اما مصطفی‌هاشمی سرمربی فصل گذشته تیم مهرام می‌گوید تیم ملی بازیکنان باتجربه‌ای دارد که می‌توانند شرایط را به نفع خود عوض کنند. ​هاشمی ادامه می‌دهد: درست است فیلیپین به‌عنوان یکی از سه نماینده بسکتبال آسیا در بازی‌های جهانی یک پله بالاتر از ایران قرار گرفت، اما بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی طلا می‌گیرد. چین متحول شده با رویکرد به نیروی جوانی یا کره جنوبی میزبان هم نمی‌توانند راه ایران را برای گرفتن طلا سد کنند.

کارشناس بسکتبال در واکنش به مصاحبه‌هایی که در طول برگزاری بازی‌ها از قول سرمربی تیم ملی یا برخی مسئولان فدراسیون منتشر شد، می‌گوید: مشکل ما ادبیات رایج بسکتبال ماست که این روزها برخی سعی در گسترش این نوع ادبیات گفتاری دارند. باید این ادبیات قبل از جام جهانی برای تیم ملی ایجاد می‌شد که این بازیکنان بهترین هستند و با قدرتی که دارند می‌توانند به جمع 16 تیم برتر صعود کنند، اما مدام برای تیم ملی آیه یاس خوانده شد، حتی سرمربی تیم در کوران بازی‌ها حرف‌های ناامید کننده زد تا تیم ملی باورش شود نمی‌تواند به دور بعد صعود کند. حتی اعلام شد نگاهمان به اینچئون است. اگر نگاه ما به اینچئون است چرا این ستاره‌ها را تحت فشار قرار دادیم تا در جام جهانی بازی کنند؟ تیمی جوان به جام جهانی می‌رفت و این تیم اصلی را با فضایی آرام به اینچئون می‌فرستادیم.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها