بازگشت مرد شش میلیون دلاری

نسخه سینمایی «مرد شش میلیون دلاری» تازه‌ترین محصول صنعت سینماست که به دوباره‌سازی یک اثر قدیمی تلویزیونی می‌پردازد.
کد خبر: ۷۱۴۸۵۷
بازگشت مرد شش میلیون دلاری

این اتفاق در شرایطی صورت می‌گیرد که طی چند سال گذشته در کنار دوباره‌سازی سینمایی محصولات تلویزیونی، تعدادی از فیلم‌های سینمایی کلاسیک یا غیرانگلیسی‌زبان هم تولید و روی پرده سینماها رفته است. این شیوه کاری جدید هالیوود، بحث‌های زیادی برانگیخته و توجه محافل هنری را در سطح وسیعی به خود جلب کرده است. صحبت تولید نسخه جدید سینمایی و دوباره‌سازی شده مرد شش میلیون دلاری مدتی است در هالیوود مطرح شده و بنا به دلایلی که کاملا مشخص نیست، چند بار ساخت آن به تعویق افتاده است. پیش‌بینی می‌شود این فیلم پس از اکران عمومی خود، صاحب قسمت‌های جدیدی شده و به صورت فیلمی دنباله‌دار در‌آید. کمپانی یونیورسال تهیه‌کننده نسخه احیا‌شده و تازه این مجموعه تلویزیونی موفق و پربیننده دهه هفتادی است و گفته می‌شود برای تولید آن سرمایه زیادی (حدود 90 میلیون دلار)‌ صرف خواهد کرد. فیلمنامه نسخه سینمایی این اکشن ماجراجویانه و علمی ـ تخیلی، هم به مجموعه تلویزیونی آن وفادار خواهد ماند و هم به قصه نوول سایبورگ که این مجموعه براساس آن تهیه و تولید شد.

مرد آهنی اتمی

نوول سایبورگ سال 1972 منتشر شد و به دلیل حال و هوای متفاوت و ویژه‌ای که داشت،‌ بلافاصله با استقبال بالای کتابخوان‌ها روبه‌رو شد. مارتین کایدین، نویسنده این نوول پرخواننده بود و مضمون اصلی نوول (ما می‌توانیم او را دوباره بسازیم، ما تکنولوژی داریم)‌ به صورت شعار اصلی مجموعه تلویزیونی آن درآمد. استقبال بالای کتابخوان‌ها از نوول کایدین به معنی تشویق صنعت سرگرمی و هنر به تولید فیلمی سینمایی یا مجموعه‌ای تلویزیونی براساس آن بود. آن زمان که صنعت سینما هنوز مثل امروز سنت دنباله‌سازی محصولات سینمایی را در پیش نگرفته بود، تصمیم گرفته شد قصه نوول کایدین به یک کار تلویزیونی تبدیل شود. رسانه تلویزیون این امکان را در اختیار سازندگان‌آن می‌داد تا قسمت‌های زیادی از آن را تولید و به نمایش بگذارند. شخصیت اصلی قصه کایدین، خلبان فضانوردی به نام استیو آستین بود که در جریان یک پرواز آزمایشی با هواپیمای خود سقوط می‌کند. بخش‌های مهمی از بدن وی آسیب می‌بیند و طی یک عمل جراحی مخفی و شگفت‌انگیز،‌ او به زندگی برمی‌گردد، اما آستین پس از بهبود، به یک ابرانسان و نوعی ربات تبدیل می‌شود. در جریان جراحی، دو پا، یک دست و یک چشم این خلبان (که آسیب جدی دیده)‌ با دستگاه‌های فلزی عوض می‌شود و وی به واسطه آن قدرت‌های زیادی کسب می‌کند.

استیوآستین در شرایط جدید مثل باد می‌دود، اشیا و محیط اطراف از یک فاصله زیاد بخوبی می‌بیند و با کمک دست آهنی خود، سنگین‌ترین چیزها را بلند و جابه‌جا می‌کند.

ماجراجویی فانتزی

رسانه تلویزیون اولین بار سال 1973 یک فیلم سینمایی تلویزیونی براساس قصه نوول کایدین ساخت. لی میجرز در نقش استیو آستین بازی کرد و بسرعت به عنوان مرد شش میلیون دلاری معروف شد. مارتین بالزام هم در نقش دکتری ظاهر شد که اعضای بدن آستین را دوباره‌سازی می‌کند. هزینه این عمل جراحی شش میلیون دلار شد که در دهه 70 رقم کلانی به حساب می‌آمد. این مبلغ از سوی یک سازمان سری به نام OSI پرداخت شد و آستین پس از بهبود به عنوان یک مامور مخفی برای این سازمان به یکسری ماموریت غیرممکن رفت. ریچارد ایروینگ، کارگردانی فیلم سینمایی تلویزیونی مرد شش میلیون دلاری را به عهده داشت. استقبال بالای تماشاگران از این فیلم، راه را برای تولید مجموعه تلویزیونی آن هموار کرد و اولین قسمت این مجموعه سال 1974 روی آنتن رفت. در کل پنج فصل مجموعه ساخته شد و صد اپیزود آن تا سال 1978 به نمایش درآمد. با آن که لی میجرز در این مجموعه دوباره در نقش استیو آستین بازی کرد، ولی مارتین ای بروکز به جای مارتین بالزام در نقش دکتر رودی ولز ظاهر شد. لی میجرز پس از این مجموعه در کار تلویزیونی مهم دیگری بازی نکرد و همیشه زیرسایه مرد شش میلیون دلاری قرار داشت. او که تا قبل از این اکشن علمی ـ تخیلی شهرت زیادی نداشت و به کمک آن تبدیل به یک ستاره شد، همزمان با شروع فصل پنجم با تهیه‌کنندگان مجموعه اختلاف پیدا کرد. چند بازیگر (و از جمله هریسون فورد)‌ نامزد جایگزینی او بودند، اما میجرز اختلاف مالی خود با تهیه‌کنندگان را حل کرد و فصل پنجم با حضور خود او جلوی دوربین رفت.

نسخه جدی‌تر و تاریک‌تر

کمپانی یونیورسال قصد دارد همزمان با احیای مرد شش میلیون دلاری تغییراتی هم در آن ایجاد کند. به این ترتیب، این نسخه در مقایسه با مجموعه تلویزیونی، تاریک‌تر و تلخ‌تر خواهد بود. این شیوه‌ای است که کمپانی‌های هالیوودی در چند سال اخیر و در زمان تولید فیلم‌های ابرقهرمانانه‌شان انجام داده‌اند. سرآغاز این کار «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان بود که حال و هوای فانتری قصه‌های کمیک‌استریپی را به سمت فضایی تلخ و سرد برد و منتقدان و تماشاگران سینما از این رویکرد او استقبال خوبی کردند. مجموعه تلویزیونی مرد شش میلیون دلاری در همان فصل اول خود تصمیم گرفت لحنی فانتزی داشته باشد و انتخاب این لحن نوعی اجبار بود. تهیه‌کنندگان مجموعه در یکی از اپیزودهای این فصل، یکی از شخصیت‌های منفی قصه را به دست استیو آستین به قتل می‌رسانند و این موضوع واکنش‌های منفی بسیاری را برمی‌انگیزد. آنها متوجه می‌شوند کودکان و نوجوانان بخش مهم و بزرگی از تماشاگران مرد شش میلیون دلاری را تشکیل می‌دهند و حال و هوای مجموعه باید به گونه‌ای باشد که آنها هم رضایت کامل از کارها و اقدامات شخصیت‌محوری آن داشته باشند. به این ترتیب در قسمت‌های بعدی مجموعه هیچ یک از شخصیت‌های منفی به دست آستین کشته نشده و برای رسیدن به سزای اعمال خود به دست ماموران قانون سپرده شدند، اما در نسخه اصلی اوضاع به شکل نسخه تلویزیونی نبوده و هم شخصیت آستین جدی‌تر خواهد بود (و پرسش‌هایی درباره ربات شدن خود مطرح خواهد کرد) و هم شخصیت‌های منفی قصه جور دیگری معرفی خواهند شد.

تهیه‌کنندگان نسخه سینمایی مرد شش میلیون دلاری مارک والبرگ را برای بازی در نقش اصلی انتخاب کرده‌اند. برخی منتقدان نسبت به این انتخاب حرف‌هایی دارند و می‌گویند بهتر بود بازیگر جوان‌تری برای حضور در این نقش انتخاب شود. پیتر برگ که والبرگ را در «بازمانده تنها» کارگردانی کرد، یکی از تهیه‌کنندگان مرد شش میلیون دلاری جدید است. در عین حال، احتمال زیادی وجود دارد که وی برای کارگردانی فیلم هم انتخاب شود. قبل از این صحبت‌هایی در جریان بود که لئوناردو دی‌کاپریو نقش استیو آستین را جلوی دوربین بازی کند. برایان سینگر، کارگردان مجموعه فیلم علمی ـ تخیلی و کمیک‌استریپی «مردان ایکس» هم به عنوان کارگردان فیلم معرفی شده بود. کمپانی یونیورسال اوایل سال 2015 را به عنوان زمان شروع فیلمبرداری فیلم اعلام کرده و شنیده می‌شود فیلمنامه آن در حال آماده شدن است.

منبع الهام مشکوک

این اولین بار نیست که یک مجموعه موفق کلاسیک تلویزیونی به صورت یک فیلم سینمایی درمی‌آید. در یک دهه اخیر، مجموعه‌های قدیمی منبع الهام خوب و پرسودی برای صنعت سینما بوده‌اند. در بین آنها «ماموریت غیرممکن / بالاتر از خطر» و «سفرهای ستاره‌ای / پیشتازان فضا» ازجمله کارهای موفق بوده و به صورت یک مجموعه فیلم سینمایی دنباله‌دار درآمده‌اند، اما همیشه شانس با صنعت سینما همراه نبوده و تماشاگران از اقتباس سینمایی مجموعه‌های پرطرفدار استقبال زیادی نکرده‌اند. «فرشتگان چارلی» و «استارسکی و هاچ» دو نمونه‌ای است که نتوانستند تماشاچی زیادی را به داخل سالن سینماها بکشانند و فروش خوبی در جدول گیشه نمایش کنند.

اقتباس سینمایی از مجموعه‌های پربیننده قدیمی در حالی است که صنعت سینما سراغ محصولات قدیمی‌تر خود هم رفته و اقتباس‌های تازه‌ای از آنها ارائه می‌کند. «پیروزی» یکی از تازه‌ترین این اقتباس‌هاست که داگ لاچمن آن را براساس فیلم معروف سال 1981 جان هیوستن کارگردانی خواهد کرد. فیلم هیوستن اکنون لقب یک کار کلاسیک را گرفته و در زمان نمایش با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شد. یک دوجین از چهره‌های مطرح سینما مثل سیلوستر استالونه و مایکل کین، ماکس فون سیدو، بابی مور و پله نقش‌های اصلی آن را بازی کردند. قصه فیلم در یک اردوگاه جنگی در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتاد و یک مسابقه ورزشی بین زندانیان و نیروهای آلمانی در پاریس اشغال شده را به نمایش می‌گذاشت.

کیکاووس زیاری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها