مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی از نصف شدن سهم آب بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو از مهر ماه همزمان با آغاز سال زراعی جدید خبر داد و گفت: در شرایط حساس کنونی باید تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی را با در نظر گرفتن افزایش بهره‌وری آب ادامه داد.
کد خبر: ۷۱۳۹۵۷
آب تحویلی به کشاورزی تا 2 هفته دیگر نصف می‌شود

محمدحسین شریعتمدار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از این از سوی وزارت نیرو اعلام می‌شد سالانه 85 تا 90 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند از سال زراعی آینده ـ مهر ماه ـ نهایتا باید روی حدود 50 میلیارد تومان آن برای تولید محصول کشاورزی حساب کنیم.

وی گفت: در شرایط حساس کنونی باید الگوی کشتی را تعریف کنیم تا براساس بهره‌وری بیشتر آب باشد و برهمان اساس باید برنامه‌ کشت را عملی کنیم.

شریعتمدار ادامه داد: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان برای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی آن را مدنظر قرار داد این است که از تکنولوژی‌های امکان‌پذیر استفاده کنیم تا راندمان بیشتری در برابر آب داشته باشیم. همچنین تغذیه مناسب، کنترل بموقع آفات و بیماری‌ها، استفاده از مکانیزاسیون مناسب و غیره از دیگر راهکارها برای رسیدن به این هدف است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: یکی‌ دیگر از راه‌های مهمی که در جهان به عنوان مقوله مهمی برای مقابله با بحران آب و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مدنظر بوده آب مجازی است؛ به گونه‌ای که براساس این استراتژی باید منابع آبی در هر کشوری صرف تولید محصولی شود که از نظر اقتصادی درآمد بیشتری را به همراه دارد و کمبود محصولات دیگر باید از طریق واردات تامین شود.

شریعتمدار اظهار کرد: در ایران سالانه بین 18 تا 20 میلیارد مترمکعب آب از طریق واردات محصولاتی مانند گندم، برنج، دانه‌های روغنی، ذرت و غیره وارد می‌شود و به این معنی است اگر بخواهیم این محصولات را در کشور تولید کنیم باید به همین میزان آب در کشور مصرف کنیم.

تولید گندم در ایران اقتصادی نیست

وی افزود: به عنوان مثال درایران در هر هکتار از مزارع آبی سه تن گندم برداشت می‌شود که اصلا اقتصادی نیست چراکه با این میزان برداشت می‌توان گفت به ازای هر متر مکعب مصرف آب به‌طور متوسط 500 گرم گندم تولید می‌شود در حالی که میانگین تولید گندم در جهان به ازای مصرف یک متر مکعب آب 930 گرم و این میزان در مصر 1.54 کیلوگرم است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به همین دلیل در طرح جدید گندم در صدد هستیم تا پنج سال آینده با افزایش بهره‌وری آب و عملکرد تولید این محصول را به یک کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب برسانیم که این مهم از طریق آبیاری تحت فشار، کنترل آفات، تغذیه مناسب و تقویت مکانیزاسیون امکان‌پذیر است.

شریعتمدار اعلام کرد: بسیاری از تولیدات کشاورزی دیگر نیز با شرایط کنونی و میزان بهره‌وری موجود اقتصادی نیست چرا که به عنوان مثال برای تولید کیوی پنج دلار درآمد به ازای مصرف هر مترمکعب آب به دست می‌آید در حالی که برای بسیاری از محصولات کشاورزی این درآمد کمتر از یک دلار است که اصلا اقتصادی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در این شرایط توسعه کشت برنج در مناطق جنوبی که مصرف آب بالایی دارد به هیچ وجه اقتصادی نیست؛ بنابراین با توجه به مزیت بهره‌وری آب تولید برنج با مصرف کمتر از 10 هزار مترمکعب در هر هکتار مانند استان‌های شمالی صرفه اقتصادی دارد و در بقیه مناطق یا باید کشت برنج متوقف شود یا این‌که به مساله بهره‌وری آب توجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها