بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان مبارزه با استعمار در جهان امروز دانست.
کد خبر: ۷۱۲۵۷۷
استعمار از نگاه امام خمینی (ره)

کسی که توانست ایده مبارزه با استعمار را از مرز ایده فراتر برده و به عمل درآورد و عمل مبتنی بر این ایده را نیز به ایده‌ای بزرگ‌تر و جهانشمول‌تر بدل کند که عبارت است از حرکت دائم در مسیر آزادی و آزادگی که امروزه الگوی بسیاری از جوامع اسلامی و غیراسلامی است. امام می‌گفتند اگر تنها هم بماند دست از این مبارزه برنخواهد داشت.

می‌گفتند قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت‏‌پرستی است ادامه می‌‏دهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه‏‌های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت‏ را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار می‌کنند، سلب خواهد کرد.

امام خمینی(ره) مبارزه با استعمار در قالب سیاست عدم تعهد کشورهای اسلامی به بیگانگان را به عنوان اصل ضروری انقلاب اسلامی ذکر کرده و شعار «نه شرقی، نه غربی» را نیز مقدمه‌ای برای نجات‌بخشی عمومی بشریت از سلطه قدرت‌های چپاول‌گر می‌دانند و بیان می‌کنند که به طور قطع و یقین، پشت کردن به این سیاست بین‌المللی اسلام، پشت کردن به آرمان مکتب اسلام و خیانت به رسول خدا ـ صلی اللَّه علیه و آله و سلم ـ و ائمه هدی ـ علیهم‌السلام ـ است و نهایتا مرگ کشور و ملت ما و تمام کشورهای اسلامی است و کسی گمان نکند که این شعار، شعار مقطعی است که این سیاست، ملاک عمل ابدی مردم ما و جمهوری اسلامی ما و همه مسلمانان سراسر عالم است. چرا که شرط ورود به صراط نعمت، حق برائت و دوری از صراط گمراهان است که در همه سطوح و جوامع اسلامی باید پیاده شود.

حضرت امام(ره) با تاثر از کلام وحی، قدرت‌ نظامی و سیاسی استعمارگران جهانی را در سستی و ناپایداری به لانه عنکبوت تشبیه می‌کنند و چون معتقدند که این قدرت‌ها در آستانه فروپاشی و اضمحلال هستند، از مسلمانان می‌خواهند از هیاهو و طبل‌های توخالی و تبلیغاتِ ظالمانه آنها نهراسند. همچنین تاکید می‌نماید که نباید حتی لحظه‌ای از خطر استعمار غافل شد و دست روی دست گذاشت و نظاره‌‏گر صحنه شکست اسلام و غارت سرمایه‌‏ها و منابع و نوامیس مسلمین بود.

نکته بسیار مهمی که در پیام امام خمینی به زائران بیت‌الله الحرام در ششم مرداد 1366 جلب توجه می‌کند و با حوادث جهانی اخیر نیز مناسبت کامل دارد، اشاره به مساله فلسطین و لزوم همبستگی جهانی برای مقابله با اسرائیل است. اشاره‌ای که تو گویی نه 27 سال قبل، بلکه همین امروز بیان شده است چراکه امروزه بیش از همیشه در مجامع جهانی سخن از صلح و مماشات با اسرائیل به میان می‌آید و این‌گونه وانمود می‌شود که اسرائیل دولت مشروع و قانعی است که فقط می‌خواهد از زندگی مردمش دفاع کند!

امام خمینی در پیام خود بصراحت به مخالفت با این مواضع ظالمانه می‌پردازند: «عجبا که هر روز از فاجعه خونبار غصب فلسطین بیشتر می‌‏گذرد، سکوت و سازش سران کشورهای اسلامی و طرح مماشات با اسرائیل غاصب بیشتر و حتی از تبلیغ و شعار رهایی بیت‌المقدس هم خبری به گوش نمی‌‏رسد... نکند که اینان تصور کرده‌‏اند گذشت زمان، سیرت و صورت جنایت‌های اسرائیل و صهیونیسم را دگرگون ساخته است و گرگ‌های خون‏‌آشام صهیونیسم، از فکر تجاوز و غصب سرزمین‌های از نیل تا فرات دست برداشته‌‏اند... مردم ما و ملت‌های اسلامی از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه‌کن کردن آن دست نخواهند کشید.» (صحیفه امام، ج‏20، ص 321)

صدرا حق‌جو / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها