وقتی تصمیم می‌گیرید کوله‌بار سفر را ببندید، به چه نکته‌هایی دقت می‌کنید؟ به وسیله سفر؟ هزینه سفر؟ محل اقامت؟ مدت اقامت؟ به همسفران‌تان؟ به هوا و نیازهای پوشاکی خود و خانواده؟ اما آیا به نحوه تغذیه خود و خانواده در مسیر سفر و مقصد هم فکر می‌کنید؟ به این که چه غذایی برای مسیر و چه غذاهایی برای مقصدتان مناسب است فکر می‌کنید یا هر غذایی که راحت‌تر بتوانید آماده کنید، همراه‌تان می‌برید؟ به نظرتان برای سفر سالم، چه خوراکی‌هایی می‌توان همراه برد و چه خوراکی‌هایی را نباید اصلا همراه‌تان ببرید؟
کد خبر: ۷۱۲۵۵۴

شیرینی سفر

مسیر سفر با خوردن تنقلات، بویژه تنقلات شیرین، بهتر و شیرین‌تر می‌شود. خوراکی‌های شیرین به دلیل گلوکزی که به مغز می‌رسانند، باعث افزایش تمرکز راننده و مانع​ خواب‌آلودگی او می‌شوند. بنابراین خطر تصادف ​کاهش پیدا می‌کند.

شیرینی بد: یک جعبه شیرینی، چند بسته شکلات، نوشابه، آبنبات و... همگی خوراکی‌های شیرینی است که باعث تامین همان گلوکز مورد نیاز می‌شود. خرید و بردن آنها هم آسان است، اما چند ایراد مهم دارد؛ اول این‌که احتمال فاسد شدن این خوراکی‌ها در مسیر سفر​بویژه اگر با خودروی شخصی، عمومی یا قطار سفر می‌کنید، زیاد است، دوم این‌که به‌طور متوسط هر عدد شکلات حاوی 24 تا 31 گرم شکر است. این میزان شکر باعث افزایش میزان قند خون به طور ناگهانی و کاهش آن سریع‌تر از حد معمول می‌شود و سوم این‌که زمینه‌ساز اضافه‌وزن است. بنابراین باید از منبع بهتری گلوکز مغز را تامین کرد.

شیرینی خوب: موز بهترین گزینه است. به این دلیل که امکان آسیب دیدن ترکیب‌های آن ناشی از گرما کمتر از میوه‌های دیگر است. دوم این‌که خوردن آن آسان است. هر عدد موز متوسط حاوی 105 کیلوکالری انرژی و سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. میزان گلوکز دریافتی از هر عدد موز مناسب است و تجزیه آن نیز تدریجی انجام می‌گیرد. بنابراین برای مدتی طولانی گلوکز مورد نیاز مغز تامین می‌شود. پرتقال و نارنگی شیرین هم گزینه‌های خوبی برای تامین گلوکز مورد نیاز در طول سفر هستند.

گوشت سفر

عضله‌ها نیاز به پروتئین دارند تا بتوانند به خوبی تحمل نشستن طولانی در خودرو، قطار یا حتی هواپیما را داشته باشند. درباره هواپیما که معمولا در طول سفر از شما پذیرایی خواهد شد، اما اگر با قطار یا خودروی شخصی سفر می‌کنید، وضع طور دیگری است.

پروتئین بد: همراه بردن انواع ساندویچ‌هایی که از مواد پروتئینی تهیه شده بد نیست، اما نگهداری آنها سخت است. برای مثال کتلت، شامی، گوشت چرخ‌کرده، کوفته و... همگی از خوراکی‌های ساندویچی خوب برای مسیر سفر هستند، اما امکان خراب‌شدن آنها در مسیر سفر زیاد است؛ بویژه اگر آنها را داخل یخدان نگذارید. دلیل آن نیز روغن موجود در این خوراکی‌هاست. بنابراین باید منابع پروتئینی سالمی برای این منظور انتخاب کنید.

پروتئین خوب: ابتدا این نکته را توضیح بدهیم که تخم‌مرغ پخته هم نباید درمعرض گرمای زیاد قرار گیرد، اما تحمل آن در مقابل دما بیش از خوراکی‌هایی است که به آن اشاره شد. بنابراین برای آذوقه سفر، به تعداد نفرات خانواده تخم‌مرغ آب‌پز همراه‌تان ببرید. هر عدد از این خوراکی 70 کیلوکالری انرژی دارد. از سوی دیگر، یکی از بهترین منابع پروتئینی است و نیاز بدن به این ماده ضروری را تامین می‌کند. هر عدد تخم‌مرغ حاوی 13 ویتامین ضروری، آنتی‌اکسیدان و مواد ‌معدنی است. تخم‌مرغ نیاز عضله‌ها به پروتئین را تامین می‌کند و مانع​ خستگی ماهیچه‌ها در سفر می‌شود. مواد معدنی موجود در آن نیز همین اثر را دارند.

آشامیدنی سفر

یکی از نیازهای ضروری در مسیر سفر، آب آشامیدنی سالم است. برای آن​که در سفر دچار مشکل نشوید، حتما یک بسته شش‌تایی آب معدنی همراه‌تان ببرید و درباره همراه بردن آب معدنی به چند نکته دقت کنید:

گرم نشود: تغییر دما اگر خیلی زیاد باشد، روی ترکیب‌های داخل آب معدنی تاثیر منفی می‌گذارد. پس بطری‌های آب را در جای مناسب قرار دهید. از قرار دادن آنها پشت شیشه عقب خودرو و گوشه‌های صندوق عقب که گرم است، خودداری کنید.

دور از بوها: بعد از بازکردن در بطری، آن را دوباره در صندوق عقب نگذارید. به این دلیل که اولا ممکن است از مواد بودار و نامناسبی که در صندوق عقب ماشین دارید، بو بگیرد. برای مثال از روغن موتوری که برای اطمینان همراه‌تان می‌برید و ثانیا ممکن است در آن باز شود و وسایل‌تان را خیس کند.

یخ نزند: برای همراه بردن آب معدنی و نوشیدن آب خنک، از شب قبل، بطری را داخل فریزر یا جایخی یخچال منزل نگذارید. این کار باعث ورود مواد پلاستیکی از بطری به داخل آب می‌شود و آب را آلوده می‌کند.

نمک سفر

اگر تا پیش از این خوردن نمک را به طور کلی ممنوع می‌دانستند، اما درحال حاضر این عقیده تغییر کرده است. باید مقداری نمک از منابع مفید در برنامه‌‌ غذایی فرد وجود داشته باشد تا فشار خون متعادل شده و از طرفی عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم نیز تنظیم شود.

​نمک بد: البته خوردن چیپس، پفک و خوراکی‌هایی شبیه​ آنها لذت‌بخش است، اما این منابع حاوی نمک خوب نیستند. ضمن آن‌که میزان چربی موجود دراین تنقلات نیز مناسب و متعادل نیست. در نهایت این‌که همراه بردن این خوراکی‌ها به دلیل چربی‌شان باعث آسیب به ساختار آنها و به اصطلاح تند شدن‌‌شان می‌شود.

نمک خوب: بهترین منبع دریافت نمک، مصرف موادغذایی با کمی سدیم طبیعی است، اما علاوه بر آن خوردن کمی آجیل بوداده و مغزکرده نیز مناسب است. آجیل‌ها که انواع تند آنها هم وجود دارد، انتخاب مناسبی برای تامین نمک مورد نیاز بدن هستند. البته به دلیل کالری و نمک‌شان باید در خوردن‌شان محتاط بود، اما خوردن یک مشت از مخلوط آجیل‌ها مناسب است. در طول روز می‌توانید حدود 50 عدد مغز دانه بخورید. اگر کالری هرکدام را به‌طور متوسط هفت کیلوکالری محاسبه کنید، میزان کالری دریافتی 350 کیلوکالری است. به این ترتیب بخش مهمی از کالری مورد نیاز روزانه را دریافت کرده‌اید.

سبزی سفر

اصطلاح «آب به آب شدن» را شنیده‌اید؟ این اصطلاح را زمانی به کار می‌برند که به دلیل سفر، وضع خواب، استراحت و تغذیه فرد به هم می‌ریزد و دچار مشکلات متعدد گوارشی و به‌هم‌خوردن تعادل خواب و استراحتش می‌شود. یکی از مشکلات سفر که باید از همان لحظه حرکت حواس‌مان به آن باشد، مساله یبوست و فراموش کردن مصرف میوه و سبزی است. برای این‌که یادمان نرود از این خوراکی‌ها میل کنیم، باید چه کار کرد؟

سبزی بد: خریدن انواع میوه و سبزی آماده برای مصرف، منظور همان‌هایی که ادعا دارند میوه یا سبزی مورد نظر شسته شده و ضدعفونی است، توصیه نمی‌شود. این خوراکی‌ها بویژه در فصل تابستان نیاز به شست‌وشوی دقیق و کامل خانگی دارند. علاوه بر آن خوردن سبزی در رستوران، داخل ساندویچ و... به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

سبزی خوب: درست است که گردش و تفریح وقت پاک‌کردن و شستن سبزی نیست، اما می‌توانید میوه را جایگزین سبزی کنید. برای این کار از منزل به اندازه نیاز مسیر سفر میوه ببرید و وقتی به مقصد رسیدید، سراغ میوه‌‌های ویژه همان شهر بروید. به این ترتیب دردسری برای خرید میوه ندارید و کافی است هر شب هنگام برگشتن به محل اقامت، کمی میوه بخرید. مصرف میوه مانع​ بروز یبوست و مشکلات احتمالی بعد از آن می‌شود.

مهتاب خسروشاهی کارشناس​علوم​و​صنایع​غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها