نماد پالایشگاه‌های حاضر در بورس به علت ابهام در پیش بینی مالی بسته شد

6 شرکت از بورس اخراج شدند

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از اخراج شش شرکت از بورس خبر داد و گفت: لغو عضویت این شرکت‌ها قطعی شده است.
کد خبر: ۷۱۰۱۴۸

اخراج از بورس معمولا به دلایلی چون دستکاری در اطلاعات حیاتی مالی، شفاف نبودن اطلاعات درخصوص وضع تولید و چشم‌انداز سوددهی یا ارائه اطلاعات غلط به بازار انجام می‌شود.

به گزارش مهر، حسن قالیباف اصل دیروز در نشستی خبری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون و براساس دستورالعمل طبقه‌بندی، شش شرکت از بورس لغو پذیرش قطعی شدند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری سدید، تولی پرس، ایران گچ، کاشی اصفهان و پشم شیشه توس از جمله آنها بوده است.

وی ادامه داد: قرار است شرکت‌ها براساس حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی شوند و چک‌لیستی برای شرکت‌ها در این زمینه تهیه شده است که شرکت‌ها باید خود را با آن تطبیق دهند، ضمن آن‌که 30 شرکت انتخاب و به شرکت فناوری اعلام شده تا پس از نهایی شدن این شاخص نیز اعلام شود.

وی درباره وضع شاخص‌های بورس گفت: شاخص کل بورس هم‌اکنون 73 هزار و 530 واحد است که این رقم در ابتدای سال 79 هزار و 19 واحد بود و این شاخص کل نسبت به ابتدای سال 7 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات نیز از ابتدای سال تاکنون 30 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان بوده است.

قالیباف اصل با بیان آن‌که معاملات خرد و بلوک از ابتدای سال تاکنون 16 هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: این رقم در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی درباره معاملات آنلاین نیز گفت: معاملات آنلاین از ابتدای سال تاکنون 9000 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته 7000 میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که ارزش روز بازار هم‌اکنون 334 هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم در ابتدای سال جاری معادل 386 هزار میلیارد تومان بوده است، ضمن آن‌که ارزش اسمی بازار نیز هم‌اکنون 82 هزار و 700 میلیارد تومان است که این رقم در ابتدای سال 68 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

قالیباف اصل ادامه داد: 55 درصد معاملات توسط سهامداران حقوقی انجام شده و 45 درصد بقیه نیز توسط سهامداران حقیقی صورت گرفته است و نسبت p/e هم‌اکنون 5.5 است که این رقم در ابتدای سال 7.5 بوده است.

افزایش سود شرکت‌های بورسی

وی اظهار کرد: طی پنج ماه گذشته ده هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه توسط شرکت‌های بورسی انجام شده و آخرین سود اعلامی این شرکت‌ها که شامل 320 شرکت در 37 صنعت است، حدود 59 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته 52 هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین 7000 میلیارد تومان معادل 13 درصد سود شرکت‌ها افزایش یافته است.قالیباف اصل درباره علت کاهش شاخص بورس با وجود افزایش سود گفت: بحث سیاست‌های انقباضی و کنترل نقدینگی باعث کاهش حجم معاملات در بورس شده و این در حالی است که بازار سرمایه، بازاری پرپتانسیل است.وی افزود: در این دوره سه شرکت نفت سپاهان، تامین مواد اولیه صبا نور و شرکت مسکن شکال شرق پذیرش شده است و ده شرکت نیز در فرآیند پذیرش قرار دارند.

بسته بودن نماد پالایشگاه‌ها به دلیل ابهام

قالیباف اصل، دلیل بسته بودن نماد پالایشگاه‌ها را ابهام شرکت‌ها در اعلام پیش‌بینی‌های مالی به بورس اعلام کرد و گفت: تاکنون دو جلسه در این زمینه با شرکت ملی پخش و پالایش برگزار شده و پیگیری‌ها برای بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها در حال انجام است.

این مقام مسئول از انتشار 158 میلیون قرارداد اوراق تبعی خبر داد و افزود: این اوراق ابزاری برای مصون‌سازی سرمایه‌گذاران از ریسک و حمایت سهامداران است.

وی با بیان این‌که در سمت تقاضای اوراق تبعی با مشکلی مواجه نیستیم، تصریح کرد: در بخش عرضه مشکل وجود دارد، زیرا برخی از سهامداران عمده به دلیل شرایط بازار این اوراق را عرضه نمی‌کنند.

قالیباف اصل با اشاره به برگزاری جلسه مدیران بورسی با 103 سرمایه‌گذار خارجی، گفت: با وجود مراجعه زیاد سرمایه‌گذاران خارجی، اما به دلیل محدودیت در نقل و انتقال پول، امکان حضور آنها در معاملات کم است.

به گفته وی، حجم معاملات سرمایه‌گذاران خارجی طی سال گذشته 200 میلیارد تومان بوده است.

وی درباره پذیرش باشگاه‌های فوتبال در بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: به دلیل آن‌که درخواستی تاکنون برای پذیرش دریافت نشده، پذیرشی نیز در این زمینه نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به شرایط بازار سرمایه هم‌اکنون عرضه اولیه انجام نمی‌شود، مگر آن‌که سهامی دارای جذابیت خاصی باشد که توجه بازار را به خود جلب کند.قالیباف اصل از صدور 105 هزار کد معاملاتی جدید برای حقیقی‌ها از ابتدای سال جاری خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته 70 هزار کد برای افراد حقیقی صادر شده بود که بر این اساس تعداد کدهای صادره این میزان 50 درصد افزایش داشته و اندازه بازار بزرگ‌تر شده است.

شاخص بورس 40 واحد افزایش یافت

در همین حال، شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه 40 واحد افزایش یافت و به رقم 73 هزار و 540 واحد رسید.

در جریان معاملات دیروز تعداد 418 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 117 میلیارد تومان در 50 هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد. شاخص 30 شرکت بزرگ سه واحد افت کرد، اما شاخص آزاد شناور 105واحد، شاخص بازار اول 22 واحد، شاخص بازار دوم 130 واحد و شاخص صنعت 23 واحد رشد کرد. ارزش بازاری بورس نیز به بیش از 333 هزار میلیارد تومان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها