رئیس سابق «سیا» بدون اشاره به هزینه‌هایی که آمریکایی‌ها برای خلق گروه‌های تروریستی متحمل شدند، تأکید کرد آمریکا نباید همانطور که القاعده را دست کم گرفته بود، تهدید گروه تکفیری «داعش» را دست کم بگیرد.
کد خبر: ۷۰۹۶۴۱
آمریکا تهدید «داعش» را دست‌ کم نگیرد

«مایکل هایدن» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا»، روز دوشنبه، در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» اعلام کرد که آمریکا نباید تهدیدات گروه تکفیری «داعش» را دست کم بگیرد.

وی با اشاره به این مطلب که واشنگتن پیشتر پیدایش القاعده را نادیده و دست کم گرفته بود، گفت: ما در گذشته اینها را دست کم گرفته بودیم. ما القاعده در شبه‌جزیره عربی را می‌شناختیم. ما فقط فکر نمی‌کردیم که یک نیجریه‌ای در هواپیمایی بر فراز دیترویت باشد. ما این قوم را دست کم نمی‌گیرم.

او در واقع به یک بمب‌گذار انتحاری اشاره می‌کرد که موفق نشد مواد منفجره‌ای را که در زیر لباسش در پرواز آمستردام به دیترویت در دسامبر 2009، قرار داده بود، منفجر کند.

رئیس سابق سیا، گروه تکفیری داعش را تقریباً قوی دانست اما حرفهای «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را تکرار کرد که گفته بود که داعش هنوز تهدید مستقیمی برای آمریکا به حساب نمی‌آید.

هایدن تصریح کرد: فکر می‌کنم آنها در سطح منطقه قوی هستند و فکر می‌کنم که آنها آرزوهای جهانی دارند اما آنها هنوز ظرفیت جهانی را نشان نداده‌اند.

هایدن در بین سالهای 2006 تا 2009، بعنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فعالیت می‌کرد و در بین سالهای 1999 تا 2005 مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به گروههای مسلح سوریه اشاره کرد و گفت که عدم موفقیت آمریکا در کمک شورشیان میانه‌رو سوریه به بهبود وضعیت این کشور کمکی نکرده است.

رئیس سابق سیا تأکید کرد: شکست ما در ایجاد مخالفان میانه‌رو، تلاش‌های بشار اسد برای اینکه مخالفان را فقط به عنوان یک سازمان تروریستی به وجود آورد، تقویت کرد.

هایدن هرگونه همکاری آمریکا با دولت بشار اسد برای مبارزه با داعش را رد کرد و گفت: ما در جایگاهی قرار داریم که داعش دشمن هر دو ما است. من همکاری بین خود و دولت سوریه مشاهده نمی‌کنم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها