رسانه های غربی همچنان از ضرورت مداخله آمریکا و غرب علیه گروه تروریستی داعش پس از سربریدن خبرنگار آمریکایی به دست یک عضو این گروه می گویند و چنین اقدامی را مستلزم هماهنگی با دولت سوریه و حتی ترک مخاصمه چند ساله با دولت بشار اسد می دانند.
کد خبر: ۷۰۸۷۵۸
آیا اوباما با اسد هماهنگ می شود؟

کاخ سفید در جدیدترین بیانیه خود، قتل جیمز فولی خبرنگر آمریکایی به دست داعش را «حمله تروریستی علیه آمریکا» تلقی کرد تا بدین وسیله بر ضرورت مداخله برای نابودی داعش تاکید کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: وقتی شما می‌بینید کسی این چنین فجیع کشته می‌شود، این بیانگر یک حمله تروریستی علیه کشور ما و شهروندان آمریکایی است.

رودس، سه روز پس از انتشار ویدئو کشته شدن فولی گفت: این اقدام "توهین آشکار" نه تنها علیه فولی بلکه علیه ملیت اوست و ما کشته شدن فولی به این شکل را حمله به کشور خود می‌دانیم.

او هم‌چنین اظهار کرد، پرداخت باج برای آزادی "گروگان‌ها" سیاست درستی نیست.

رودس با اعلام اینکه واشنگتن برای سازمان‌های تروریستی بودجه فراهم نمی‌کند، گفت: مقامات واشنگتن معتقدند باج دادن تنها موجب ایجاد انگیزه‌های منحرفانه برای پیشرفت سازمان‌های تروریستی می‌شود و یک منبع مالی برای آن‌ها خواهد بود در حالی که قصد ما قطع منابع مالی آنهاست.

وی افزود: تعداد کمی از آمریکایی‌ها به عنوان گروگان در سوریه هستند و ما هر اقدامی برای برگرداندن آن‌ها انجام خواهیم داد.

شاید آمریکا ناچار به هماهنگی با اسد شود

روزنامه «نشنال‌پست» کانادا روز شنبه در گزارشی با اشاره به احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه مواضع داعش در سوریه، نوشت: واشنگتن ممکن است مجبور به هماهنگی با دمشق شود.

در ابتدای این گزارش آمده است: رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد حملات هوایی علیه مواضع تروریست‌های افراط‌گرایی که روزنامه‌نگار آمریکایی را سر بریدند، بررسی کند.

این گزارش با اشاره به صحبت‌های روز گذشته «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته بود: ما خود را به مرزها مقید نمی‌کنیم، نوشته است که اقدام نظامی آمریکا در سوریه می‌تواند به تقویت بیش از پیش موضع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه منجر شود.

زمزمه های حمایت سیاسی از اسد

به نوشته نشنال‌پست، با وجود آنکه ممکن است آمریکا بدون کسب اجازه از دولت مرکزی سوریه نیز دست به اقدام نظامی در این کشور بزند، خواسته‌هایی برای هماهنگی با اسد و حتی توقف مبارزه با وی مطرح شده است.

کریستوفر میر سفیر سابق انگلیس در کشورهای مختلف می‌گوید آمریکا، انگلیس و هم‌پیمانان آن‌ها باید از تلاش برای سرنگونی نظام سوریه دست بردارند و با دولت این کشور همکاری کنند.

وی در یادداشتی که در روزنامه دیلی‌تلگراف منتشر کرده، آورده است: من نمی‌توانم تصور کنم که آمریکا این ریسک را بپذیرد که بمب‌افکن‌ها و پهپادهایش توسط جنگنده‌های سوری یا سامانه‌های ضدهوایی ساقط شوند. برای جلوگیری از این امر، حملات آمریکا باید در هماهنگی با اسد صورت گیرد. این امر نیازمند پذیرش یک تغییر اساسی در سیاست‌ها است.

میر می‌افزاید: برای رویارویی با یک دشمن مشترک، ایالات متحده و احتمالا انگلستان مجبور به همکاری با رژیمی خواهد بود که در سه سال گذشته بی‌وقفه با آن مبارزه کرده‌اند. اما واقعیت تلخ این است که رخدادهای منطقه‌ای که شام و بین‌النهرین خوانده می‌شود، همکاری با رئیس‌جمهور اسد را ضرورت بخشیده است.

گزینه حمله مستقیم علیه داعش در سوریه، روی میز آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت، اگرچه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مدت طولانی در برابر درگیر شدن در جنگ داخلی خونین سوریه مقاومت کرده بود اما مقامات واشنگتن گفتند، پیشروی‌های اخیر داعش صریحاً نشان داد که این گروه تهدیدی برای منافع آمریکا و متحدانش است.

این روزنامه نوشت: سر بریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی توسط داعش به آنچه که مقامات آمریکا آن را «موضوعی جدید» برای چالشی می دانند که مدت‌هاست باعث تفرقه در تیم اوباما شده است، کمک می‌کند.

نیویورک تایمز با اشاره به بررسی انجام حملات علیه داعش در سوریه، از قول مقامات آمریکایی، می نویسد که آمریکا در کنار موارد گوناگون، حملات هوایی (علیه داعش) و یا اعزام نیروهای ویژه به خاک سوریه را نیز بررسی می کند.

نیویورک تایمز در مورد راه های ممکن برای جنگ با داعش می نویسد: مواردی مانند افزایش تلاشهای محدود برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه رو در سوریه، که هم علیه داعش و هم علیه بشار اسد می‌جنگند، یا همکاری با همپیمانانی در محل، مثلا کردهای سوریه، می توانند از گزینه های دیگر در این راه باشند.

بنجامین رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما روز گذشته، متعهد شد که واشنگتن برای حفاظت از منافع آمریکا تمامی اقدامات ضروری را در سوریه انجام می‌دهد و گزینه اقدام نظامی مستقیم علیه داعش که باعث بی‌ثباتی سوریه و عراق و قتل خبرنگار آمریکایی شده نیز محتمل است.

وی افزود: داعش به شدت به تهدیدی علیه آمریکا تبدیل شده و دولت اوباما نیز آن را شدیداً جدی گرفته است. اگر شما علیه آمریکایی‌ها شوید، ما به دنبال شما می‌آییم.

وی گفت: ما هر اقدامی را که برای از بین بردن این تهدید لازم باشد بررسی می‌کنیم. مرزها نمی‌توانند ما را محدود کنند.

اسد و اوباما در یک جبهه علیه داعش

روزنامه ایندیپندنت نیز با اشاره به واکنش کشورهای غربی در روزهای گذشته از آمادگی این کشورها برای همکاری با حکومت سوریه برای مقابله با داعش خبر می دهد.

این روزنامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی غربی می نویسد: گزارش های سازمان اطلاعات آلمان نشان می دهد که آمریکا در هفته های اخیر بطور محرمانه اطلاعاتی را در مورد مواضع داعش در اختیار حکومت سوریه قرار داده و دلیل حملات دقیق جنگنده های سوری به مواضع داعش و تلفات سنگین آن به همین دلیل بوده است.

به نوشته این روزنامه، با توجه به همکاری اطلاعاتی مخفیانه امریکا با سوریه، این امکان نیز وجود دارد که آمریکا بطور مخفیانه و یا حتی آشکار شروع به همکاری نظامی با دولت سوریه برای مقابله با داعش کند.

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اخیرا در یک نشست خبری همراه با وزیر دفاع آن کشور، با اشاره به حملات علیه داعش در عراق تاکید کرد که می توان این گروه را محدود کرد. اما باید در سوریه به سراغش رفت. این سازمانی‌ است که عقاید آخرالزمانی دارد و باید آن را شکست داد.

وی افزود: آیا می توان آنها را بدون در نظر گرفتن بخشی که در سوریه است، شکست داد؟ پاسخ منفی‌ است.

روز گذشته نیز "مالکوم ریفکایند" رئیس کمیته امنیت و اطلاعات مجلس عوام انگلیس با انتقاد از رویکرد لندن و واشنگتن در مقابله با گروه های تروریستی خواستار حمایت بریتانیا و آمریکا از دولت سوریه برای شکست دادن داعش شد.

وی گفت: اگر انگلیس و آمریکا خواهان شکست دادن داعش هستند باید با بشار اسد همکاری کنند.

ریفکایند که رئیس کمیته امنیت و اطلاعات مجلس عوام است، افزود: کشته شدن خبرنگار آمریکایی به دست داعش اهمیت اقدام فوری علیه این گروه را مشخص کرد. داعش باید از بین برود و ما نباید زمان را در این خصوص که چه کاری باید انجام بدهیم از دست بدهیم.

هر اقدامی باید با هماهنگی سوریه باشد

از سوی دیگر، منابع سوری با انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا در خصوص تروریسم تاکید کردند که اتخاذ هر اقدامی توسط آمریکا علیه داعش در سوریه باید با هماهنگی دولت این کشور انجام شود.

به گزارش پایگاه النشره، منابع آگاه در سوریه اعلام کردند که همکاری های بین المللی علیه گروه تروریستی داعش و اظهارات بیان شده درخصوص احتمال حمله به مواضع این گروه تروریستی در سوریه در راستای حفظ آبروی آمریکا پس از ناتوانی در کنترل داعش صورت می گیرد

این منابع همچنین در خصوص امکان مداخله آمریکا در حمله به مواضع داعش در سوریه اعلام کردند: تاکنون هیچ موضع مخالف و موافقی در خصوص مداخله آمریکا در حمله به مواضع داعش در سوریه اتخاذ نشده و مسئله ای که واضح است اینکه هرگونه مداخله آمریکا باید با هماهنگی سوریه و به صورت محدود و مشخص و در چارچوب قانون صورت بگیرد.

منابع مذکور همچنین تأکید کردند که حمله به مواضع داعش در یک سو و حمایت از این گروه تروریستی در سوی دیگر امری غیر قبل قبول است.

این منابع افزودند: تروریسم تنها در داعش خلاصه نمی شود و گروه موسوم به جبهه النصره و دیگر گروههای مسلح نیز، شامل تروریسم می شوند. (فارس- ایسنا- مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها