چهارمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری TIM ۲۰۲۲ افتتاح شد
با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

چهارمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری TIM ۲۰۲۲ افتتاح شد

در دوازدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک پردیس از 5 محصول فناورانه پارک پردیس رونمایی شد. ایران با دستیابی به دانش فنی این محصولات موفق شد انحصار خارجی ها را بشکند.
کد خبر: ۷۰۷۳۰۱
5 محصول ایرانی انحصار خارجی​ها را شکست

صبح امروز در دوازدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک پردیس با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از پنج محصول برتر پارک فناوری پردیس که شامل کپسول های فشاربالا، موتورهای گشتاوربالا، دستگاه همودیالیز، ربات های بازرسی شبکه های لوله انتقال سیال و بسته های آموزشی الکترونیک، اپتیک و مخابرات در محل پارک پردیس رونمایی شد.

کپسول های فشاربالا

کاربرد و شدت فراگیری محصول کپسول های فشاربالا در هواپیماهای مسافربری و عملیاتی قابل نصب است و برای خلبان در هنگام «GETTISON» و در کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول دارای فشار عملکردی و پایداری بسیار بالایی (بیش از bar150) است.

کاربردهای کپسول های فشاربالا برای بیسیم خلبان، قایق، اکسیژن و اطفاء حریق کابین است.

دانش فنی تولید این محصول (از جمله کشش چند مرحله ای و فلوفورمینگ) که در اختیار چند کشور محدود غربی و اروپایی اند توسط متخصصین این شرکت بومی سازی و تولید انبوه شده که از مزیت های این محصول نسبت به نمونه خارجی است. قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول در حدود یک پنجم معادل نمونه خارجی است.

کپسول های فشاربالا از محصولات تحریمی بوده و دارای خدمات پس از فروش و قابل ارایه به کلیه مشتریان صنایع هوایی است.

ربات عملیاتی شبکه های لوله

از دیگر محصولات رونمایی شده در پارک فناوری پردیس ربات های عملیاتی شبکه های لوله هستند که کاربرد این محصول و شدت فراگیری آن، نظارت مستمر بر تاسیسات لوله نظیر شبکه های حامل سوخت و انرژی، موجب کسب به موقع عیوب و مشکلات احتمالی و از طرفی انجام اقداماتی سریع جهت رفع آن می‌شود که این امر از خسارات مالی و زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

ربات های عملیاتی شبکه های لوله به منظور انجام بازرسی های بصری و غیرمخرب در محیط های غیرقابل دسترسی نظیر انواع لوله و مخازن استفاده می گردد.

با توجه به حجم بالای شبکه های لوله در کشور به دلیل وجود منابع و انرژی های سیال نظیر نفت و گاز و عدم اطلاع دقیق از شرایط عملکردی این شبکه های مخاطره آمیز، مدیریت این تاسیسات عظیم با چالش های فراوانی مواجه شده است. این محصول با عملکرد نظارتی مستمر، دقیق و سریع خود می تواند حاشیه امنی برای استفاده هرچه بهتر از این منابع ایجاد کند.

از مزیت های این محصول می توان به ساختار کاملاً بومی متناسب با نیاز صنعت کشور و منابع داخلی، طراحی چند کاربردی مجموعه در طیف وسیعی از کاربردها و مانور بالای حرکتی در انواع لوله، سطوح هموار و مخازن نام برد.

کشورهای پیشرفته سازنده ربات از جمله آمریکا، ژاپن و آلمان جزو کشورهای دارای دانش فنی تولید این محصول هستند.

تا کنون این محصول به ویژه در صنایع نفت و گاز به صورت اجاره و با صرف هزینه های بالا در اختیار کشورهای نیازمند به این خدمات قرار می گرفته است که با بومی نمودن این فناوری علاوه بر تامین نیاز داخلی با هزینه هایی تا 10 برابر کمتر، سهولت بهره مندی از این خدمات و تجهیزات میسر شده است.

با توجه به نیاز بالای کشور به خدمات این تجهیزات و عدم ارتباط با کشورهای صاحب فناوری بر اساس تحریم های جاری، این فناوری می تواند با قابلیت های بومی و سازگار با صنعت داخل بسیار مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین تجهیزات و خدمات وارداتی گردد.

آزمایشگاه همراه

آموزش علوم تجربی در مدارس به صورتی اثربخش و ماندگار بدون استفاده از مشاهده و انجام آزمایش غیرممکن است. از طرفی امکان تجهیز انبوه مدارس کشور به محیط آزمایشگاه و تجهیزات کافی در کوتاه مدت وجود ندارد.

این بسته ها که با عنوان آزمایشگاه همراه بیان می‌شود در زمینه اپتیک، الکتریسیته و مخابرات طراحی و تولید شده و امکان تدریس همزمان با انجام آزمایشات مرتبط را برای معلمان میسر کرده است.

این بسته های آموزشی قادر هستند بیشتر آزمایشات مربوط به مباحث اپتیک، الکتریسیته و مخابرات کتاب های فیزیک دوره راهنمایی و دبیرستان را تحت پوشش قرار دهد و درک صحیح و ملموسی از علوم تجربی و فیزیک را برای دانش آموزان ایجاد نماید.

انطباق بر کتب درسی ایران، استفاده از مدالها و تصاویر بومی، خلاقیت در چند موضوع فنی، قیمت نازلتر و همچنین ارایه آموزش های کاربردی به دبیران از جمله مزیت های این محصول است.

کشورهای زیادی در حوزه تهیه بسته های آموزشی و ادراک علوم تجربی برای دانش آموزان کار و تحقیق نموده اند که از جمله کشورهای موفق و پیشرو در این زمینه می توان به آلمان، آمریکا، ژاپن و چین اشاره کرد.

در صورت تجهیز تمامی مدارس کشور طی یک دوره 5 ساله در حدود 30 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت خواهد پذیرفت.

تولید این محصولات در خصوص تحریم ها موضوعیتی ندارد.

دستگاه همودیالیز

این دستگاه به عنوان یک وسیله خارج از بدن، نقش کلیه را برای بیماران دچار نارسایی کلیه ایفا می‌کند. این دستگاه تمام اهداف متصور از دیالیز از جمله برداشت فرآورده های نهایی سوخت پروتئین از خون مانند اوره و کراتین، حفظ غلظت املاح خون در محدوده طبیعی، تنظیم اسیدیته خون و تنظیم مایع اضافی خون را پوشش می‌دهد.

عمده مراکز و بازارهای هدف این محصول، بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند که خدمات همودیالیز را ارایه می‌دهند. تعداد افراد دیالیزی، بروز و شیوع سالانه بیماران دیالیزی و وضعیت دستگاه های دیالیز موجود در کشور می توانند به عنوان شاخص های علنی در شدت فراگیری و پیش بینی تقاضای آتی مورد استفاده قرار گیرد.

نیاز شبکه درمان کشور (مراکز دیالیز) به دستگاه همودیالیز بسیار زیاد است و از همین تعداد دستگاه های موجود در مراکز دیالیز، تعداد زیادی از آنها نیاز به تعمیر داشته و می بایست جایگزین شوند.

همچنین با توجه به تعداد افراد دیالیزی، بروز و شیوع سالانه بیماران دیالیزی و وضعیت دستگاه های دیالیز موجود در کشور، تاثیر مثبت و کمک به رشد شبکه درمان دیالیز، توسط این محصول کاملاً محسوس و ضروری خواهد.

از جمله مزیت های محصول می توان به بومی بودن نرم افزار دستگاه و قابلیت اضافه نمودن موارد اضافی درخواستی توسط مراکز درمان، وجود مودم GPRS بر روی دستگاه جهت ارسال وضعیت عملکرد و خطاهای احتمالی دستگاه، هزینه پایین و سرعت بالا در زمینه خدمات پس از فروش به جهت دسترسی به قطعات ساخت داخل و همچنین بهای تمام شده پایین تر نسبت به دستگاه های مشابه داخلی نام برد.

آمریکا، آلمان، ژاپن، ایتالیا از مهمترین کشورهای تولید کننده و دارای دانش فنی این محصول است.

قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول نسبت به نمونه خارجی دارای صرفه اقتصادی بوده که به همین سبب موجب صرفه جویی ارزی می گردد.

با توجه به نیاز کشور به این دستگاه و خدمات وابسته به آن و عدم ارتباط و واردات مناسب محصول مشابه از کشورهای صاحب فناوری بر اساس تحریم های جاری این دستگاه بومی شده و مزیت های زیادی نسبت به نمونه خارجی دارد و می تواند مانع از اثر تحریم ها شود.

موتورهای DC گشتاوربالا

این محصول در یکی از مکانیزم های بالگردهای عملیاتی جهت کنترل حرکت سمت و رول کاربرد دارد و مورد نیاز صنایع هلیکوپترسازی است.

این محصول بر روی بالگرد N2091 عملیاتی قابل نصب بوده و نیاز کشور را در تامین این سامانه از کشورهای غربی مرتفع می‌کند.

دانش فنی این محصول در اختیار چند کشور محدود غربی و اروپایی است که توسط متخصصین این کشور بومی سازی و تولید انبوه آن امکان پذیر شده است.

همچنین با توجه به تحریمی بودن این محصول، علاوه بر امکان تولید محصول، امکان ارایه خدمات پس از فروش آن نیز در داخل به وجود آمده است.

آمریکا و چند کشور اروپایی کشورهای تولید کننده و دارای دانش فنی این محصول اند.

قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول در حدود یک پنجم معادل نمونه خارجی است که به همین نسبت موجب صرفه جویی ارزی می گردد.

این محصول 100 درصد جزو کالاهای تحریمی بوده و کشورهای غربی و اروپایی از فروش این محصول و ارایه خدمات پس از فروش به ایران خودداری می نمایند که با تولید در داخل کشور، این تحریم ها بی اثر می گردد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها