یکی از نویسندگان سریال «دردسرهای عظیم» درباره نگارش فیلمنامه همزمان با تصویربرداری و مزایا و معایب آن سخن گفت و تأکید کرد تفکر و نظر مردم درباره یک شخصیت، می‌تواند باعث تغییر سرنوشت آن شخصیت حین همزمان نوشتن متن با تصویربرداری باشد.
کد خبر: ۷۰۵۶۰۶
سرنوشت شخصیت‌های «دردسرهای عظیم» همزمان با پخش تعیین می‌شود
سعید جلالی نویسنده سریال «دردسرهای عظیم» که از پخش آن از روز شنبه 25 مردادماه از شبکه 3 سیما آغاز می‌شود، همزمان شدن نگارش فیلمنامه سریال‌ها با مرحله تصویربرداری را در ارتباط بهتر مخاطب با مجموعه موثر ارزیابی و اظهار کرد: همزمان نویسی همچنین برای نویسنده انگیزه هم ایجاد می‌کند. زیرا او همزمان با پخش یک مجموعه بازخوردهای کار را هم میان مخاطبان می‌بیند.

کارگردان نویسنده هم هست اما در متن دخالت نکرد

وی درباره همکاری و تعامل خود با برزو نیک نژاد کارگردان این پروژه گفت: پیش از شروع این سریال با نیک‌نژاد جلساتی برگزار و درباره کار صحبت کردیم. او خود نویسنده و به هر حال در کارش به اصولی پایبند است اما در این پروژه به عنوان کارگردان هیچ دخالتی در متن نداشت. خوشبختانه هیچ اختلاف نظری هم در طول کار نداشتیم.

جلالی افزود: البته همه ما در روند کار پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت سریال ارائه کردیم و سعی کردیم به تفاهم برسیم.

تغییر پایان‌بندی با همزمان نویسی فیلمنامه با تصویربرداری

نویسنده سریال «آوای باران» درباره میزان پایبندی متن به طرح اولیه با توجه به نگارش به روز آن ادامه داد: 90 درصد متن بر اساس طرح و سیناپس اولیه کار پیش رفت. البته برخی چیزها در روند کار ایجاد می‌شود. برای مثال توجه به قابلیت کاراکترها برای کم رنگ و پر رنگ‌تر شدن با توجه به شرایط ممکن است در متن هم اعمال شود. همچنین لوکیشن‌ها ممکن است تغییر کند و مخصوصا در شیوه همزمان نویسی فیلمنامه با تصویربرداری نحوه پایان بندی نیز با تغییراتی مواجه می‌شود.

جلالی تصریح کرد: در مجموع ترکیبی از عوامل مختلف همچون شرایط صحنه، لوکیشن‌ها، جنس بازی بازیگری که ایفای یک نقش را برعهده دارد و گاهی دریافت بازخوردهای مخاطب باعث می‌شود در جزئیات متن تغییراتی ایجاد شود.

فیلمنامه باید با شرایط جامعه همخوان باشد

وی در پاسخ به اینکه در عرصه سریال سازی کدام یک از دو شیوه نگارش همزمان با تولید و پیش رفتن کار با فیلمنامه‌ای از قبل آماده بهتر است، توضیح داد: همزمان نویسی فیلمنامه شیوه‌ای است که در بسیاری از کشورها هم دنبال می‌شود و روشی خوب است. زیرا ممکن است همزمان با ساخت یک سریال که ممکن است مدتی طولانی زمان ببرد، اتفاقات و مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زیادی رخ دهد. بنابراین نوشتن یک متن یک سال قبل و پخش آن بعد از تولید و تقریبا یک سال بعد شاید دیگر با شرایط جامعه فعلی همخوانی نداشته باشد.

این نویسنده تأکید کرد: اگرچه همزمان نویسی سختی‌های خاص خود را دارد، اما عموما سریال‌هایی که اینچنین و با توجه به شرایط روز نوشته می‌شوند، ماندگارتر و مخاطب پسندتر هستند و گاهی آنقدر به روز نوشته می‌شوند که مخاطب حس می‌کند دیروز خود را می‌بیند. بنابراین ارتباط بهتری با مجموعه برقرار می‌کند. همزمان نویسی همچنین برای نویسنده انگیزه هم ایجاد می‌کند. زیرا او همزمان با پخش یک مجموعه بازخوردهای کار را هم میان مخاطبان می‌بیند. اینکه مردم درباره یک شخصیت چطور فکر می‌کنند و می‌تواند آن را متناسب با خواسته‌هایشان در مسیر قصه هدایت کند.

جلالی در پایان با اشاره به برخی ضرورت‌ها در حوزه سریال سازی گفت: اگرچه همزمان نویسی فیلمنامه شیوه مناسبی است اما در رابطه با سریال‌های مناسبتی که ساختشان از قبل مشخص می‌شود، بهتر است کار زودتر کلید زده تا به شتابزدگی دچار نشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها