سیمافیلم شش مستند درباره مسائل سیاسی و دفاع مقدس در دست تولید دارد که در آنها به موضوعاتی مانند رابطه ایران و انگلستان، مذاکرات ایران با 1+5، مجاهدین، همسران شهدا و چگونگی شکل‌گیری هشت سال جنگ تحمیلی پرداخته می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۵۷۲
مذاکره، نفت و دفاع مقدس به روایت مستندهای سیمافیلم

حجت‌الاسلام رحیم‌زاده، مدیر گروه مستند سیما‌فیلم درباره تازه‌ترین تولیدات سیمافیلم به جام‌جم گفت: این مستندها در مراحل مختلف تولید هستند؛ مثلا مستند جنگ تحمیلی در ابتدای راه است و مستند مربوط به مجاهدین خلق در مرحله تولید قرار دارد.

سیاست از نگاه مستند

مستندهای اردوگاه اشرف، یک بزرگ‌تر از 5+1 و 400 سال از جمله مستندهایی است که درباره مسائل سیاسی ایران در سیما‌فیلم تولید می‌شود.

مدیر گروه مستند سیما‌فیلم درباره مستند اردوگاه اشرف گفت: این مستند درباره شرایط مجاهدین خلق بعد از عملیات مرصاد و استقرار این گروهک در اردوگاه اشرف است. به‌گفته رحیم‌زاده، این مستند را حامد شکیبا‌نیا می‌سازد.

مستند یک بزرگ‌تر از 5+1 که درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 است، آخرین مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد. رحیم‌زاده درباره این مستند گفت: این مستند در پنج قسمت تولید می‌شود و کارگردانی آن را سهیل کریمی به‌عهده دارد. در این مستند وقایع مذاکرات ایران با نمایندگان 1+5 درباره مسائل هسته‌ای ایران به تصویر کشیده شده است. به اعتقاد مدیر گروه مستند سیمافیلم، این مستند از آثار ارزشمند تاریخی است که گروه تولیدکننده همراه با مذاکره‌کنندگان متن و حاشیه مذاکرات را ثبت کرده‌اند. وی در این باره گفت: هم‌اکنون منتظر برگزاری آخرین دور مذاکرات هستیم و بعد از آن تدوین مستند به انجام خواهد رسید و برای نمایش آماده خواهد شد.

رحیم‌زاده از ساخت مستندی درباره رابطه ایران و انگلستان با نام «400 سال» به کارگردانی ارد عطارپور خبر داد و گفت: مرحله پیش‌تولید این مستند در حال انجام است و بزودی ساخت آن در 15 قسمت آغاز می‌شود. این مستند درباره روابط ایران و انگلستان در 400 سال گذشته است و تاثیر این ارتباط را به صورت تاریخی و بنیادین مورد بررسی قرار می‌دهد.

ارد عطارپور که از مستندسازان بنام کشورمان است، درباره مستند 400 سال گفت: در این مستند رابطه ایران و انگلستان از منظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و همچنین تاثیر این کشورها در دوره‌های مختلف بررسی می‌شود. به اعتقاد این مستندساز، رابطه ایران و انگلستان هیچ‌گاه متوازن نبوده است.

وی در این باره گفت: بسیاری مواقع دارایی‌های ایران بخصوص نفت کشورمان به نفع انگلستان مصادره شده که بحران‌های اقتصادی ـ سیاسی بسیاری در پی داشته است. بحران‌های نفتی از سال 1328 تا 1332 نتیجه همین عدم‌توازن بوده است. بر اساس اظهارات این مستندساز، پژوهش‌های تولید مستند 400 سال توسط یک گروه در طول بیش از یک سال و نیم انجام شده و از آنجا که به تاریخ رابطه دو کشور می‌پردازد، از تصاویر آرشیوی و اسناد موجود در این زمینه نیز استفاده می‌شود.

عطارپور درباره دسترسی به اسناد و اطلاعات در این زمینه گفت: برای ساخت این مستند علاوه بر تهران و سواحل خلیج فارس به کشورهای انگلستان و هند هم سفر خواهیم کرد و از اسنادی که در اختیار وزارت امور خارجه و دیگر نهادها و سازمان‌ها موجود است، استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در کشور‌های انگلستان و هند به مکان‌هایی می‌رویم که در گذشته مسائلی در ارتباط با ایران در آنها رخ داده است و تلاش می‌کنیم اسنادی درباره این رویدادها به‌دست بیاوریم. درباره وجود این اسناد اطلاعات لازم را طی پژوهش‌ها به دست آورده‌ایم و امیدوارم در مرحله عمل هم موفق به انجام آن بشویم.

به گفته این مستندساز، از آنجا که حیات سیاسی، جغرافیایی ایران و انگلستان ادامه داشته، تبعات مسائل دو کشور از قرن نوزدهم تا زمان کنونی بررسی می‌شود و بخش‌هایی از مستند ما درباره دنیای امروز است.

جنگ تحمیلی از زوایای تازه

تاکنون رویدادهای متن و حاشیه هشت سال دفاع مقدس از زوایای مختلفی مستند سازی شده و سیما‌فیلم تلاش دارد در سه فیلم مستند از زوایای تازه به واقعیت جنگ‌تحمیلی نگاه کند.

مدیر گروه مستند سیمافیلم در این باره گفت: ساخت مستندی در مورد چگونگی شکل‌گیری، شروع و پایان جنگ را در دستور کار داریم. هم‌اکنون ساخت مستندی با این موضوع به تصویب رسیده و تولید آن به حامد شکیبانیا سپرده شده است. به گفته رحیم‌زاده، بزودی تولید این مستند آغاز خواهد شد. یکی از مستندهای متفاوت درباره جنگ «بچه‌های تهران» نام دارد که سرنوشت 25 وصیت‌نامه را به تصویر می‌کشد.

رحیم‌زاده درباره این مستند گفت: مستند بچه‌های تهران که در مرحله تحقیق قرار دارد، داستان 25 وصیت‌نامه را پیگیری می‌کند که در سال‌های دفاع مقدس به دلایل نامعلومی به دست خانواده‌های رزمندگان نرسیده است. این نامه‌ها که در ساختمان تعاون سپاه مانده، در اختیار یک گروه مستندساز قرار گرفته تا سرنوشت آنها مشخص شود.

وی ادامه داد: گروه مستند‌ساز، تلاش می‌کند تک تک این وصیت‌نامه‌ها را به دست گیرنده‌ها برساند. هر نامه‌ای سرنوشتی خواهد داشت که آنها را در مستند بچه‌های تهران خواهیم دید. این مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر بختیاری در مرحله پیش تولید است و بزودی ساخته می‌شود. مستند «بعد از تو» یکی از مستندهای ساخته شده و آماده نمایش در سیما‌فیلم است که در 13 قسمت به زندگی همسران شهدای خلبان نیروی هوایی می‌پردازد.

رحیم‌زاده درباره این مستند گفت: همان‌طور که از نام مستند پیداست، زندگی همسران و خانواده شهدای خلبان و دشواری‌هایی که تحمل کرده‌اند در این مستند مد نظر بوده است. بسیاری از خلبانان ما و همسرانشان جوان بوده‌اند و بسیاری از آنها چیزی از ازدواجشان نمی‌گذشت که به شهادت رسیدند و همسران آنها این داغ را تحمل کرده‌اند.

مدیر گروه مستند سیما‌فیلم توضیح داد: این مستند در برخی پایگاه‌های هوایی و مکان‌هایی که همسران شهدای خلبان در صحبت‌های خود به آنها اشاره دارند، تصویربرداری شده است. مجموعه مستند «بعد از تو» در 13 قسمت به تهیه‌کنندگی محمدعلی فارسی و کارگردانی سیدفاطمه محمودی ساخته شده و در هفته دفاع مقدس از یکی از شبکه‌های تلویزیون به نمایش در خواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها