شرکت گوگل در حال ساخت عدسی‌هایی چشمی است که قرار است به کمک شرکت نووارتیس (Novartis) که خود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و داروست، بزودی روانه بازار شود.
کد خبر: ۷۰۳۱۲۵
عدسی‌های هوشمند به کمک دیابتی‌ها می‌آیند

در زمانی که به لطف حضور فناوری، انجام مشاوره‌های پزشکی و نظارت بر بیمار و عمل‌های جراحی به کمک ربات‌ها از راه دور امکان‌پذیر شده است، گوگل نیز سعی دارد با عرضه عدسی چشمی خود بخشی از این روند باشد.

حال، دو شرکت گوگل و نوارتیس طی قراردادی رسمی اعلام کردند که تصمیم دارند ساخت عدسی چشمی هوشمند را آغاز کنند. این عدسی چشمی به یک ریزتراشه کم‌مصرف مجهز است که با چشم غیرمسلح معلوم نیست و از یک مدار الکترونیکی بسیار کوچک بهره می‌برد که ضخامت آن به اندازه تار موی انسان است. این عدسی می‌تواند میزان قند خون دیابتی‌ها را با تجزیه و تحلیل مایع اشکی موجود در چشم انسان اندازه‌گیری کند و اطلاعات تکمیلی را به‌صورت بی‌سیم به دستگاه تلفن فرد بفرستد. همچنین این امکان وجود دارد که با برنامه‌ریزی، نتایج آزمایش‌ها به‌صورت خودکار و روزانه به پزشک بیمار ارسال شود تا یک پایگاه داده جامع از اطلاعات فرد گردآوری شود. بر کسی پوشیده نیست که ساخت چنین ابزاری با اندازه‌‌ای این قدر کوچک نیازمند نسل جدیدی از مهندسی الکترونیک نیز هست. به گفته سرگئی برین، یکی از موسسان گوگل، این شرکت برای طراحی مدارهای الکترونیکی و ریزتراشه مورد استفاده در این عدسی چشمی موفق به ساخت مدل خاصی از مدارهای الکترونیکی شده که به مینیاتور الکترونیکی معروف است.

مدیرعامل شرکت نوارتیس نیز طی اظهارنظری جداگانه عنوان کرده که ورود چنین ابزاری به بازار می‌تواند این قابلیت را به متخصصان حوزه سلامت بدهد تا با استفاده از آن تمامی بیماری‌های مربوط به انسان را تشخیص بدهند و آنها را مدیریت کنند. همچنین با تولید و عرضه محصولات مشابه می‌توان تمام بدن انسان را به چنین ابزارهای هوشمندی تجهیز کرد تا نقشه کاملی از بیماری‌ها برای هر فرد ترسیم شود و روند درمان تسریع یابد. هنوز زمان دقیقی برای عرضه رسمی این لنز هوشمند به بازار تعیین نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که ظرف پنج سال آینده خواهیم توانست یکی از آنها را از بازار بخریم.

اما این تمام ماجرا نیست، چرا که عدسی هوشمند گوگل علاوه بر قابلیت تشخیص میزان قند خون افراد، می‌تواند به افرادی که دچار دوربینی هستند نیز کمک کند. افراد مبتلا به این ضعف نمی‌توانند اشیای نزدیک خود را بخوبی ببینند. متخصصانی که مشغول طراحی و ساخت این عدسی هستند، موفق شده‌اند قابلیت فوکوس خودکار را نیز به آن بیفزایند. با استفاده از این قابلیت فرد می‌تواند بر روی تمامی مواردی که در نزدیکی خود قرار دارد، به‌صورت خودکار فوکوس کند و آنها را بخوبی ببیند.

قطعا حضور فناوری‌هایی از این دست در آینده نه‌چندان دور نویدبخش دنیایی بهتر و زیباتر برای همه ما خواهد بود؛ چرا که هرکدام از ما نیز بالقوه در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها هستیم و با استفاده از چنین ابزارهایی می‌توانیم از بروز مشکلات مرتبط با سلامتی جلوگیری کنیم. (ضمیمه سیب)

مترجم: سیدآرش شیرخورشیدی

منبع: فوربس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها