محققان زیست‌شناسی کشورمان با استفاده از مواد موثره موجود در عصاره گیاه انگور محصورشده در نانوحامل‌های دارویی موفق به تولید دارویی برای درمان دیابت شدند.
کد خبر: ۶۵۴۶۵۳
درمان جدید دیابت کشف شد

این نانوحامل دارویی که از سیانیدین و دلفینیدین موجود در انواع انگور تهیه شده، در کاهش عوارض ناشی از دیابت شیرین موش‌های مبتلا به این بیماری موفق بود و می‌تواند به عنوان فرآورده ضد دیابت جدیدی در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

«سیانیدین» و «دلفینیدین» دو ترکیب عمده «فنلی» موجود در انواع انگور و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند.

با توجه به شیوع روزافزون بیماری دیابت شیرین در دنیا و نیز به مشکلات مربوط به کنترل این بیماری، تحقیقات جهت ابداع روش‌های جدید کنترل عوارض این بیماری امری ضروری است و از اولویت‌های تحقیقاتی جهان محسوب می‌شود.

در این بیماری، انواع پروتئین‌های موجود در بدن، «گلیکه» شده که منجر به تغییر ساختمان پروتئین‌ها و فعالیت زیستی آن‌ها خواهد شد.

از این رو مهار گلیکه شدن پروتئین‌ها در جلوگیری از بروز عوارض دیابت بسیار ضروری است. از آنجا که دو ترکیب عمده فنلی سیانیدین و دلفینیدین موجود در انواع انگور دارای خواص مفیدی نظیر کاهش کلسترول خون و حفاظت سیستم قلبی- عروقی هستند که از عوارض بیماری دیابت شیرین به شمار می‌روند، پژوهشگران در این طرح به بررسی اثر این دو ترکیب موجود در گیاه انگور به فرم آزاد و نانولیپوزومی بر روی کاهش عوارض دیابت پرداختند.

به گفته دکتر امیر قریب، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و محقق این طرح، ابتدا به کمک چربی‌هایی نظیر فسفاتیدیل کولین موجود در سویا و کلسترول، نانولیپوزوم‌های حاوی سیانیدین و دلفینیدین تهیه شد.

وی افزود: در مرحله بعد اثرات این ترکیبات به شکل آزاد و محصور در نانولیپوزوم‌ها بر روی واکنش گلیکه شدن آلبومین و هموگلوبین A در شرایط برون تن مورد مطالعه قرار گرفت. در نهایت پس از اطمینان از کارایی نانولیپوزوم‌های تهیه شده در این شرایط، با تیمار موش‌های آزمایشگاهی مبتلا شده به دیابت، واکنش گلیکه شدن آلبومین و هموگلوبین A و همچنین تغییرات گلوکز خون، کلسترول و غیره به کمک این ترکیبات در شرایط درون تنی مورد بررسی قرار گرفت.

محقق این طرح تصریح کرد: یافته‌های این تحقیق نشان داد که سیانیدین و دلفینیدین بویژه در شکل محصور در نانولیپوزوم‌ها قادرند در شرایط برون تنی از گلیکه شدن آلبومین و هموگلوبین A جلوگیری کنند و همچنین در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت، سبب کاهش گلوکز خون، کلسترول خون و آلبومین و هموگلوبین A گلیکه شده و نیز افزایش مقدار گلیکوژن ذخیره شده در کبد شوند و بنابراین می‌توانند به عنوان ترکیبات کاهنده عوارض ناشی از دیابت شیرین مصرف شوند.

قریب ابراز امیدواری کرد که با انجام آزمایش‌های تکمیلی و کلنیکی بتوان محصول مذکور را به عنوان یک فرآورده ضد دیابتی جدید معرفی کرد.

نتایج این کار تحقیقاتی که توسط دکتر امیر قریب، دکتر زهره فائزی زاده و دکتر مسعود گودرزی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بروجرد صورت گرفته، در مجله Planta Medica منتشر شده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
دیابتی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
۰
۰
خداراشكر ودرود برایرانی
دیابتیح
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
خدا سلامتی به شما وهمكارانتان بدهد خواهش می كنم هر چه سریعتر دارو را وارد بازار كنید

پنج شنبه٦شهریور١٣
یوسف گل طبق
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۰
باسلام خدمت آقای دكترقریب وهمكاران گرامی بنده 32سال دیابت دارم وانسولین تزریق میكنم صادقانه عرض كنم كه بنده آماده ام
كه برروی انسان اگر خواستید ازمایشاتی انجام دهید درخدمت هستم باتشكر از جنابعالی و دیگر همكاران شما چشم امید ما بیمارای دیابتی هستید
پری محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
۴۲ ساله دیابتی دارم كی وارد بازار میشه
رضا خورشیدی
United States
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
بنده چهل سال دارم دیابتی هستم لطفا سریع تر وارد بازار شود با تشكر
ﻧﺎﺻﺮ
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
۰
۰
باعث افتخارین بهتون می بالم
ﻧﺎﺻﺮ
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
۰
۰
ﺁیا ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﻔید ﺍﺳﺖ؟
سیمین گلتاجری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
۰
۰
باسلام,خسته نباشید.من واقعا ازخریدگرانی انسولین خسته شدم. یك رسیدگی بشه برقیمتهای داروی دیابت..ممنونم.باتشكر,,.
احمدنجمی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
۰
۰
باتشكروخسته نباشیدوباتشكراززحمات شماسروان ودانشمندان عزیز باتوكل به خدا باتلاش خود این بیماری راازروی جهان ریشه كن كنید
مامردم ایران دعاگوی شما هستیم
زینب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
۰
۰
سلام من از9 سالگی دیابت دارم الان 18 سالمه كسی ك دیابت داره موقع ازدواج مشكلی براش پیش میاد؟؟؟ با تشكر پاسخ بدین
امین
-
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۰
۰
فقط دروغ به خوردمون میدن
منصور
-
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
۰
۰
سلام من 26 سالمه و یك سال دیابت دارم دوتابچه دوقلو به اسم زینب وفاطمه كاش یه درمانی برای این بیماری پیدامیشد تامن باامید بیشتری به دخترام نگاه میكردم وازآیندشون نمیترسید
امین
Armenia
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
من دیابت داشتم و چند ماه پیش یك دوره ۲ ماهه زیر نظر یك موسسه و دكتر چینی شروع كردم و خدا رو شكر جواب گرفتم.دكتر معروف و انسان شریفی هستش.این بیماری بهم یاد داد هیچ وقت ناامید نشم تو زندگی, خدا رو شكر میكنم به خاطر بازگشت سلامتیم. واسه راهنمایی دوستان میتونید با shafayafte@gmail.com در تماس باشید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها