پنجمین نمایشگاه خرما از ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه برگزار می شود؛

ضیافت پاییزی خرما در بوشهر

«فاینانس‌ چینی» دوباره برقرار شد

رئیس اتاق مشترک ایران و چین از برقراری دوباره فاینانس چینی براساس تازه‌ترین توافق مقامات بانک مرکزی دو کشور خبر داد که بر همین اساس، موضوع بازگشایی فاینانس به جای طلب 18 میلیارد یورویی برای همیشه تعیین تکلیف شد.
کد خبر: ۷۰۲۹۱۰
«فاینانس‌ چینی» دوباره برقرار شد

به گزارش مهر، در سفر هفته گذشته هیات ویژه بانک مرکزی ایران به ریاست ولی‌الله سیف به چین، مشکلات و ابهامات گشایش فاینانس به جای طلب 18 میلیارد یورویی برای همیشه تعیین تکلیف شد.

در این میان، قرار بر این بود چینی‌ها به جای طلب 18 میلیارد یورویی ایران بابت پول نفت، دو تا سه برابر این مبلغ را برای پروژه‌های ایرانی فاینانس اختصاص دهند، اما دو هفته قبل رسانه‌ها از تعلیق موقت این فاینانس چینی خبر دادند.

حال خبرها حکایت از آن دارد که در سفر هفته گذشته هیات ویژه ایرانی به سرپرستی ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، ابهامات گشایش فاینانس چینی رفع شده و بزودی فعال خواهد شد.

اسدالله عسکراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تائید این خبر گفت: نتیجه مذاکرات هیات ویژه ایرانی که هفته گذشته به چین رفتند و جمعه گذشته به کشور بازگشتند، از فعال شدن دوباره فاینانس چینی با رفع ابهام بانک مرکزی ایران حکایت دارد.

وی در این باره توضیح داد: در قراردادهایی که ایران در زمینه انرژی با چین دارد، مبلغی از پول خریدهای چینی باید به صورت نقدی و مبلغ دیگری از رقم قرارداد را کالا وارد کند، اما ایران برای این مبلغ نقدی، آن‌قدر کالا سراغ ندارد که بخواهد واردات کالا انجام دهد، بنابراین مقرر شد تا این مبلغ به صورت فاینانس در اختیار پروژه‌های ایرانی قرار گیرد.

عسکراولادی گفت: هم‌اکنون 80 پروژه تعریف شده برای استفاده از این فاینانس وجود دارد. بیشتر پروژه‌های معرفی شده، صنعتی و نفتی است، البته پروژه‌های خدماتی همچون اتوبان، اسکله، نیروگاه، سد، پالایشگاه، جاده، پل و فرودگاه در این فهرست 80 گانه به چشم می‌خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها