استفاده از وسایل خنک‌ کننده ممنوع است

زندگی سخت مردم موصل در ماه رمضان

مردم شهر موصل، در ایام ماه رمضان، با مشکلات زیادی روبه رو هستند،داعش استفاده از وسایل خنک‌ کننده ممنوع است و هیچ رنگی از ماه رمضان در این شهر دیده نمی‌شود، خیابان‌های خلوت هیچ نشانی از یک شهر زنده را بر جای نگذاشته است. قیمت‌ها بالا رفته و سوخت کمیاب شده است.
کد خبر: ۶۹۱۳۳۰
زندگی سخت مردم موصل در ماه رمضان

به گزارش «شفق نیوز»، بیشتر مردم روزه می‌گیرند، چه آن‌هایی که فرار کرده‌اند و چه کسانی که در شهر باقی‌ مانده‌اند. عده‌ای هم که موقع ورود تروریست‌های داعش شادی کردند، حال پیشمان شده‌ و تصویری که داعش از شهر برایشان ترسیم کرده را به هیچ وجه نمی‌پسندند.

حال پس از افطار مردم موصل بنا بر عادت همیشگی، نمی‌توانند از خانه خارج شوند، تکفیری‌های داعش با اوضاعی که به وجود آورده‌اند، سوخت رسانی را کاملا متوقف کرده و اتومبیلی نیست که برای گردش شبانه بخواهد بنزین مصرف کند.

از زمانی که پالایشگاه «بیجی» در استان صلاح الدین، صحنه درگیری بین داعش و نیروهای ارتش عراق است، سوخت رسانی به موصل نیز متوقف شده و ساکنین باید 4 روز منتظر بمانند تا 20 لیتر بنزین به دست آوردند.

با نبود سوخت، نیروگاههای مولد برق شهر نیز از کار افتاده و شهر در خاموشی به سر می‌برد. گرمای طاقت فرسای هوا در روزهای ماه رمضان همراه با نبود وسائل خنک کننده، زندگی سختی برای مردم ایجاد کرده است.

طبق احکام فقهی گروه تکفیری داعش استفاده از پنکه و سایر وسایل خنک کننده در روزهای گرم صرفا به این دلیل که این وسایل در دوره پیامبر اکرم (ص) و صحابه و تابعین وجود نداشته ممنوع است. مرجعیت اجتماعی این گروهک تکفیری که متعلق به سه قرن اول اسلام است عرصه زندگی بر مردمی که این روزها تحت اشغال این گروهک قرار دارند را بسیار تنگ کرده است. از جمله این قوانین اینکه چون دیوار (جدار) در لغت عرب مذکر است بنابراین بانوان حق نزدیک شدن به آن را ندارند و یا اینکه چون پنکه و وسایل خنک کننده در سه قرن اول اسلام (دوره پیامیر(ص) صحابه و تابعین) وجود نداشته بنابراین استفاده از این وسایل ممنوع است چون نوعی بدعت محسوب می شود.

مورد بعدی، افزایش شدید قیمت‌هاست، کمبود کالا و بالا رفتن قیمت‌ها همراه با نرسیدن حقوق ماهیانه کارمندان اوضاع اقتصادی مردم را دشوار کرده است. مغازه داران و فروشندگان نیز به علت نبود امنیت و قطعی برق، مغازه‌هایشان را بسته اند.

«ماهر سعید» از شهروندان موصل به شفق نیوز می‌گوید: من یک آهنگرم، اما از روزی که ناامنی شروع شد، مغازه‌ام را بسته ام.

«سعید علی» از دیگر شهروندان نیز می‌گوید: من در رستوران کار می‌کردم اما حالا اخراج شده‌ام، صاحب رستوران دخلی نداشت که خرج مرا هم بدهد.

ماه رمضان این روزها در حالی در موصل سپری می‌شود که مردم حتی نمی‌توانند برای ادای فرائض دینی به مسجد بروند.

یکی از شهروندان موصلی می‌گوید: من از رفتن به مسجد می‌ترسم، در تمامی مساجد داعشی‌ها حضور دارند و پرچم خود را برافراشته‌اند. چرا شبکه‌های عربی این‌ها را نشان نمی‌دهند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عادل عساكره
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
۰
۰
لعنه الله علی داعش

نیازمندی ها