واکنش امیرعبداللهیان به خبر رویترز:

نظامیان ایران وارد عراق نشده اند

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری در مسکو گفت: تهران - مسکو با قدرت از عراق در مقابله با تروریستها حمایت می کنند و در کنار دولت عراق خواهند ایستاد و اجازه نخواهند داد که بقایای صدام و گروه های تروریستی امنیت منطقه را به بازی بگیرند.
کد خبر: ۶۹۰۸۴۵
ایران و روسیه از عراق در مقابله با تروریستها حمایت می کنند

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو،حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه سیاست مشترک روسیه و ایران در قبال سوریه مانع اقدامات یکجانبه آمریکا در این کشور شد افزود : تهران و مسکو بر حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه های تروریستی قویا تاکید دارند.

وی پس از رایزنی های فشرده با مقامات روسی در مسکو با اشاره به اینکه آمریکا طراح اصلی حوادث تروریستی در عراق است افزود: مقامات روسیه نیز معتقدند آمریکا به دنبال اوکراینیزه کردن عراق برای روی کار آوردن دولت همسو با خود با هدف باز تعریف اهدافشان در منطقه است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آنچه اکنون در عراق شاهد هستیم محصول مداخله خارجی با طراحی آمریکاست گفت : خطای راهبردی آمریکا در سوریه آن بود که از معارضین سیاسی ، گروههای تروریستی و القاعده به طور همزمان علیه دولت بشار اسد حمایت می کرد و امروز نیز همان خطای راهبردی را در عراق تکرار می کند.

وی گفت : آنچه در عراق اتفاق افتاد بیشتر جنگ روانی، هیاهو و جنجال گروهی به نام داعش بود که با سرعت عمل دولت عراق و فتوای مراجع تقلید شیعه به ویژه آیت الله سیستانی اوضاع تغییر کرد.

وی تصریح کرد: آمریکا در مدت سه هفته گذشته هیچ اقدام عملی برای مقابله با تروریستها در عراق انجام نداده است.

امیرعبداللهیان افزود: به برخی کشورها نیز که به دنبال استفاده ابزاری از گروه های تروریستی هستند هشدار جدی می دهیم که یا باید رفتار خود را سازنده و روش های خود را تغییر دهند یا باید در انتظار پیامدهای نامطلوب سیاست و حمایت غلط خود در حوزه های امنیتی باشند.

وی گفت: اگر تحولات جاری عراق به درستی مراقبت نشود می تواند شعاع گسترده ای از منطقه را فرا بگیرد زیرا امنیت مقوله ای به هم پیوسته است و نمی توان منطقه ای را ناامن کرد و انتظار داشت همه منطقه امن بماند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد : در مذاکره با باگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه بر این نکته تاکید شد که حوادث عراق بطور قطع بر اساس طراحی خارجی روی داده است .

وی افزود : متاسفانه آمریکا با نادیده گرفتن تروریست ها در عراق ، انتقاد خود را متوجه دولت این کشور کرد و قطعا تحرکات جاری عراق با هدایت آمریکا و باهدف تجدید ساختار سیاسی همسو با اهداف آمریکا در عراق انجام می شود.

امیرعبداللهیان گفت: ارزیابی ما تایید می کند که نیروهای دولتی عراق و بسیج مردمی که در پاسخ به مرجعیت به صحنه آمدند، مانع پیشروی طراحی توطئه طراحان در عراق شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: راه حل مسایل جاری عراق بر دو عنصر کمک به دولت در مبارزه با تروریسم و همچنین توجه به روند سیاسی مبتنی بر قانون اساسی دموکراتیک این کشور باید متمرکز باشد.

وی با بیان اینکه دشمنان مشترک منطقه تلاش می کنند کشورهای منطقه را به سمت تجزیه سوق دهند گفت: آنها از لیبی تا اوکراین و از سوریه تا عراق این سیاست را دنبال می کنند و تهران – مسکو نیز باید هوشمندانه تحرکات را دنبال کنند و اجازه نخواهند داد چنین طرح هایی به نتیجه برسد.

وی با رد هر گونه مداخله نظامی ایران در حمایت از دولت عراق گفت: کمک ایران به دولت عراق در زمینه ارائه مشورت برای مبارزه با گروههای تروریستی است و عراق دارای نیروهای مسلح قوی و بسیج مردمی سازماندهی شده است.

وی افزود: در صورت تقاضای عراق برای خرید تسلیحات از ایران ؛ این اقدام بر طبق مقررات بین المللی و قرار دادهای میان دو کشور انجام خواهد شد.

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به مسکو با مقامات روسیه از جمله نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع عراق و موضوع سوریه رایزنی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها