رونمایی از هزار قطعه نمایش فرهنگ زندگی

تجلیل از گویندگان پیشکسوت در سالگرد تاسیس رادیو نمایش

مروری بر برنامه «آوای امواج» از رادیو تهران

برنامه ای اختصاصی برای صداهای ماندگار

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و تحولاتی که در افراد و جامعه ایجاد شده است، بیش از پیش نیاز به همگرایی، هم‌اندیشی و رسیدن به آرامش در خانواده‌ها احساس می‌شود.
کد خبر: ۶۸۳۹۲۲
برنامه ای اختصاصی برای صداهای ماندگار

تلویزیون و رادیو نیز سعی دارند با تهیه برنامه‌های متعدد و متنوع در این حوزه مروج فرهنگ غنی و اصیل ایرانی ـ اسلامی و انتقال‌دهنده آن به نسل‌های بعدی باشند.

یکی از این برنامه‌ها «آوای امواج»، کاری از گروه ورزش و سلامت رادیو تهران است که با حضور پیشکسوتان دوبله و هنرمندان، جمعه‌ها از ساعت 16 تا 18 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز می‌رود و همه افراد از هر قشر و با هر سطح سواد می‌توانند مخاطب این برنامه باشند.

عوامل سازنده این برنامه در پی آن هستند تا با درک درستی از رسانه‌ای چون رادیو و البته مخاطبان خود، اثری بسازند که در عین روانی، سادگی و جذابیت، مخاطبان با آن همراه شوند.

صداهای دوبلورهای صاحب‌نام

«در این برنامه، شنوندگان صداهای دوبلورهای صاحب‌نام و صداهای ماندگار رادیو و تلویزیون را می‌شنوند. صدای خاطره‌انگیز مریم شیرزاد، مینو غزنوی، ناصر طهماسب، منوچهر والی‌زاده، محمود قنبری، جلال مقامی، افشین زینوری، سعید شیخ‌زاده و نسیم رضا‌خانی لحظات شادی را به شنوندگان تقدیم می‌کند.» اینها را حمیدرضا حصارکی، مدیر گروه ورزش و سلامت رادیو تهران می‌گوید و می‌افزاید: هر آوای ماندگاری که در امواج رادیو و تلویزیون، در خاطره‌های مخاطبان ثبت شده در این برنامه گنجانده می‌شود، در این برنامه شنوندگان صداهای خاطره​انگیز و ماندگار هنرمندان دوبله را می‌شنوند.

دکلمه ترانه‌ها و شعرهای ماندگار

حصارکی در ادامه با بیان ویژگی‌های این برنامه می‌افزاید: این برنامه با نوشته‌های مریم شیرزاد توسط کلام گرمش برای مردم بیان می‌شود. شنوندگان هر جمعه از ساعت 16 تا 18 می‌توانند این برنامه را از رادیو تهران، رادیوی پایتخت بشنوند.

یکی از بخش‌های شنیدنی این برنامه، دکلمه، ترانه‌ها و شعرهای ماندگار با صدای این هنرمندان است که تداعی‌گر فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های خاطره‌انگیزی است که حتی با گذشت سال‌ها در ذهن‌ها ماندگار شده است.

ناگفته نماند در این برنامه در ورای روایات و نمایش‌های طنز، نکات حکمت‌آمیز زیادی نهفته است و آموزه‌های اخلاقی در لابه‌لای متن‌ها و دیالوگ‌های بازیگران قابل تشخیص است.

مدیر گروه ورزش و سلامت شبکه رادیویی تهران هدف اصلی برنامه را امیدبخشی و ایجاد انگیزه و سرزندگی در تمام اقشار جامعه می‌داند و می‌افزاید: شنوندگان می‌‌توانند هر آوای ماندگاری را که در امواج رادیو و تلویزیون در خاطر‌شان ثبت شده از آوای امواج موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز بشنوند. مخاطبان در عصر جمعه با بخش‌های مختلفی مانند حکایت‌ها و اندرزهای برگرفته از متون ادبی کهن و معاصر، نمایش و گفت‌و‌گو با صداپیشگان را از این برنامه می‌شنوند. از دیگر بخش‌های این برنامه شعر و شاعری، مسابقه درباره مسائل شهری، طنز، سرگرمی و... است.

توانایی فردی و کلامی دوبلورها

این برنامه از طنازی فردی و کلامی بازیگران و هنرمندان دوبله بهره می‌برد و سعی دارد پایبندی به اصول اخلاقی و قرار گرفتن بر محور اخلاق‌مداری را ترویج دهد.

به نظر می‌رسد آنچه در این برنامه بیشتر برای مخاطبان جذابیت و ارجحیت دارد، شنیدن صداهای آشنایی است که ما را به دوران گذشته می‌برد و سبب تداعی خاطرات می‌شود.

نمایش‌های طنز و شاد

حضور هنرمندان و دوبلورهای متعدد همچون منوچهر والی‌زاده، ناصر نظامی و ناصر طهماسب در این برنامه باعث تنوع شده و این متنوع بودن با حضور دوبلورها پررنگ‌تر هم می‌شود.

فرهنگسازی رادیویی

استفاده از متن‌های جذاب و پرکشش را باید از ویژگی‌های بارز این برنامه دانست. این برنامه با نوشته‌های مریم شیرزاد و با صدای گرمش برای مردم خوانده می‌شود، به طوری که یکی از بخش‌های شنیدنی برنامه، دکلمه ترانه‌ها و شعرهای ماندگار، با صدای این هنرمند و دیگر هنرمندان دوبله است.

/Media/Image/1391/12/15/634980676498788894.jpg

نام مریم شیرزاد ناخودآگاه مخاطبان تلویزیون را به یاد سریال «سال‌های دور از خانه» و شخصیت اوشین می‌اندازد. شیرزاد دهه 60 با صدای گرم و دلنشین‌اش توانست این شخصیت را در میان مردم ایران محبوب کند. او در طول این سال‌ها در کارتون‌های مختلف و به جای شخصیت‌هایی همچون آن‌شرلی و سرندیپیتی صحبت کرده است.

شیرزاد درباره چگونگی نویسندگی برنامه آوای امواج می‌گوید: من احساس کردم باید کاری انجام دهم که به صورت خالص و کامل مربوط به خودم و مبتنی بر تجربیات و منظر و نگاه فکری خودم باشد.

وقتی این کار رادیویی از گروه ورزش و سلامت رادیو تهران به من پیشنهاد شد، پذیرفتم، زیرا آنها مرا آزاد گذاشتند تا محتوای برنامه را برای یک روز جمعه تدارک ببینم و این خیلی برایم خوشایند بود که بگردم، تفحص کنم، تجسس کنم، بخوانم، ببینم، در اینترنت جستجو کرده و مطالب خوبی پیدا کنم تا دو ساعت حرفی بزنیم که به مردم امید بدهیم، فرهنگسازی کنیم، حرف‌های خوب بزنیم و از همه مهم‌تر حرف راست بزنیم.

وی ادامه می‌دهد: این، کاری بود که طعم روحی خودم را داشت که درواقع باید با سلایق مردم و با احترام نسبت به مردم تولید می‌شد. یعنی کاری بود که حاصلش می‌شد طعم و سلیقه روحی من با اختلاط و تلاقی با سلایق و احترام به مردم و برایم کار بسیار خوشایندی است. این‌که فکر کنم چه بگویم که برای مردم خوشایند باشد، چه بگویم که مردم حالشان خوب شود، چه بگویم که اگر مردم اوقاتشان تلخ است، وقتی برنامه ما را می‌شنوند حالشان خوب شود، چه بگویم اگر عصبانی هستند، آرام شوند، چه بگویم که اگر ناامید هستند، امیدوار شوند، این‌که می‌توانستم یک حرکت و کاری انجام دهم برایم خیلی خوشایند بود.

انتخاب موسیقی مبتنی بر متن

شیرزاد معتقد است: وقتی قرار است یک کار صددرصد فرهنگی انجام شود، نه من، بلکه هر کسی باید زمان زیادی به این کار اختصاص دهد، خیلی دقت و جستجو کند زیرا این کار به نوعی یک کار تحقیقاتی است. این مسائل باعث می‌شد من خیلی مطالعه کنم؛ همه جزئیات برنامه را زیر ذره‌بین بگذارم تا اگر نکته‌ای دارد که جالب نیست، مطلقا دیگر تکرار نشود به بیانی دیگر تمام طول هفته درگیر این برنامه هستم.

از دیگر ویژگی‌ها و شاخصه‌های برنامه آوای امواج، انتخاب موسیقی مبتنی بر متن است. آوای امواج با به‌کارگیری مولفه‌های مناسب و تاثیرگذار همچون موسیقی‌هایی که براساس نوع آیتم‌ها انتخاب می‌کند، سعی دارد روند برنامه یکنواخت نشود و ناب‌ترین لحظات را برای مخاطبان رقم بزند.

هومن عرب‌شیرازی (تهیه‌کننده)‌، مریم شیرزاد (نویسنده و گوینده)‌ و افشین زینوری (گوینده)‌ در این برنامه همراه شنوندگان هستند.

تنظیم موج

آوای امواج کاری از گروه ورزش و سلامت رادیو تهران، جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به مدت ۱۲۰ دقیقه روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می‌شود. شماره پیامک ۳۰۰۰۰۹۵۳ و شماره تلفن‌های ۳۳۹۱۴۱۴۱ و ۳۳۹۱۴۱۴۲ در زمان پخش برنامه پاسخگوی شهروندان است. (مریم کریمی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها