روز گذشته پس از سپری‌شدن 22 روز از حادثه واژگونی اتوبوس درون‌شهری در اتوبان آزادگان که منجر به کشته‌شدن هشت شهروند و زخمی‌شدن 24 نفر شده بود، احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گزارش این کمیسیون را قرائت کرد، گزارشی که مجموع گزارش‌های پلیس، پزشکی قانونی و صحبت‌های مجروحان حادثه اتوبوس اسکانیا در بزرگراه آزادگان بود.
کد خبر: ۶۷۵۹۴۱
ایراد اتوبوس آزادگان معلوم شد: راننده دندان‌درد داشت

جام جم سرا:
او با اشاره به کروکی مسیر حادثه خاطرنشان کرد: آنچه مهم بوده بررسی شرایط خودرو و راننده است. راننده این اتوبوس اسکانیا آقای شجاعت کیانی بوده که گواهینامه پایه یک داشته و اتوبوس را در ساعت 8:46 دقیقه از پایانه مترو چیتگر به همت هدایت کرده و در ساعت 9:01 دقیقه با ظرفیت کامل وارد بزرگراه آزادگان شده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس حادثه‌دیده بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در «جی‌پی‌اس»، 50کیلومتر در ساعت سرعت داشته است، افزود: این سرعت قابل اتکا نیست چراکه «جی‌پی‌اس» هر دو دقیقه یک‌بار اطلاعات را ثبت می‌کند و ما معتقدیم که سرعت اتوبوس در لحظه حادثه بیش از اینها بوده است.
او در ادامه به طرح سوالاتی پرداخت؛ از جمله اینکه چرا اتوبوس درون‌شهری باید با این شدت تصادف کند؟ چرا در قسمت بانوان صدمات بیشتری داشته‌ایم؟ چرا سرعت اتوبوس تا به این حد بالا بوده است؟ دنیامالی افزود: سرعت زیاد اتوبوس، عصبانیت بسیار راننده، اعتراض به نحوه رانندگی از سوی برخی مسافران -در حالی که راننده به این اعتراضات توجه نکرده - علاوه بر آن، سرعت بالا، 19متر کشیدگی لاستیک محور چپ اتوبوس زمانی که وارد لوپ شده در حالی که ترمز نکرده است و نیز کورس‌گذاشتن با یک خودرو پژو بر اساس صحبت برخی از مسافران از جمله مباحثی بوده است که در زمان ورود اتوبوس به بزرگراه آزادگان مطرح است.
دنیامالی در این گزارش به علت‌های افزایش تلفات و تشدید حادثه شامل «ایجاد بریدگی»، «افتادن مسافران زیر خودرو»، «بی‌احتیاطی راننده»، «عمل‌نکردن سیستم کنترل سرعت» و نیز «شیشه‌های این اتوبوس» اشاره کرد.
دنیامالی با بیان اینکه چهار نفر از مسافران در زیر اتوبوس جان خود را از دست داده‌اند، در مورد علت حادثه بر اساس گزارشات پلیس، گفت: بی‌احتیاطی راننده و ضعف خودرو، علت حادثه در گزارش پلیس بوده که علاوه بر آن می‌توان به یک مساله مهم دیگر اشاره کرد. به‌گفته وی باوجود گزارش مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در گزارشات پلیس آمده است که این خودرو اسکانیا در زمان حادثه دو ماه از دوره معاینه فنی‌اش گذشته بوده است. این در حالی است که گفته می‌شد اتوبوس دارای معاینه فنی بوده است.
به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، خانم طاهری از دیگر مسافران اتوبوس اسکانیا با اشاره به اینکه در ایستگاه چیتگر اتوبوس با دو خانم و یک آقا راه افتاده، گفته است، راننده طی تماسی با مسوول خط می‌گفت که من حال خوشی ندارم، این در حالی است که یکی دیگر از مسافران می‌گوید که احساس کردم در دست چپ راننده گوشی موبایل بوده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران همچنین به اظهارات کنترل‌کننده خط اشاره کرد و افزود: محمود صیادی گفته است که 22 اتوبوس در این خط وجود دارد که هرروز 16 اتوبوس آن در حال فعالیت هستند و آقای شجاعت کیانی راننده جانشین بوده است که به دلیل مشکل دندان روز قبل مرخصی داشت. صیادی می‌گوید به راننده گفتم که اگر می‌خواهی استراحت کن اما او گفت که مشکلی نیست. دنیامالی در این زمینه تصریح کرد که صحبت‌های محمود صیادی -کنترل‌کننده خط- با صحبت‌های خانم طاهری از مسافران سانحه مطابقت ندارد.
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پس از قرائت صحبت‌های مجروحان و مسافران واژگونی اتوبوس اسکانیا در بزرگراه آزادگان با تاکید بر اینکه بر اساس دستگاه «جی‌پی‌اس»،‌ نمی‌توانیم سرعت لحظه‌ای اتوبوس را مشخص کنیم، گفت: این موضوع تنها بر اساس شهود عینی است که به سرعت غیرمطمئنه اتوبوس و وضعیت غیرعادی آن رسیده‌ایم. رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در مورد علت تلفات بیش‌ازحد خانم‌ها در این حادثه افزود: خانم‌ها در انتهای اتوبوس نشسته بودند و در این نقطه حدود 40 سانتیمتر اختلاف ارتفاع داریم که به علت حرکت شتاب ثقلی، خانم‌ها از پشت به ضلع چپ اتوبوس پرتاب شده‌اند. این در حالی است که افراد با کشیده‌شدن اتوبوس به زیر آن پرت شده و در نهایت هفت نفر در دم، جانشان را از دست می‌دهند.(شرق)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
یه راننده نادون چند تا خانواده را بدبخت كرد،خدا از اینها نگذره كه به خاطر 5 دقیقه زودتر رسیدن ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها