بزرگداشت کیمیایی

کانون زبان فارسی پنجشنبه شب میزبان بزرگداشت مردی بود که به گفته جمشید مشایخی هیچ‌وقت نخواست فیلم‌هایش را به جشنواره‌های خارجی بدهد و به گفته خودش، تا چشم باز کرده هفتاد ساله شده و رودهایی در او روان است.
کد خبر: ۶۷۲۰۹۱
بزرگداشت کیمیایی

صحبت از مسعود کیمیایی است؛ کارگردانی که داستان‌نویس هم هست و رمان‌هایش هم مخاطبان بسیاری دارد و بسیاری از بزرگان حوزه‌های مختلف هنر ایران به احترام او گرد هم آمدند تا از خالق قیصر بگویند. در این مراسم چهره‌هایی ازجمله شهرام ناظری، داریوش شایگان، بهروز افخمی، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، احمد پوری و فخرالدین فخرالدینی حضور داشتند.

جمشید مشایخی یکی از سخنرانان بزرگداشت کیمیایی بود که خیلی دلی و احساسی درباره این فیلمساز سخن گفت.

کمال‌الملک سینمای ایران با بیان این که عاشق کیمیایی و فیلم‌های اوست، گفت: اولین‌بار کیمیایی فیلمی را کارگردانی کرد که یک ضدقهرمان نقش اصلی آن را به عهده داشت و ما فکر می‌کردیم محال است این فیلم مشتری داشته باشد، اما برعکس شد. دلیل این بود که در آن زمان عدالت وجود نداشت.

وی اظهار کرد: کیمیایی هیچ وقت آثارش را به جشنواره‎های خارجی نداد. اگر می‎داد، من اطمینان دارم که جوایز بزرگی دریافت می‎کرد، ولی او به نظر ملت ایران اکتفا کرد و برای مردم فیلم ساخت.

مشایخی صحبت‌هایش را با تقدیم این بیت حافظ به حاضران به اتمام رساند:

گر در سرت هوای وصال است، حافظا

باید که خاک درگه اهل هنر شوی

بهروز افخمی دیگر مهمان این برنامه بود که به همراه همسرش مرجان شیرمحمدی در مراسم شرکت داشت و ترجیح داد بیشتر از کیمیایی نویسنده و داستان‌نویس سخن بگوید.

این کارگردان سینما در بخشی از صحبت‌های خود گفت: کلمه‌های کیمیایی تصویر و داستان می‌شود و داستان‌هایش گاهی فیلم می‌شود و گاهی رمان. نثر داستانی او، لحنی غمناک و رازگونه دارد و در قلم او زهری است که کم‌کم خواننده را به حالتی از نیمه‌هوشیاری می‌برد. در بخش دیگری از این مراسم، فیلمی به کارگردانی بهنام یوسف‌پور با صدای فرهاد اصلانی پخش شد. در این فیلم که« وقت رو به‌انتهاست» نام داشت، کیمیایی درباره خودش این‌گونه توضیح می‌داد: متاسفانه یک باره هفتاد سالم شد. خیلی کارها نکردم، نه فیلم ساختم، نه چیزی نوشتم، خیلی کارها باید می‌کردم، جوی‌هایی در من روان است....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها