سوال: مریم. ب هستم و از تهران تماس می‌گیرم. 31 سال دارم. دو سال و نیم است ازدواج کرده‌ام. عادت ماهانه من تقریبا منظم است، اما گاهی هم تغییری در این زمان ایجاد می‌شود. چند وقتی است دچار اضافه وزن شده‌ام و استرس هم دارم.
کد خبر: ۶۶۶۵۰۶

از قبل مشکل تخمدان‌ کیستیک داشتم؛ اما چند دوره درمان با دارو داشتم که خوب شدم. به متخصص مراجعه کردم. متخصص دلیل این مساله را چند علت دانست، اما درمان را به زمانی موکول کرد که جواب سونوگرافی را نزد او ببرم. می‌خواهم بدانم اولا استرس و اضافه وزن می‌تواند دلیل ایجاد کیست شود؟ و این که اصلا دلیل ایجاد این مساله چیست و برای درمان باید چه کار کنم؟ آیا نیاز به جراحی است یا نه؟ این نکته را هم اضافه کنم که کمی دچار مشکل موهای زاید هم هستم.

دکترکتایون برجیس/ متخصص زنان، زایمان و نازایی

کیست تخمدان، توده‌های تخمدانی معمولا خوش‌خیم هستند که اغلب از بافت تخمدان و بیشتر آنها از فولیکول‌های سطح تخمدان ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها از توده‌های کیسه‌مانندی که یک جدار دارند و مایع داخل آن جمع شده است، به وجود می‌آیند. اشاره کردید اضافه وزن دارید. این مساله می‌تواند مساله کیست تخمدان، تغییر در زمان عادت ماهانه و رشد موهای زاید را باعث شود. به همین دلیل یکی از راهکارهای مهم کنترل این مشکل، کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل است. در بسیاری موارد، کاهش وزن دوره مصرف دارو را به حداقل زمان ممکن کاهش داده است. بنابراین نخستین اقدام کاهش وزن است. استرس و اضطراب نیز می‌تواند با ایجاد اختلال در ترشح هورمون‌ها، زمینه‌ساز ایجاد موهای زاید و به هم خوردن نظم عادت ماهانه شود. بنابراین سعی کنید از شرایط استرس‌زا دور شوید. یکی از این راهکارهایی که هم به کاهش وزن و هم به کنترل استرس و اضطراب کمک می‌کند، ورزش است.

اشاره نکردید تخمدان‌های شما دچار کسیت است یا مشکل پلی کیستیک دارید. به هر حال در هر دو صورت باید سونوگرافی انجام شود تا شرایط تخمدان‌ها مشخص شود که متخصص نیز این آزمایش را برای شما در نظر گرفته است. درباره درمان سوال کرده بودید.

اگر کیست‌ها دیواره‌شان نازک بوده و هیچ‌گونه بافت اضافی نداشته و جدار آنها صاف باشد، کیست‌ها فونکسیونل هستند. این کیست‌ها معمولا خود به خود برطرف شده و به درمان نیازی ندارند، اما اگر همین کیست‌ها بزرگ‌ شوند می‌توانند مشکلاتی مانند درد زیر دل، اختلال در عادت ماهانه و گاهی هم لکه‌بینی ایجاد کنند.

این کیست‌ها باید با دارو درمان شوند. اگر پس از زایمان مشخص شود دچار تخمدان پل‌ کیستیک هستید، با توجه به شرایط‌تان و با توجه به این که ازدواج کرده‌اید، روش درمانی مناسب انتخاب می‌شود. کیست زمانی نیاز به جراحی دارد که نشانه‌های غیرعادی ایجاد کند. برای مثال کیست پاره شود یا نشانه‌هایی مانند خونریزی حاد یا دردهای لگنی یا شکمی ایجاد کند. در این شرایط باید سریع به متخصص مراجعه کرد تا درمان با جراحی انجام شود. در فاصله مراجعه مجدد به متخصص، اقدام خاصی اعم از مصرف دارو یا درمان‌های خانگی انجام نداده و پس از دریافت پاسخ سونوگرافی دوباره به متخصص مراجعه کنید. در نهایت این که افراد با سابقه کیست تخمدان باید همواره نسبت به وزنشان حساس بوده و استرس و اضطراب‌شان را کنترل کنند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها