jamejamnashriyat
نشریات قاب کوچک کد خبر: ۶۶۴۵۳۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۳  |  ۱۵:۴۸

تصویر یک: تلویزیون به قهرمان و سینما به ستاره احتیاج دارد. قهرمان همان برگ برنده‌ای است که یک رسانه رو می‌کند تا با آن مخاطب را با خود درگیر کند. پس می‌شود گفت یکی از نیازهای امروز رسانه، قهرمان است. به همین برنامه‌های نمایشی تلویزیون در ایام نوروز نگاه کنید. هر سریالی که قهرمان داشته، مخاطب خود را پیدا کرده است. مخاطب برایش سر ودست شکسته، هوادارش شده و مهم‌تر از همه اینها با آن همذات‌پنداری وزندگی کرده است.

همین شخصیت «نقی معمولی» در سریال پایتخت را در نظر بگیرید. تمام مصالح یک قهرمان جذاب تلویزیونی را دارد؛ پس چرا مخاطب نباید از او استقبال کند؟ چرا به آن دل نبندد؟ وقتی پای یک قهرمان درست و حسابی به یک اثر باز شد اتفاقی که برای آن رسانه می‌افتد هیچ کم از معجزه ندارد. مخاطب، برنامه رسانه را دیده است و بازتاب آن در جامعه قابل مشاهده است. برای یک رسانه چه چیز شعف‌انگیزتر از این‌که اثرش در سطح جامعه دیده شده، به بحث گذاشته شده و از سوی اکثریت جامعه پذیرفته شده است؟ و این همه تنها از قهرمانی برمی‌آید که در مواجهه با مخاطب سر بلند بیرون آمده باشد. قهرمانی که بتواند علاوه براین‌که خودش را به مخاطب تحمیل می‌کند، این قابلیت را هم داشته باشد از تفکری که اثرش بر اساس آن به مخاطب عرضه شده، دفاع کند. همان‌طور که گفته شد نیاز امروز رسانه قهرمان است، قهرمانی باورپذیر، ملموس و جذاب که مخاطب از دیدنش به وجد آید و چنین قهرمانانی تنها از پس ایده‌های درخشان است که خودنمایی می‌کنند، تراش می‌خورند، شکل می‌گیرند، قد می‌کشند، پروبال می‌گیرند و درنهایت بخش عمده‌ای از جامعه را به خود مشغول می‌کنند. ما به چنین قهرمانانی در رسانه در طول سال نیازمندیم.

تصویردو: از قهرمان حرف زدیم و حضور تعیین‌کننده‌اش دررسانه‌ای مثل تلویزیون. وقتی از قهرمان حرف می‌زنیم لزوما از یک شخصیت نمایشی حرف نمی‌زنیم. همین الان تلویزیون چند قهرمان دارد که شناخته شده‌اند؛ عادل فردوسی‌پور با برنامه نود یک قهرمان تمام‌عیار و مثال‌زدنی در این زمینه است. برای خیل فوتبالدوستان شب‌های دوشنبه با نام او و برنامه نودش شناخته می‌شود. اصلا برای خیلی از فوتبالدوستان، تصور این‌که هفته را بدون این برنامه سر کنند سخت و عذاب‌آور است. وقتی برنامه‌ای تا این حد ـ در طول سال‌ها ـ در بین مخاطبانش نفوذ کرده، باید به پدیدآورندگان چنین برنامه‌ای که هدایت آن را به عهده دارند تبریک گفت که توانسته‌اند سلیقه مخاطب سخت‌پسند را در همه این سال‌ها پاسخ گویند. در حوزه آثار کودکان هم عمو‌پورنگ می‌تواند در اندازه یک قهرمان و یک «برند» شناخته شود. او هم تمام ویژگی‌های یک قهرمان را دارد.

تصویر سه: حالا می‌خواهم به یکی دیگر از ویژگی‌های یک قهرمان تلویزیونی اشاره کنم: «ماندگاری طولانی». واقعیت این است که یکی از راز‌های قهرمان‌های رسانه تلویزیون، ماندگاری آنهاست. بعضی از برنامه‌ها عمر کوتاهی دارند اما در ذهن مخاطب، جاودانه‌اند. برخی از برنامه‌ها عمر درازی دارند اما در نزد مخاطب، مرتبتی ندارند و برخی دیگر، هم عمر دراز دارند و هم در ذهن مخاطب مانده‌اند. دسته اول و دسته سوم همان برنامه‌هایی بوده‌اند که از وجود قهرمان‌های واقعی تلویزیونی بهره برده‌اند. بله! یک قهرمان خوب همیشه در ذهن مخاطب می‌ماند. نکته همین است.

مهدی غلامحیدری

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
خبرهای مرتبط

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر