کنیا که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران یکی از باثبات‌ترین کشورها در شرق آفریقا به حساب می‌آید، عصر روز سی و یکم شهریور شاهد حادثه خونباری بود که در چند سال اخیر در این کشور بی‌سابقه توصیف شد.
کد خبر: ۶۵۶۷۱۶

گروه شبه‌نظامی الشباب که از شاخه‌های القاعده در آفریقا به شمار می‌رود، آن روز به مرکز خرید تجاری وستلند در نایروبی در پایتخت کنیا حمله کرد. آن طور که منابع امنیتی گفتند مهاجمان بین ده تا 15 نفر بودند که پنج نفرشان در درگیری‌های ابتدایی با نیروهای پلیس کشته شدند.

اما وجود همین چند نفر از اعضای الشباب کافی بود تا این گروگانگیری برای چند روز ادامه داشته باشد. برخی منابع تعداد گروگان‌ها را 300 و برخی دیگر نیز حداکثر 50 نفر اعلام کردند. در این میان الشباب اعلام کرد دلیل انجام چنین حمله‌ای پاسخ به حضور نظامیان کنیایی در سومالی است. در واقع از سال ۲۰۱۱، حدود 4000 نظامی کنیایی در جنوب سومالی حضور دارند و با شبه‌نظامیان مبارزه می‌کنند. در بحبوحه تلاش‌ها برای پایان این بحران، منابع خبری نام یک زن را به عنوان رهبر پشت پرده این حمله اعلام کردند. این زن جوان بیست و نه ساله که به «بیوه سفید» معروف شد، سامانتا لوتوآیت انگلیسی بود که همسرش جرمی لیندسی، یک مسلمان انگلیسی و عامل انفجار هفتم جولای 2005 در متروی لندن بود. در آن انفجار 56 نفر کشته شدند. آن طور که منابع گفتند، این زن جوان در سال 2007 همراه سه فرزند خود به کنیا رفت و تمام ارتباطات خود را با خانواده‌اش در انگلیس قطع کرد و به شبکه تروریستی القاعده در شرق آفریقا ملحق شد. با تمام این اوصاف، گروگانگیری یاد شده پس از سه روز با 69 کشته و 170 زخمی خاتمه پیدا کرد. شهروندانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، کانادا و هلند در میان کشته‌شدگان قرار داشتند. نکته قابل توجه این بود که در میان حمله‌کنندگان نیز چند جوان آمریکایی و انگلیسی حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها