درمانگاه مشاغل

پارک سلامت

پیدا کردن جای پارک نه‌تنها در تهران بلکه در همه شهرهای بزرگ و پرجمعیت به یک معضل تبدیل شده و اینجاست که پارکبان‌ها وارد عمل شده و هم مشکل جای پارک را حل می‌کنند و هم جلوی بروز هرج و مرج در سطح شهر بویژه در روزهای پایانی سال می‌گیرند.
کد خبر: ۶۵۳۵۵۷

البته این شغل هم مثل هر حرفه دیگری، سختی‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال پارکبان‌ها به واسطه نوع شغلشان دست‌کم 90 درصد ساعت‌های کاریشان را در حال ایستاده می‌گذرانند و همین ایستادن‌های طولانی آنها را در معرض آسیب‌های اسکلتی عضلانی قرار می‌دهد. واریس، گردن درد، کمردرد، پادردهای مزمن بویژه هنگام خواب و استراحت و انواع آرتروز نیز ازجمله آسیب‌های این حرفه است. به همین دلیل به آنها توصیه می‌شود در ایستادن افراط نکنند، در ازای هر یک ساعت کار ایستاده حدود 10 دقیقه بنشینند و استراحت کنند تا احتمال بروز مشکلات گفته شده کاهش یابد.

دردسرهای خیابانی

گرما و سرمای هوا، شلوغی و ترافیک خیابان‌ها، بوق زدن‌های ممتد رانندگان، مواجه‌شدن و جر و بحث کردن با رانندگان مختلف برای اولویت‌های جای پارک و... از جمله عواملی است که علاوه بر خستگی جسمی باعث استرس پارکبان‌ها نیز می‌شود و سلامتشان را به خطر می‌اندازد.

مراقب قلب و چشم‌ها باشید

بدون شک پارکبان‌ها نیز مثل ماموران راهنمایی و رانندگی مستقر در خیابان‌های آلوده شهر از گروه‌های پرخطر بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود و مشکلات ناشی از کم خونی و تنگی عروق کرونر سلامتشان را تهدید می‌کند. همچنین حضور مداوم در هوای آلوده به علت کمبود اکسیژن، احتمال سکته‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد در طول مدت کار از ماسک‌های فیلتردار ویژه استفاده کنند و مصرف شیر، لبنیات و ماهی را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند، زیرا مصرف این مواد غذایی تاثیر منفی آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از طرفی تابش مستقیم نور خورشید و دود ناشی از وسایل نقلیه و هوای آلوده از عواملی است که باعث افزایش احتمال بروز قرمزی، خارش و حتی عفونت چشم‌ها می‌شوند، اما استفاده عینک آفتابی استاندارد، شست‌وشوی چشم‌ها با آب و شامپو بچه هر شب و قطره‌های استریل چشمی هفته‌ای یکبار از جمله روش‌های پیشگیرانه است.

جای خالی امنیت شغلی و تفریح

شاید فکر کنید پارکبان‌ها مشکلی در رفتن به مرخصی ندارند، اما واقعا این‌طور نیست؛ آن هم با درآمد پایین افراد شاغل در این حرفه که اگر هر روز هم کار کنند باز گاهی در تامین مخارج زندگی دچار مشکل می‌شوند. همچنین کم نیستند پارکبان‌های زحمت‌کشی که از صبح زود تا دیر وقت مشغول کارند و با این حساب از تفریح و وقت گذاشتن با خانواده و دوستان محرومند و متاسفانه گاهی اوقات همین موضوع زمینه بروز افسردگی، عصبانیت و اختلافات خانوادگی را فراهم می‌کند. همچنین مشکلی به نام نداشتن ثبات شغلی در مورد شغل پارکبانی وجود دارد و چون چیزی به عنوان استخدام رسمی برای آنها مطرح نیست همیشه این احتمال وجود دارد که با هر تغییری مثلا جابه‌جایی پیمانکار بیکار شوند.

پروین آبی / کارشناس بهداشت حرفه‌ای

موضوعات پیشنهادی را که دوست دارید درباره آن در این ستون بیشتر بدانید به شماره 300011215 پیامک‌ کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها