از بن بست تا بنیامین؛ آلبوم هایی که آمدند

روزهای پایانی سال است و خوانندگان طبق سنتی همیشگی آلبوم های تازه خود را منتشر می کنند. این هفته هم چندین آلبوم تازه روی پیشخوان رفت. آز تازه ترین اثر بنیامین گرفته که در سکوت مطلق خبری منتشر شد تا اولین آلبوم زانیار خسروی پس از کسب مجوز از وزارت ارشاد.
کد خبر: ۶۵۲۹۸۸
از بن بست تا بنیامین؛ آلبوم هایی که آمدند

«بنیامین 93» ـ بنیامین بهادری

آلبوم بنیامین بهادری تازه ترین اثر این خواننده بعد از سالی پر اندوه و حاشیه در حالی منتشر شد که او برای نخستین بار در پوستر آلبومش از تصویر دختر کوچک‌اش به نام «بارانا» هم استفاده کرده که همین انتخاب باعث شده پوستر این آلبوم پوستری خاص و ویژه تبدیل شود.

در این آلبوم «فرید احمدی» و «نیما وارسته» و «علی منصوری» با بنیامین همکاری داشته‌اند و این خواننده ملودی‌های آلبومش را خودش ساخته است.

این آلبوم در دوازده قطعه به نام‌ها: « قهوه، جادوگر گیسو، مدار، دوباره چشمات، هفته عشق، دست نگه دار، عشق داغ من، یه خونه، فقط شبیه خودتی، گل یاس 2، آشوب، عشق در روز قیامت»، به تهیه کنندگی موسسه «آوای هنر» منتشر شده و شرکت «هنر اول» نیز آن‌را در بازار موسیقی کشور پخش کرده است.

«28» ـ زانیار خسروی

خواننده تازه مجاز شده یعنی زانیار خسروی هم اولین آلبوم رسمی اش را در این هفته روی پیشخوان برد. آلبومی که از سوی انتشارات آوای فروهر منتشر شد.

اشعار این آلبوم از خود زانیار خسروی، امیرعلی بهادری و فرهاد جهانی است.

آهنگ های این آلبوم هم آبه عهده زانیار، سیروان ، شهاب رمضان، امیرعلی بهادری و فرهاد جهانی است. امیرمیلاد نیکزاد (پیانو و کیبورد)، زانیار خسروی (کیبورد)، نیما رمضان (گیتار آکوستیک و الکتریک)، یاشار خسروی (ساکسفون و دودوک) اعضا و نوازندگان این آلبوم هستند.

28 از قطعه های دستی دستی، امیدوارم هنوز، ریسک، گریه‌م گرفت و.... تشکیل شده است.

«یه حالی دارم این روزا» ـ علیرضا قرائی‌منش

علیرضا قرائی منش هم اولین آلبوم رسمی اش را روانه بازار موسیقی کرد. این آلبوم توسط قرائی‌منش آهنگسازی شده است و تنظیم قطعات به عهده علی ضیایی‌زاده، رضا تاجبخش، بهروز صفاریان است.

در این کریم قربانی (ویولنسل)، علی جعفری‌پویان (ویولون)، فیروز ویسانلو (گیتار آکوستیک)، رضا تاجبخش (پیانو و گیتاربیس)، علیرضا قرائی‌منش (پیانو، گیتار الکتریک و کلاسیک)، هومن نامداری (ساکسفون سوپرانو)، میثم مروستی (ویولون)، احسان نی زن (ویولون) از اعضا و نوازندگان این گروه هستند.

«یه حالی دارم این روزا» از سوی انتشارات سیما شهر منتشر شده و شامل 11 قطعه به نام بهت قول می‌دم، احساس، یه حالی دارم این روزا، چقدر از دور زیبایی، به فکرم باش، کلید مهتاب، فردا، باورش سخته، سهم من، زیبای خفته، همین جوری است.

«خیام و مینی‎مال» ـ پوریا شیوا فرد

آلبوم «خیام و مینی‎مال» برگرفته از اشعار عرفانی خیام شاعر نامدار ایرانی با فضایی نسبی در فرم مینی‌مال که آهنگساز آن ادعای خاصی روی آن ندارد و صرفا تحت تاثیر این نوع فرم موسیقایی قرار گرفته است.

آهنگساز اثر پوریا شیوا فرد در تلاش گشودن راه تفکری است که خیام را می‌تواند به دلیل کوتاهی قالب شعری‌اش و سادگی کلام او نسبت به هم عصرانش و تزیینات کم و درعین حال بیان کردن اندیشه جامع و کامل درتمام این چارچوب‌ها و قواعد گفتاری او و تکرارهای زیاد چه از لحاظ مطلب و کلمات و عبارات آغازگر تفکر مینی‌مال در ادبیات ایران تلقی کرد.

در این اثر سهیل صادقی، صدف امینی، آفرین نظری، علیرضادریایی، راضیه نظری، یاسمین شاه حسینی، مسیح تحویلداری، نازنین غنی زاده و پوریا شیوافرد از اعضا و نوازندگان این گروه هستند.

«بن بست » ـ راهی محتشمی‌کیا

آلبوم«بن بست» از سوی انتشارات نوای آویژه هنر این هفته روانه بازار موسیقی شد. خوانندگی این اثر موسیقایی به عهده راهی محتشمی‌کیا بوده است. همچنین آهنگ‌سازی قطعات و سرودن اشعار توسط باربد خاک‌پور انجام شده است.

این آلبوم شامل 10 قطعه است و نام بعضی از قطعات آن بن بست، روزگار نفت و فانوس، درد چوپان، ایران زمین، فقط این بار و..... است.

در این اثر راهی محتشمی کیا (خواننده)، کریم قربانی(ویولن سل)، میلاد درخشانی (تار)، بابک ریاحی‌پور (گیتار باس)، مهدی میرزاباقریان (گیتار الکتریک)، رضا بنایی‌نیا (درامز)، باربد خاکپور (گیتار/پیانو/آهنگساز)، کوروش بابایی (کمانچه) و.... از اعضا و نوازندگان این گروه هستند.

«چهارسو» و «برافشان» ـ مهدی امامی

دو اثر جدید از گروه موسیقی «نقش» به سرپرستی و آهنگسازی امیر شریفی و خوانندگی مهدی امامی با نام‌های «چهارسو» و «برافشان» توسط انتشارات ماهور منتشر شد.

در ذهن مجریان این دو اثر استفاده از شیوه‌های اجرایی استادان برجسته نسل‌های قبل و بهره‌گیری از امکانات متداول مرسوم موسیقی دستگاهی ایران در کنار ایجاد ترکیبات بدیع و غیررایج با توجه به منطق ترکیب مد در نظام دستگاهی از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

از سویی دیگر بهره‌گیری از امکانات فرمال بالقوه که در بطن نظام موسیقی کلاسیک ایرانی وجود داشته اما امروزه تا اندازه‌ای فراموش شده است، از ویژگی‌های این دو اثر به شمار می‌رود.

آلبوم «برافشان» شامل دو بخش مجزا است، بخش اول در دستگاه ماهور و با اجرای قطعاتی از استادان دوره‌ی قاجار و ابتدای دوره پهلوی و با محوریت اجرای ساز و آواز طراحی و اجرا شده است، بخش دوم نیز برافشان اما در آواز راک شامل قطعاتی آهنگسازی شده توسط امیر شریفی است که با نگاهی به مقوله‌ی فرم در رسالات قدیم موسیقی کلاسیک ایران ساخته شده است.

این اثر مزین به متنی تحلیلی از محمدرضا فیاض موسیقی‌دان و منتقد و جامعه‌شناس معتبر موسیقی ایران است.

آلبوم «چهارسو» هم مجموعه مُدال مرکبی است با محوریت آواز افشاری که در این اثر قطعاتی از امیر شریفی و قطعاتی از استادان دوره‌ی قاجار اجرا شده است، متن دفترچه‌ی این آلبوم که شامل تجزیه و تحلیل فنی و جامعه‌شناسانه‌ی اثر است، به قلم ارزشمند موسیقی شناس معاصر، دکتر آرش محافظ نگاشته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها