رادیو کتاب در برنامه چاپخانه، وضع نشرکتاب را در کشور بررسی می‌کند

صدای کتاب شنیدنی شد

یادداشت

یک کتاب شبانه‌روزی

برای شنیدن یک کتاب صوتی، انتخاب داستان خوب و یک صدای دلنشین کافی است هر مخاطبی با شنیدن آن جذب ‌شود؛ اینها ویژگی‌هایی است که «کتاب شب» رادیو تهران دارد.
کد خبر: ۶۴۸۶۹۱

کتاب شب را بهروز رضوی اجرا می‌کند و هر هفته یکی از بهترین رمان‌های تاریخ ایران و جهان برای روایت انتخاب که باعث می‌شود دو مولفه لازم برای یک برنامه پرشنونده رادیویی وجود داشته باشد.

این برنامه با ساختاری رادیویی تنظیم شده و در عین حال، بیشترین همخوانی را با متن اصلی کتاب‌های انتخاب شده دارد. همین مساله باعث می‌شود شنونده بتواند با خیال راحت، هر برنامه‌ای از کتاب شب را دنبال کند. نکته حائز اهمیت در کتاب شب، انتخاب با سلیقه آثار ادبی است که بی‌تاثیر از نقش محسن حکیم معانی، سردبیر این برنامه نیست. حکیم معانی، نویسنده است و توانسته سلیقه فاخری بر برنامه کتاب شب حاکم کند.

مخاطبان برنامه هم مجاز هستند از طریق پیامک یا پست الکترونیک کتاب شب، رمان مورد علاقه خود را معرفی کنند تا به‌وسیله بهروز رضوی در کتاب شب روایت شود. این نکته هم به نقطه مثبتی تبدیل شده که تعامل مثبت یک برنامه با مخاطبان خود را نشان می‌دهد؛ این تعامل می‌تواند به تنهایی مخاطبان زیادی را به برنامه کتاب شب جذب کند تا با شنیدن حتی یک قسمت از آن به شنونده دائمی برنامه تبدیل شوند.

کتاب شب در کنار همه نقاط قوت خود، مخاطب را با کتاب آشتی می‌دهد؛ حالا که کتاب نخواندن در جامعه ما باب شده، روایت‌های اینچنین ادبی، کمک شایانی به علاقه‌مند کردن مخاطبان به ادبیات و کتابخوانی می‌کند و دست‌کم باعث می‌شود نام آثار ادبی مطرح به گوش مخاطب عام برسد.

با این که بیشتر مخاطبان کتاب شب را مخاطبان ادبی و کتابخوان تشکیل می‌دهند این برنامه با استفاده از خاصیت‌های رادیویی خود، این توانایی را دارد که بتواند مخاطبان عام‌تر را هم به خود جلب کند.

برنامه کتاب شب، هر شب از ساعت 23 و 30 دقیقه از رادیو تهران روی آنتن می‌رود که با توجه به فراغت نسبی مخاطبان در این ساعت، زمان مناسبی برای گوش سپردن به یک برنامه رادیویی با خصوصیت آرام و ریتم تقریبا کند محسوب می‌شود.

این برنامه شبیه آدیو بوک یا همان کتاب صوتی، در سایت اینترنتی رادیو تهران هم در دسترس است که برای مخاطبان و علاقه‌مندان بسیار مفید خواهد بود تا بتوانند هر زمان که خواستند این برنامه را بشنوند. همین مساله باعث می‌شود کتاب شب، نه تنها فقط کتاب شب نباشد، بلکه کتابی برای همه اوقات شبانه‌روز و یک بسته مناسب کتاب صوتی باشد.

نقش موسیقی هم در کتاب شب حائز اهمیت است. موسیقی، متناسب با یک برنامه رادیویی بدقت به کار رفته و در برنامه اصلی خللی وارد نمی‌کند، بلکه ریتم آرام و ملایم آن که با صداب بهروز رضوی هم همراه است، شنونده را به ادامه همراهی با کتاب شب تشویق می‌کند.

رضوان اناری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها