نگاه روسیه به مصر

السیسی وزیر دفاع سابق و اصلی‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر در سفری رسمی راهی روسیه شد. این در شرایطی است که بسیاری از ناظران سیاسی السیسی را مهره اصلی بازماندگان دوران مبارک برای کسب قدرت عنوان می‌کنند چنانکه وی درکارنامه خود کودتا علیه دولت مرسی را نیز دارد.
کد خبر: ۶۴۶۱۵۵
نگاه روسیه به مصر

با توجه به این شرایط و خشم و انزجاری که مردم مصر از السیسی دارند این سوال مطرح است که چرا روسیه وی را پذیرفته و بر حمایت از وی تاکید کرده است؛ چنانکه پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسما از کاندیدا شدن السیسی حمایت کرده است؟ در پاسخ به این پرسش یک اصل اساسی مطرح است و آن دیدگاه تقابلی میان روسیه و آمریکا است. دو کشور در حوزه‌های مختلف رقابت‌های شدیدی با یکدیگر دارند که حتی به تقابل نظامی غیر مستقیم آنها منجر شده است.

مصر به صورت سنتی، منطقه نفوذ آمریکا بوده و تلاش دارد تا آن را حفظ نماید چنانکه کودتای ارتش علیه مرسی را نیز برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن قیام مردم صورت داد.

نکته‌ای که در مصر مغایر با خواست آمریکا پیش می‌رود رویکردهای انتخاباتی السیسی است.وی برای کسب قدرت نیاز به محبوبیت مردمی دارد تا بتواند پیروزی در انتخابات را توجیه نماید. بر این اساس توجه به مطالبات مردم را در دستور کار دارد که بخشی از آن دوری از آمریکا می‌باشد. گرایش به روسیه را می‌توان در این چارچوب تبیین نمود. السیسی می‌خواهد چهره‌ای مستقل از خود به نمایش گذارد که گرایش به آمریکا ندارد.

در این شرایط مسکو که به دنبال رقابت با آمریکا است از این فرصت استفاده کرده و با تاکید بر حمایت از السیسی ضمن قرارداد 3 میلیارد دلاری تسلیحاتی با مصر، تقابلی سیاسی با آمریکا در این کشور را اجرا می‌سازد.

مسکو به خوبی از حساسیت‌های آمریکا به ویژه در قبال ارتش این کشور آگاه است لذا با رویکرد به السیسی و امضاء قراردادهای نظامی با مصر این حساسیت‌ها را هدف قرار گرفته است. بخشی از این رویکرد را تحرکی برای بازگشت روسیه به شمال آفریقا و بخشی را نیز انتقام‌گیری از آمریکا در قبال اوکراین می‌توان دانست.

مسکو سعی دارد تا آمریکا را در عرصه‌های مختلف به چالش کشیده تا با تحرکات واشنگتن که این روزها دامنه آن حتی به اوکراین رسیده مقابله نماید. براین اساس حمایت روسیه از السیسی بیش از هر چیز مقابله روسیه با آمریکا می‌باشد که در آینده ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت. به عبارتی برای روسیه السیسی چندان اهمیتی ندارد بلکه رقابت با آمریکا است که مسکو به سمت وی سوق داده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها