لاله. ب هستم، از تهران تماس می‌گیرم و 28 سال دارم. هشت سال است ازدواج کرده‌ام، اما بارداری موفقی نداشته‌ام. یک بار سقط جنین و یک بار هم بارداری پوچ داشتم. همین مساله باعث شد بارداری برای من به آرزویی تبدیل شود که هر بار مساله‌ای مانع از آن شده بود. در آن زمان به متخصص هم مراجعه کردم. اما علت آن را متوجه نشدند. بارداری را فراموش کردیم تا این‌که سه ماه پیش به متخصص مراجعه کردم. بررسی‌ها نشان داد دچار پولیپ رحم شده‌ام. می‌خواستم بدانم پولیپ رحم چیست و راه درمان آن چیست؟ پریودهای من منظم است و مشکلی از این نظر ندارم.
کد خبر: ۶۴۳۵۶۷

دکتر کتایون برجیس / متخصص زنان

در شرح حال توضیح دادید پریودهای شما منظم است. بنابراین اولین قدم، بررسی شرایط شما از نظر باز بودن لوله‌ها و فضای داخل رحم است. برای این بررسی لازم است عکس رنگی از رحم بگیرید. اگر عکس رنگی نشان‌دهنده وجود انسداد در فضای داخل رحم باشد، باید درمان‌های لازم برای رفع این مشکل انجام شود. اشاره کردید سابقه سقط داشته‌اید. بنابراین باید از نبود باقیمانده‌های احتمالی از بارداری و سقط نیز مطمئن شد.

اما درباره پولیپ سوال کردید. پولیپ، زائده یا زائده‌های گوشتی موجود در حفره رحم است. این پولیپ معمولا در اثر رشد بیش از حد قسمتی از سلول‌های مخاط رحم ایجاد می‌شود. درباره مواردی مانند شما که سقط جنین داشته‌اید، باقی ماندن آثار بارداری‌های قبلی و تغییر شکل آن با گذشت زمان می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد پولیپ رحم باشد. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید به وجود پولیپ شک کنید:

لکه‌بینی بین عادت ماهانه: اگر در فاصله بین عادت ماهانه دچار این مشکل شدید، حتما به متخصص مراجعه کنید. لکه‌بینی یکی از نشانه‌های وجود پولیپ است.

خونریزی شدید: اگر در دوره عادت ماهانه، خونریزی شدید داشتید، به مساله حساس شوید. شاید دچار پولیپ هستید.

خونریزی پس از یائسگی: تا زمان یائسگی شما زمان زیادی باقی است. اما ممکن است در آن زمان نیز بعضی افراد دچار خونریزی شدید شوند. در این شرایط هم باید به مساله وجود پولیپ حساس شد.

پولیپ‌های کوچک رحم که گاهی هیچ نشانه‌ای ندارند هم می‌توانند باعث نازایی شوند. در مواردی هم ممکن است بدون هیچ نشانه‌ای خود به خود برطرف شوند. بنابراین درمان خاصی در این موارد توسط پزشک تجویز نمی‌شود و باید در فواصل منظم به پزشک مراجعه کرد.

بعضی از داروهای هورمونی نیز باعث کوچک شدن پولیپ‌های رحم و کاهش نشانه‌های ناشی از آن می‌شوند. درمان با مصرف چنین داروهایی قطعی نیست و بعد از مدتی ممکن است نشانه‌ها دوباره عود کند؛ بنابراین برای درمان اغلب روش کورتاژ توصیه می‌شود.

این نکته بویژه برای شما که دو بار نیز بارداری ناموفق داشته‌اید مناسب است.

در روش کورتاژ معمولا بعد از برداشته شدن پولیپ، فقط پاتولوژی انجام می‌شود. در بیشتر موارد پولیپ‌ها خوش خیم هستند و کمتر از یک درصد آنها سرطانی‌اند.

پس از برداشتن پولیپ، در صورتی که مساله‌ای از نظر ترشح میزان هورمون‌ها نداشته باشید، امید زیادی برای بارداری خواهد بود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها