هرمزگان دومین استان آلوده پس از استان قم است

شیوع شپش سر در هرمزگان

مدیر اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش هرمزگان گفت: براساس آخرین آمارمقایسه میزان آلودگی به پدیکلوز (شپش سر) بین دانش‌آموزان معاینه شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، هرمزگان دومین استان آلوده پس از قم است که بیشترین میزان آلودگی در جزیره هرمز با 48.3 و جاسک با 32.9 درصد است.
کد خبر: ۶۳۹۰۵۸

لیلی اسماعیلی، در شورای آموزش و پرورش استان افزود: این امر ناشی از کمبود مربی بهداشت، نبودآگاهی مناسب و نداشتن تمکن لازم مالی خانواده‌ها در روستاها و همچنین وجود برخی باورهای غلط است که شپش سر را برای رشد مو مفید می‌دانند.

وی با اشاره به فعالیت 170 مربی بهداشت در مدارس شهری و همکاری بهورزان در مناطق روستایی در سراسر استان گفت: طرح مدارس مروج سلامت، فعال‌سازی دندانپزشکی سیار آموزش و پرورش جهت معاینات غربالگری و اقدامات پیشگیرانه در مدارس شهری و روستایی، ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی غیرسازه‌ای مدارس به منظور کاهش سطح آسیب‌پذیری منابع انسانی، آهن‌یاری، پیشگیری و مبارزه با شپش سر (پدیکلوز) و تکمیل اتاق‌های بهداشت در استان از اهم برنامه‌های این حوزه است که با هدف آموزش بهداشت فردی، اجتماعی ارتقای سطح سلامت، پیشگیری و غربالگری بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در مدارس استان انجام می‌شود.

مدیر اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، جمعیت تحت‌پوشش طرح مروج سلامت را 59 هزار و 26 دختر و 45 هزار و 760 پسر اعلام کرد که 91 هزار و 66 نفر در شهر و 13 هزار و 720 نفردر روستاها هستند.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی مشکلات حوزه سلامت و تندرستی در مدارس را نداشتن پایگاه تغذیه سالم (بوفه)، اتاق بهداشت، کمبود مربی بهداشت روستایی و کمبود اعتبار برای ایمن‌سازی اعلام کرد و گفت: متاسفانه استان هرمزگان به دلیل توزیع نشدن قرص آهن در مدارس، مقام سوم آنمی (فقر آهن) را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی به خدمات پایگاه سلامت دانش‌آموزی نیز اشاره کرد و گفت: معاینات ادواری دانش‌آموزان، آموزش بهداشت فردی، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی از انواع این خدمات بوده که مشکلات آن نیز نبود فضای اختصاصی و بودجه برای راه‌اندازی، تجهیز و اداره این پایگاه‌ها و همچنین نداشتن نیروی کافی پزشک، دندانپزشک و پیراپزشک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها