از «سیب» بپرسید

سپیده. ب هستم و از بندرعباس تماس می‌گیرم. چند وقت پیش هنگام دوچرخه سواری، بشدت زمین خوردم. آن زمان دچار آسیب‌دیدگی لب شدم. برای درمان اقدام کردم. بعد از مدتی لبم که دچار پارگی کوچک و آسیب شده بود، درمان شد. اما درست یک هفته بعد از این مساله با تغییر رنگ یکی از دندان‌هایم مواجه شدم. خیلی نگران شدم.
کد خبر: ۶۳۸۴۳۸

 به دندانپزشک مراجعه کردم. بعد از معاینه توضیح داد که دندان من به دلیل ضربه آسیب دیده و احتمالا عصب آن مشکل پیدا کرده است. اما توضیح نداد که برای درمان باید به چه متخصصی مراجعه کنم. با یکی از دوستانم که پزشک است صحبت کردم و شرایطم را توضیح دادم. دوستم گفت باید به متخصص درمان ریشه مراجعه کنم. من نگران دندانم هستم. می‌خواستم پیش از مراجعه با شما مشورت کنم.

دکتر پیمان مهرورزفراندودنتیست

در این موارد حتما باید شرایط دندان با مراجعه به متخصص و معاینه بالینی مورد بررسی قرار گیرد. اما توضیحات نشان می‌دهد پالپ دندان شما به دلیل ضربه دچار آسیب جدی شده و احتمالا مرده است. در واقع ضربه به دندان باعث بروز آسیب‌های جدی به دندان می‌شود؛ مانند آنچه برای شما اتفاق افتاده است. تروما یا ضربه وارد شده به دندان در بسیاری موارد به خونریزی داخل پالپ دندان منجر شده و رنگ صورتی یا قرمز ایجاد می‌کند. در این شرایط گلبول‌های قرمز خارج شده از رگ‌های وریدی، از طریق سوراخ‌های ریز، داخل عاج دندان می‌شوند. پس از این اتفاق و تجزیه این سلول‌ها و تولید سولفیدهای‌ آهن، تغییر رنگ سیاه ایجاد می‌شود. دراین شرایط باید ریشه دندان درمان شود. این آسیب‌ها به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم‌ می‌شود. هر دوی این آسیب‌ها می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. بنابراین با توجه به نوع آسیبی که به دندان شما وارد شده است، باید به متخصص اندودنتیست یا درمان ریشه مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید. درمان دندان‌هایی که به این شکل آسیب دیده است، باید هرچه سریع‌تر انجام شود. درغیر این‌صورت دندان به‌طور کامل از بین می‌رود و باید آن را بکشید و ‌جای آن دندان مصنوعی بکارید. در توضیح اشاره کرده‌اید که به دلیل زمین خوردن رنگ دندانتان تغییر کرده‌ است. اما گاهی تغییر رنگ ممکن است به دلیل موارد دیگری مانند تاثیر اتفاقات خارجی روی دندان باشد که از این موارد می‌توان به استفاده بیش از حد از دهان‌شویه‌ها، تاثیر مواد رنگی روی دندان و مصرف دخانیات اشاره کرد. اما تغییر رنگ دندان شما در اثر عامل داخلی یعنی خون مردگی و تغییر رنگ رنگدانه‌‌های داخل اتفاق افتاده است. در واقع تغییر رنگ دندان شما نشانه یک مشکل داخلی بوده و نیاز به درمان جدی دارد. این آسیب‌ها اگر درمان نشوند، دندان تغییر رنگ می‌دهد و به‌ترتیب از صورتی به قرمز سپس خاکستری و درنهایت سیاه تغییر رنگ پیدا می‌کند. این مساله باعث زشت شدن دندان و لبخند می‌شود.

درنهایت باید با مراجعه به متخصص، وضع دندان شما بررسی و درمان لازم انجام شود. به تاخیر انداختن درمان به کاهش موفقیت درمان برای بازگرداندن دندان به رنگ اصلی‌اش می‌انجامد. بنابراین در اسرع وقت به متخصص اندودنتیست مراجعه کنید. شیوه درمان دندان شما باید از سوی متخصص تعیین شود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها