موفقیت پزشکان ایرانی در درمان سرطان کبد کودکان

پزشکان ایرانی موفق به درمان سرطان کبد در کودکان به کمک سلول‌های بنیادی شدند.
کد خبر: ۶۳۷۰۵۶

به گزارش مهر، پزشکان بیمارستان محک که ویژه درمان سرطان کودکان است، اعلام کردند موفق به درمان سرطان کبد یا هپاتوبلاستوم در کودکان با تزریق سلول‌های بنیادی شده‌اند و نخستین مورد این درمان روز گذشته از بیمارستان محک مرخص شد.

این نخستین‌بار است که از پیوند سلول‌های بنیادی در درمان سرطان کبد در کودکان در ایران استفاده و آرین، بیست و دومین کودک در جهان است که از این طریق درمان شده است.

دکتر امیرعباس هدایتی، سرپرست بخش پیوند سلول‌های بنیادی این بیمارستان در جمع خبرنگاران گفت: هپاتوبلاستوم شایع‌ترین سرطان کبد در کودکان است و بیشتر در پسرها گزارش می‌شود و درمان آن مبتنی بر جراحی تومور و شیمی‌درمانی پس از جراحی است. هدایتی افزود: در مواردی که هپاتوبلاستوم در کودک علاوه بر کبد به بافت‌های دیگر مانند استخوان، مغز استخوان یا ریه‌ها نیز سرایت کرده باشد، احتمال زنده ماندن کودک برای پنج سال بعد از جراحی و شیمی‌درمانی، 25 درصد تعیین می‌شود، اما با جداسازی سلول‌های بنیادی از خون بیمار و تزریق آن مجددا به کودک می‌توان احتمال درمان سرطان را در کودک به بیش از 70 درصد رساند.

وی استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان تومورهای سرطانی مانند تومورهای کبدی، ریوی، کلیوی و تومورهای مغز را نیز از پژوهش‌های جدید درباره درمان با این سلول‌ها برشمرد و عنوان کرد: دومین کودک مبتلا به هپاتوبلاستوم نیز برای پیوند سلول‌های بنیادی دیروز در بیمارستان محک بستری شده است. ایران پس از آمریکا، ایتالیا و ژاپن، چهارمین کشور دنیاست که موفق به درمان هپاتوبلاستوم کودکان با نتایج موفق شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها