ساره. ب هستم، 41 سال دارم و از تهران تماس می‌گیرم. ازدواج کرده‌ام و یک دختر هشت ساله دارم. حدود یک ماه پیش به دلیل مشکلی که در یکی از سینه‌هایم اتفاق افتاد به متخصص مراجعه کردم. پس از معاینه گفتند باید شرایطم مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. بررسی‌ها نشان داد دچار سرطان سینه نیستم، اما کیست‌های متعددی دارم که باید تحت درمان قرار گیرم و برنامه درمانم آغاز شد. می‌خواهم بدانم باید به چه نکته‌هایی دقت کنم تا بتوانم درصورت بروز هر مشکلی زود اقدام کنم؟
کد خبر: ۶۳۶۳۱۶

دکتر اعظم صلاتی‌/‌ متخصص جراحی عمومی

این بیماری یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و شناخت بیماری، اولین راه مقابله با آن است. ازطرفی این مساله برای افرادی که زمینه ابتلا به کیست داشته‌اند جدی‌تر از دیگران است. یکی از روش‌های آگاهی و شناخت، مراجعه منظم به متخصص است. در افراد عادی که مشکل کیست نداشته‌اند، مراجعه سالی یکبار کافی است، اما برای شما و افرادی که دچار این مشکل هستید، مدت مراجعه باید کوتاه‌تر شده و به هر شش ماه یکبار برسد. این مراجعه منظم کمک می‌کند درصورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، متخصص اقدام‌های لازم را پیش از بروز هر اتفاق ناخوشایندی انجام دهد. در این مراجعه‌ها درصورت مشاهده هرگونه مشکلی باید اقدام‌های درمانی بموقع انجام شود. یکی از این بررسی‌ها انجام ماموگرافی به‌صورت منظم است. معاینه شخصی هم از مواردی است که باید هر خانمی به آن توجه کند. این آزمایش‌ها برای دختران توصیه نمی‌شود. سن شروع انجام معاینه‌ها معمولا از چهل سالگی به‌بعد است، اما اگر درخانمی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه وجود داشته باشد، باید قبل از چهل سالگی معاینه‌ها آغاز شود. برای معاینه شخصی این‌طور عمل کنید:

ـ ماهی یکبار باید سینه‌هایتان را مورد معاینه و بررسی قرار دهید. بهترین زمان معاینه، یک هفته پس از شروع عادت ماهیانه است. به این‌دلیل که سینه‌ها پیش از شروع عادت ماهیانه دچار تغییر می‌شود. مقابل آینه بایستید و دست‌ها را بالا بگیرید. به سینه‌ها نگاه کنید. خوب دقت کنید و ببینید تغییر غیرعادی در آن نمی‌بینید. اگر برجستگی، فرورفتگی یا تغییر غیرعادی در پوست یا ساختار این اندام مشاهده کردید، آن را جدی بگیرید. بخش جلویی سینه، زمانی که دستتان را بالا گرفته‌اید نباید دچار فرورفتگی شود. این فرورفتگی نشانه خوبی نیست. یکی دیگر از روش‌های معاینه این اندام، معاینه آن به صورت خاص است. به‌این معنی که به‌صورت مارپیچ از بیرون به سمت داخل این اندام را با دست بررسی کنید. برای این کار دستتان را به‌صورت مارپیچ روی سینه حرکت دهید. در این آزمایش، دست چپ را پشت سر قرار داده و با دست راست اندام را به شکلی که گفته شد، معاینه کنید و برعکس. به هر نوع برجستگی زیربغل حساس باشید.

بخش دیگری از این مراقبت‌ها به مساله تغذیه
باز می‌گردد. از مصرف موادغذایی سرخ کرده، چرب و موادغذایی پرنمک یا به اصطلاح نمک‌سود، پرهیز کنید. مصرف فست‌فودها نیز به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خوردن این خوراکی‌ها باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود. فست‌فودها همچنین باعث اضافه وزن می‌شوند که این نیز عاملی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است. میوه و سبزی تازه و ماهی، مرغ و انواع سالادها با چاشنی سالم را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. مصرف زیاد نان و برنج و غذاهای کنسروی و آماده را نیز از برنامه غذایی‌تان حذف کنید.

کنترل وزن یکی از نیازهای مهم زنان است. برای این‌که همیشه وزن متعادل داشته باشید، علاوه بر تغذیه باید ورزش کنید. اضافه وزن یکی از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌ها بویژه بیماری‌های زنان است. اگر حوصله ورزش‌های سنگین را ندارید، با پیاده‌روی شروع کنید. این ورزش، سالم و نشاط‌آور است و اضطراب را هم کنترل می‌کند و اگر سلامت برای‌تان اهمیت دارد، بتدریج ورزش‌های جدی‌تر را شروع کنید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها