داشتن یک زندگی سالم به دور از خطر ایده آلی است که همه ما خواهان آن هستیم ولی حادثه جزیی از زندگی ما می باشد. شناسایی عوامل خطرساز و دوری از آنها می تواند در پیشگیری از مشکلات بسیار موثر باشد ولی اگر دچار حادثه شدیم چه باید کنیم؛
کد خبر: ۶۳۳۴۷

اکثر آدمها در زمانی که با حادثه ای مواجه می شوند کنترل خود را از دست می دهند و به علت استرس و به اصطلاح دستپاچه شدن نمی توانند به شخص حادثه دیده کمک کنند ما در این سری مقالات سعی می کنیم اصول کمکهای اولیه را به شما مخاطبان محترم آموزش دهیم تا بتوانید در مواقعی که با حادثه ای مواجه شدید بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید. باید بدانید که مهمترین چیز در هنگامی که حادثه به وجود می آید زمان است که به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید.چون ثانیه ها تعیین کننده زندگی فرد حادثه دیده هستند.
مطالبی که از این به بعد در این قسمت ارائه می گردد برگرفته از موضوعات طب اورژانس و زیرنظر متخصصین طب اورژانس می باشد که با مطالعه آن می توانید اصول کمکهای اولیه را در حد مورد نیاز فرا بگیرید.


بروز حادثه



باید بدانید که گاهی با وجود تمام تلاشهای شما فرد حادثه دیده جان می سپارد پس شما فقط تمام تلاش خود را بکنید تا وجدانتان آسوده باشد ولی باید بدانید که سعی کنید هرگز ضرر نرسانید یعنی اگر اطلاعاتی در مورد حادثه ندارید کار خاصی انجام ندهید مثلا فردی که دراثر تصادف با موتور دچار ضربه به سر شده در صورت حرکت دادن گردن اگر دچار شکستگی گردن شده باشد احتمال آسیب رساندن به نخاع او بسیار زیاد است پس مراقب باشید و کاری را که می دانید و موثر است انجام دهید.
خونسرد باشید و سعی کنید به مصدوم اطمینان بدهید که فرد کار آزموده ای از او مراقبت می کند با او صحبت کنید و به او بگویید که می خواهید الان چه کاری انجام بدهید.
هرگز فرد آسیب دیده را تنها نگذارید ولی اطراف او را هم شلوغ نکنید که خود سبب ایجاد استرس می شود. در مورد کودکان بسیار دقت کنید چون به راحتی می توانند درک کنند که شما در انجام کارها دو دل هستید و مانع از انجام کمکهای شما می شوند. پس دائما به کودک اطمینان بدهید.


خودمان چه کنیم



دست به اقدام قهرمانانه نزنید. دقت کنید این یک حادثه است و یک فیلم سینمایی نیست که به قهرمان آن آسیب نرسد ، شاید در هنگام کمک کردن خودتان دچار آسیب جدی شوید پس در درجه اول مراقب خودتان باشید.
مراقب انتقال عفونت باشید اگر خودتان دچار جراحت شدید و یا مصدوم وضعیت مناسبی نداشت از تماس با محل زخم خودداری کنید. اگر ترشحات به محل زخم شما برخورد کرد یا به چشم شما پاشید ، فورا به طور کامل بشویید و به پزشک مراجعه کنید. بلافاصله بعد از کمک رساندن به مصدوم او را رها نکنید. کنارش بمانید و به حرفهایش گوش کنید این کار سبب می شود استرس فرد کمتر شود.
اولویت های کمکهای اولیه را بشناسید ، به عنوان مثال مصدوم (فرد حادثه دیده) در حال حاضر به چه کمکی بیشتر نیاز دارد. فردی که تصادف کرده است ، آیا راههای تنفسی اش باز است و نفس می کشد؛ آیا دچار خونریزی شده است؛ این کارها بر شناسایی اندامهایی که مثلا دچار شکستگی شده اند ، اولویت دارد. محل حادثه را بی خطر کنید، اگر اتومبیل روشن است ، آن را خاموش کنید. یا در گازگرفتگی منازل وسایلی را که احتمال احتراق آن زیاد است خارج کنید.


از کمک دیگران حتما استفاده کنید



شماره تلفن های ضروری را بدانید. در هنگام تماس با اورژانس اطلاعات ضروری را بگویید. مثلا در تصادف 2 ماشین که راه مسدود شده و 4 نفر دچار حادثه شده اند. اگر تعداد مصدومان زیاد است ، مصدومان جزیی و کسانی را که واقعا فوت کردند رها کنید و به مصدومان دیگر رسیدگی نمایید. بعد از انجام دادن اقدامات اولیه تا رسیدن کمک ، مصدوم را معاینه کنید.
سعی کنید تا آنجا که امکان دارد موارد مهم را شناسایی کنید ، مثلا شکستگی سر یا گردن و یا نحوه تنفس بیمار را مورد بررسی قرار دهید سوراخ شدگی قفسه سینه و یا شکستگی را پیدا کنید. به رنگ و درجه حرارت بدن بیمار دقت کنید. پوست سرد ، رنگ پریده و عرق کرده نشان دهنده شوک است. ته رنگ آبی بخصوص در لبها، نشان دهنده کمبود اکسیژن و احتمالا مشکل در تنفس مصدوم است. مفاصل بیمار و حرکات آنها را هم مورد بررسی قرار دهید تا زمانی که کمک می رسد بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.
تاکنون به اقدامات کلی که در هنگام مواجه شدن با مصدوم باید انجام دهید تا حدی آشنا شدید. در شماره های بعد حوادث را جداگانه و به طور کامل شرح می دهیم و شما می آموزید در برخورد با هر نوع حادثه چه اقداماتی را باید انجام دهید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها