«شتاب» زیر فشار

گرچه بانک مرکزی تا امروز بروشنی اعلام نکرده بود که سیستم شبکه شتاب تحت فشار است، اما روز گذشته فشار بر شبکه شتاب را پذیرفت و از لزوم تلاش‌ها برای بهبود کیفی و افزایش ظرفیت آن خبر داد.
کد خبر: ۶۲۷۷۱۴
«شتاب» زیر فشار

سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در این باره اعلام کرد که همزمان با واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار، مشکلاتی در سامانه‌های تعدادی از بانک‌های عضو شتاب رخ داد و گروهی از مشتریان بانک‌ها در دریافت خدمات بانکی از شتاب دچار مشکلات شدند.

به گفته وی، این مشکلات هر بار هنگام واریز یارانه‌ها تکرار می‌شود و به نوعی در حال گسترش است.

دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد که لازم است تا شبکه شتاب برای حل این مشکل بتواند صد میلیون تراکنش در روز را مبادله کند.

احمدی همچنین به کاهش خدمات رسانی شبکه شتاب در دور آخر واریز یارانه‌ها در شنبه گذشته اشاره کرد.

چنین اظهاراتی نشان می‌دهد شبکه شتاب، اکنون نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم آن هم در روزهایی که همگان سخت به آن نیازمندند باشد.

نگاهی به سیر تراکنش‌های بانک‌ها در بستر شتاب نشان می‌دهد، علاوه بر این که سیر فزاینده تراکنش‌های مشتریان به صورت ماهانه در حال افزایش است، اما هنگام واریز یارانه‌ها و سایر نقاط عطف، به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها در یک زمان کوتاه کارایی سامانه کاهش یافته و این امر موجب می‌شود تراکنش‌های بانکی ناموفق باشد و تراکنش‌های اصلاحیه نیز به آن اضافه شود و در نتیجه بانک‌ها نتوانند خدمات مطلوب به مشتریان خود را ارائه کنند.

از این‌رو به نظر می‌رسد که لازم است اعتبار ویژه‌ای به معماری نوین این شبکه بانکی و افزایش کمی و کیفی آن اختصاص یابد؛ چیزی که بانک مرکزی هم بر آن تصریح دارد.

اکنون زیر ساخت‌ها و ظرفیت مرکز شتاب توان مدیریت و تبادل 65 میلیون تراکنش در روز را دارد؛ در حالی که لازم است برای رفع این مشکل میزان تبادل آن به صد میلیون تراکنش در روز برسد.

این در حالی است که افزایش جمعیت و اقبال روز افزون مردم به خدمات بانکداری الکترونیک، مشتریان شبکه شتاب را افزایش می‌دهد و اگر فکری به حال این شبکه نشود اشکالات در این سیستم خیلی زود خود را در شکل‌های دیگر نشان خواهد داد و ضرر آن به کل مردم منتقل می‌شود.

کتایون مافی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
۰
۰
حالا كه سیستم كارتخوانها از بانكها جداشده بازهم مشكل داریم!؟این اختلال در شتاب موجب نارضایتی خریداران فروشگاهها هم شده است.چرا اینقدر تبلیغ دروغین به نام بانكداری الكترونیك می شود.

نیازمندی ها