اقدام خارج از عرف سیاسی هیئت اروپایی در دیدار با دو تن از چهره‌های تابلودار فتنه 88، موجی از واکنش‌ها و انتقادات را در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور برانگیخت؛ اما نکته قابل تامل، هماهنگی انجام شده از سوی نهاد یا نهادهایی است که ترتیب انجام این دیدار را داده بودند.
کد خبر: ۶۲۶۶۳۹
دیدار جنجالی  هیئت اروپایی در تهران

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ورود هیئت پارلمانی هشت نفره اتحادیه اروپا به ایران و دیدار آن‌ها با دو تن از محکومین امنیتی که در جریان فتنه 88 نقش برجسته‌ای را در آشوب‌افکنی ایفا کرده‌ بودند، موجی از اظهارات و واکنش‌های مسئولان ذی‌ربط را به همراه داشته است؛ اما در این میان آنچه که بیش از هر چیز سوال برانگیز و حتی ابهام آمیز به نظر می‌رسد، هماهنگی انجام شده از سوی نهاد یا نهادهایی است که ترتیب انجام این دیدار را داده بودند و حالا شاید به نوعی از قبول مسئولیت این دیدار شانه خالی می‌کنند.

«مجلس دخالتی درتنظیم برنامه دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فتنه گران نداشته است». این نخستین واکنش بهارستان نشینان به اقدام خارج از عرف سیاسی هیئت اروپایی بود.

سیدمحمد یثربی مدیرکل تشریفات مجلس با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دو تن از فعالان فتنه 88 گفت: این دیدار در محل سفارت یونان صورت گرفت و هیچ‌گونه ارتباطی با تشریفات مجلس نداشته و مجلس در تنظیم این برنامه دخیل نبوده و ما تنها برنامه‌های این هیئت با مقامات ایرانی را تنظیم کردیم.

کاظم جلالی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز نسبت به اقدام هیئت پارلمانی اروپا در دیدار با دو تن از چهره‌های تابلودار فتنه 88 واکنش نشان داد و صریحا اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص نمی‌پذیرد، چون در این زمینه هیچ گونه هماهنگی با ما نشده بود.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده است که موضوع را از وزرای مربوط پی گیری می‌کند تا ببیند چه دستگاهی مجوز دیدار هیئت اروپایی با دو فعال فتنه را صادر کرده است.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با انتقاد از دیدار هیات پارلمانی اروپا با فعالین فتنه 88 گفت: دیدار هیئت پارلمانی اروپا با "جعفر پناهی" و "نسرین ستوده" بر خلاف توافق صورت گرفته انجام شده و میزبان هیچ مسئولیتی در قبال این دیدار ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه هیئت پارلمانی اروپا از سوی مجلس شورای اسلامی دعوت شده و مرکز پژوهش‌های مجلس میزبان این هیئت بوده است، اظهار داشت: هیئت اروپایی بدون توجه به برنامه تنظیم شده و بدون نظر میزبان، در سفارت یونان با افرادی از فعالین و بازداشت‌شدگان فتنه 88 دیدار کردند که این دیدار برخلاف توافق بوده و میزبان هیچ مسئولیتی در قبال این دیدار ندارد، ضمن آنکه مجلس هم این دیدار را محکوم کرده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه دستگاه‌های ذیربطی که مسئول این کار هستند باید پاسخگو باشند و ما از هیچ دستگاه خاصی نام نمی‌بریم، اظهار داشت: جای سوال است که بازداشت‌شدگان و فعالان فتنه چگونه به سفارت یونان منتقل شدند، و ما نیز در حال پیگیری هستیم تا ببینیم چه کسانی با چه برنامه‌ای و چه توافقی این کار را انجام دادند.

اما محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با انتقاد از مرکز پژوهش‌های مجلس که اقدام به دعوت از هیئت پارلمانی اروپایی کرده است، اظهار داشت: دعوت از هیئت پارلمانی اروپا باید با هماهنگی کمیسیون امنیت ملی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز هیئت پارلمانی اروپایی درخواست داشتند که از ایران بازدید کنند، گفت: سال گذشته نیز قرار بود، هیئت پارلمانی از ایران بازدید داشته باشند و شرط حضور خود را دیدار با عناصر فتنه گذاشته بودند، ما این را نپذیرفتیم، چرا که این دیدار لزومی نداشت، پس هرکس که این شرط را پذیرفته و قبول کرده است، باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با اشاره به فقدان گروه دوستی پارلمانی ایران و اروپا، خاطر نشان کرد: تدارک چنین دیدارهایی مستلزم این است که ابتدا در پارلمان‌های دو طرف گروه‌های دوستی شکل گیرد، در حالی که ما در مجلس چنین گروهی را نداریم.

اما منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز این رفتار هیئت اروپایی را نقض حاکمیت ملی دانست و افزود: این هفته مجلس تعطیل است ولی مطمئنا هفته آینده این موضوع در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار خواهد گرفت.

اما در میان واکنش‌های بهارستان نشینان به اقدام خارج از عرف هیئت پارلمانی اروپا در دیدار با دو تن از محکومین امنیتی فتنه 88، اسماعیل کوثری از اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به نکته قابل تاملی اشاره کرد.

وی دیدار هیئت پارلمانی اروپایی با عناصر فتنه 88 را نشان دهنده روحیه استکباری و غیر قابل اعتماد بودن غرب دانست، و افزود: قرار نبوده این هیئت با مجرمانی همچون نسرین ستوده و جعفرپناهی فعالان فتنه، دیدار داشته باشد لذا دستگاه‌های مربوطه باید این موضوع را بررسی کنند تا چنین اقدامی مجددا صورت نگیرد.

اقدام تحریک آمیز و خارج از عرف سیاسی هیئت پارلمانی اروپا در دیدار با دو تن از محکومین امنیتی فتنه 88، علاوه بر واکنش بهارستان نشینان، از سوی وزارت امور خارجه نیز با واکنش روبه رو شد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ،در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با برخی از محکومین حوادث سال 88 گفت: سفر هیئت‌های پارلمانی خارجی به کشورمان و همچنین کلیه برنامه‌های آنها در چارچوب دیپلماسی پارلمانی فی ما بین مجلس شورا ی اسلامی و پارلمان‌های کشورها و مناطق و با نظر مجلس شورای اسلامی تنظیم می‌شود.

وی افزود: این وزارتخانه صرفاً در حیطه وظایف خود در خصوص برنامه‌ها، هماهنگی و مساعدت به عمل آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
United States
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
۰
۰
امكان نداردهیئت اروپایی بتواند بدون هماهنگئ ازسوی مقامات ذیصلاح چنین اقدام گستاخانه ای انجام دهند چرا كه نقض اشكار انتظامات داخلی میباشد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها